FPS i PESA przekazują zmodernizowane wagony Z1 do PKP Intercity
Kolejne wagony dla pasażerów PKP Intercity. Pierwsze 6 pojazdów wyjedzie na tory w najbliższych dniach, a kolejne w następnych tygodniach. Wagony pojadą z prędkością do 200 km/h.
Na tory wyjeżdżają kolejne polskie wagony. Zamówienie o wartości 270 mln zł obejmuje łącznie 40 pojazdów, które modernizują dwie fabryki: H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych i PESA Mińsk Mazowiecki.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych wagonów zostanie przekazanych PKP Intercity w ramach kontraktu o wartości 270 mln zł i kto odpowiada za ich modernizację?
- Jakie udogodnienia dla pasażerów wprowadzono w zmodernizowanych wagonach typu Z1B i Z1B PRM?
- Na jakich trasach będą kursować nowe wagony PKP Intercity i kiedy planowany jest odbiór wagonów pierwszej klasy typu Z1A realizowanych przez PESA Mińsk Mazowiecki?
Wagony po modernizacji
Kontrakt dotyczy odnowionych ekspresowych wagonów trzech typów: 26 pojazdów drugiej klasy typu Z1B, 6 wagonów drugiej klasy przystosowanych do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami i opiekunów z dziećmi typu Z1B PRM oraz 8 wagonów pierwszej klasy typu Z1A.
Pierwsze 6 pojazdów typu Z1B, za których realizację odpowiada H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych będzie włączane do ruchu już w najbliższych dniach, a kolejne w następnych tygodniach. Wykonawca przekazał dokumentację niezbędną do dopuszczenia wagonów do eksploatacji. Wszystkie 32 wagony Z1B i Z1B PRM zostaną odebrane i włączone do służby do końca bieżącego roku. Wykonawca jest także odpowiedzialny za wykonanie napraw okresowych po 18 miesiącach od oddania wagonów do eksploatacji. Pojazdy są przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h. Odbiory wagonów nastąpiły przed terminem. Zgodnie z podpisanym harmonogramem wagony te miały dotrzeć do PKP Intercity z początkiem stycznia 2026 roku.
Jak i gdzie pojedziemy?
W najbliższych dnia pasażerowie będą mogli osobiście ocenić efekty przeprowadzonej naprawy.
W przedziałach znajdą się chętnie wybierane przez podróżnych fotele, które poddano odnowie, zachowując ich wcześniejszą ergonomię i komfort. Dodatkowo wagony są wyposażone w gniazdka do ładowania telefonów i laptopów 230V i USB, indywidualne oświetlenie, klimatyzację i Wi-Fi oraz automatyczne drzwi. Wygłuszenie akustyczne pozwoli na bardziej komfortową podróż. Wagony są dostosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z chwilą odbioru wagony typu Z1B oraz Z1B PRM będą elastycznie wzmacniać pociągi o najwyższej frekwencji, aby zapewnić pasażerom jeszcze większy komfort podróży. Nowe wagony Z1B zostaną docelowo skierowane do obsługi połączeń na trasach:
- Warszawa – Łódź
- Łódź – Gdynia – Kołobrzeg
- Warszawa – Zakopane
26 wagonów typu Z1B, ze względu na fakt, że zostały sfinansowane w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) i na razie będą wykorzystywane w połączeniach krajowych.
Wagony Z1A realizowane przez PESA Mińsk Mazowiecki
Zamówienie na 8 wagonów Z1A, za których modernizację odpowiedzialna jest PESA Mińsk Mazowiecki, realizowane jest terminowo. Trwają uzgodnienia techniczne, a wszystkie 8 wagonów przekazano do naprawy. Przewidywany termin odbioru pierwszych wagonów to trzeci kwartał 2026 roku. Wagony te planowane są do obsługi połączeń międzynarodowych, m.in. w pociągach do Berlina i Wiednia.
Polska produkcja wagonów
PKP Intercity posiada kontrakty na dostawę nawet 644 wagonów wyłącznie u polskich producentów tj. PESA Mińsk Mazowiecki, H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., PKP Intercity Remtrak. Przewoźnika ma zakontraktowane z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł.
Komentarze