Europa stawia na szybkie koleje. Bruksela zapowiada wielką ofensywę inwestycyjną
Europejski Komisarz ds. Transportu Apostolos Tzitzikostas zapowiedział, że już tej jesieni Komisja Europejska przedstawi szczegółowy plan rozwoju sieci kolei dużych prędkości w UE.
Celem jest stworzenie „bardziej połączonej, efektywnej i konkurencyjnej” infrastruktury kolejowej, która pozwoli pociągom realnie konkurować z samolotami pod względem czasu podróży, wygody i ceny.
Rozkład jazdy:
- Jakie cele klimatyczne i transportowe zamierza osiągnąć Komisja Europejska dzięki rozbudowie sieci kolei dużych prędkości?
- W jaki sposób UE planuje ułatwić podróżowanie koleją międzynarodową dla pasażerów?
- Jakie źródła finansowania mają zostać wykorzystane do realizacji planowanej infrastruktury kolejowej?
Co w planach?
Plan zakłada koordynowane planowanie, finansowanie i wdrażanie nowych linii oraz taboru zdolnego do przekraczania granic państwowych, a także harmonizację standardów technicznych i zasad dostępu do rynku. Inwestycje w szybkie połączenia między stolicami i głównymi miastami UE mają być kluczowym elementem realizacji celów klimatycznych – do 2050 r. Wspólnota chce zredukować emisje z transportu o 90%.
Tzitzikostas podkreśla, że przyszłość kolei to nie tylko nowe tory i szybsze pociągi, ale też proste rezerwacje, tańsze bilety i lepsze prawa pasażerów. UE zamierza ułatwić sprzedaż biletów przez jeden zintegrowany system, zapewnić większą interoperacyjność i wprowadzić standardowe rozwiązania taborowe.
Projekt zakłada osiągnięcie w 2030 r. podwojenia liczby pasażerów kolei dużych prędkości względem 2015 r., a do 2050 r. – potrojenia. Sieć ma liczyć 49,4 tys. km i kosztować ok. 546 mld euro, obejmując wszystkie stolice oraz główne ośrodki miejskie w UE.
Komisarz wskazał, że finansowanie opierać się będzie na miksie środków unijnych, krajowych i prywatnych, z wykorzystaniem innowacyjnych mechanizmów finansowych. Jednocześnie KE chce wyrównać warunki konkurencji z lotnictwem, które wciąż korzysta z licznych ulg podatkowych i dotacji.
Przykładem rosnącego potencjału rynku jest zaplanowane na przyszły rok bezpośrednie połączenie Praga–Berlin–Kopenhaga, które ma skrócić podróż niemal o połowę.
„Jestem optymistą i wierzę, że wkrótce lunch w Kopenhadze i kolacja w Pradze będą tak samo naturalne, jak dziś przelot między tymi miastami” – podsumował Tzitzikostas.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze