Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

EN62-001 będzie jeździł; PESA wykona naprawę P5

inforail
27.09.2023 08:15
0 Komentarzy

Po dłuższym postoju warmińsko-mazurski Elf zostanie przywrócony do ruchu.

Polregio podpisało z PESĄ umowę, której przedmiotem jest wykonanie naprawy poziomu utrzymania P5 pojazdu EN62-001 zgodnie z zakresem wynikającym z DSU.

Zakres prac

Wykonawca zobowiązuje się wykonać wszystkie prace znajdujące się w stałym zakresie poziomu utrzymania P5 pojazdu w zakresie przewidzianym w Dokumentacji Systemu Utrzymania, Dokumentacji Techniczno-Ruchowej pojazdu i zainstalowanych w nim urządzeń, Warunkach Technicznych Wykonania i Odbioru Pojazdu oraz Instrukcji o utrzymaniu pojazdów kolejowych z napędem Pt-5, a ponadto wykonać następujące prace:

1) Jeżeli DSU określa sprawdzenie elementu, którego wynik jest negatywny to Wykonawca w zakresie stałym wykona naprawę lub wymianę uszkodzonego elementu/podzespołu/części co pozwoli na przywrócenie pojazdu do pełnej sprawności. Nowy/naprawiony element/podzespół/część powinien być w pełni sprawny oraz mieć parametry zgodne ze specyfikacją danego elementu/podzespołu/części, jego kartą charakterystyki, DTR lub kartami pomiarowymi. Weryfikacje przeprowadzona zostanie z udziałem Komisarza Odbiorczego.

2) Próby i badania wszystkich urządzeń podlegających dozorowi technicznemu, przewidzianych właściwymi przepisami polskiego Transportowego Dozoru Technicznego (TDT).

3) Dokonać wymiany sterownika SRG 5000 na SRG 6000 oraz instalacji urządzenia umożliwiającego podgląd monitoringu online w systemach POLREGIO oraz zgrywanie online we współpracy z Zamawiającym.

4) Dokonać wymiany radiotelefonu na radiotelefon z GSM-R wraz z certyfikacją WE. Wykonawca jest zobowiązany dokonać certyfikacji i przekazania dokumentów potwierdzających w ciągu 6 miesięcy od odbioru Pojazdu po wykonanej naprawie P5.

5) Całość instalacji elektrycznej wymienić na fabrycznie nową.

Całkowita wartość zamówienia to 7 100 000.00 PLN netto. Umowa z PESĄ została podpisana w trybie z wolnej ręki. Dlaczego? Jak podano w uzasadnieniu naprawa poziomu utrzymania P5 (naprawa główna) może zostać wykonana tylko w oparciu o dokumentację konstrukcyjną pojazdu, którą posiada wyłącznie jego producent zgodnie z oświadczeniem. Pojazd objęty postępowaniem nie jest własnością Zamawiającego. Samorząd Województwa Warmińsko – Mazurskiego przekazał spółce Polregio pojazd w użytkowanie. Zgodnie z postanowieniami zawartej umowy to operator ponosi w czasie jej trwania wszystkie koszty utrzymania pojazdów kolejowych przekazanych w użyczenie tj. koszty przeglądów kontrolnych i okresowych wynikających z ich korzystania oraz koszty wszelkich napraw stosownie do DSU. Ponadto operator zobowiązany został do wykonywania wszystkich przeglądów zgodnie z dokumentacją sytemu utrzymania, przestrzegania zapisów udzielonej gwarancji oraz przekazywania pojazdu wyłącznie serwisowi do tego uprawnionemu.

Zgodnie zaś z dokumentacją techniczno-ruchową pojazdu 21WE 0159-1, „serwis” definiowany jest jako: wyspecjalizowany zakład posiadający certyfikat wydany przez producenta pojazdu, uprawniający do wykonania czynności wynikających z wymagań dokumentacji technicznej i techniczno-ruchowej pojazdu. Ponadto z ww. dokumentacji wynika, że producent zastrzega sobie prawo do zerwania warunków gwarancji dla całego pojazdu w przypadku stwierdzenia zaniechania lub zmiany czynności zapisanych w niniejszej dokumentacji lub samowolnej zmiany parametrów eksploatacyjnych zarówno poszczególnych elementów jak i całego pojazdu.

Z kolei na podstawie umowy na dostawę nowego trójczłonowego EZT zawartej pomiędzy Województwem Warmińsko – Mazurskim a firmą Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. na pojazd udzielono gwarancji, której czas wynosi 600 miesięcy (50 lat). Ponadto w okresie gwarancji wykonawca (PESA Bydgoszcz) zapewnia obsługę serwisową dostarczonego pojazdu w pełnym zakresie. Nieprzestrzeganie wyżej wskazanych zapisów umowy mogłoby stanowić podstawę wypowiedzenia umowy w zakresie użyczenia pojazdu. Powyższe w konsekwencji w sposób znaczący wpłynęłoby na wykonywanie podstawowego zadania Spółki jakim jest przewóz osób.

Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego nie nabył praw autorskich lub praw pokrewnych, nie uzyskał również licencji do wykorzystania dokumentacji technicznej pojazdu na konkretne, indywidualne potrzeby np. celem wykonywania przeglądów P2 i P3 we własnym zakresie. EN62-001 jest pojazdem unikatowym, wyprodukowanym wyłącznie na zamówienie Samorządu Województwa Warmińsko – Mazurskiego.

Zamawiający czyli Polregio przejął od Samorządu Województwa tabor wraz z kompletem dokumentacji. Nie posiada jednak praw autorskich do korzystania z dokumentacji technicznej (licencji), więc nie może udostępnić jej innym podmiotom w trakcie postępowania przetargowego.

Mając powyższe na uwadze przytoczone powyżej okoliczności, a w szczególności fakt, że wykonanie przeglądu P5 wiąże się z koniecznością posiadania (wglądu) dokumentacji technicznej pojazdu (która to stanowi know-how producenta pojazdu), należało uznać, że zachodzą obiektywne przyczyny techniczne uzasadniające udzielenie zamówienia w trybie „z wolnej ręki”.

Umowa na naprawę główną pojazdu została zawarta 13 września 2023 roku.

EN62-001 to jednostka wyprodukowana w 2012 roku.

Komentarze