Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Bliskość systemów kolejowych o rozstawie szyn 1520 mm oraz podział dawnego ZSRR na poszczególne republiki pozwolił na dostawy dla potrzeb tego tynku.
Na zlecenie kazachstańskiej spółki wydobywającej rudę miedzi CSR dostarczyło lokomotywy szlakowe i manewrowe. Lokomotywy szlakowe to seria SDD5. Pojazdy tego typu posiadają kabinę maszynisty jedynie z jednej strony, co wymusza ich pracę w tandemie. Maszyna ma zabudowany silnik wysokoprężny 16V240ZJD o mocy 3,24 MW połączony z synchronicznym alternatorem trakcyjnym JF208A, który za pomocą przekształtników trakcyjnych napędza silniki trakcyjne ZD109C. Lokomotywa o układzie osi Co’Co’ma masę własną 138 t, co daje nacisk na oś rzędu 23 t. Maszyny mogą pracować w zakresie temperatur -30 do +40°C, oraz przy wilgotności do 75%.
Na potrzeby tej samej spółki dostarczono także lokomotywy manewrowe typu SDD4. Maszyna ma zabudowany silnik spalinowy typu 12V240ZJ o mocy 2,2 MW, synchroniczny alternator główny JF208A, który zasila silniki trakcyjne typu ZD109C co pozwala osiągnąć prędkość maksymalną 100 km/h. Lokomotywa ma układ osi Co’Co’, długość 20,05m, szerokość 3,3 m i wysokość 4,75 m. Pod względem masy oraz temperatur pracy i wilgotności są one tożsame z wcześniejszą serią. Pomimo faktu, że są to lokomotywy odmiennego typu występuje między nimi duża ilość części tożsamych umożliwiających wzajemną ich wymianę.
Drugim klientem CSR w zakresie lokomotyw spalinowych na rozstaw szyn 1520 mm stały się koleje Turkmenistanu. Również tutaj zamówienie obejmowało maszyny szlakowe i manewrowe. Dla celów szlakowych dostarczono lokomotywy CKD9C wyposażone w silnik wysokoprężny 16V240ZJB o mocy 2,65 MW. Silnik napędza synchroniczny alternator główny TQFR-3000 wytwarzający energię do zasilania silników trakcyjnych prądu stałego typu ZQDR-410. Maszyna o układzie osi Co’Co’ma prędkość maksymalną 120 km/h masę 138 t oraz może pracować w zakresie temperatur od -40 do + 50°C. Na potrzeby tego samego odbiorcy dostarczano również lokomotywy w wersji CKD9A, gdzie zastosowano mocniejszy silnik typu 16V280ZJA (moc 3,86 MW), synchroniczne alternatory główne JF204D oraz silniki trakcyjne typu ZD109C. W pozostałych parametrach wersje A i C są tożsame, natomiast obie serie cechuje atrakcyjna stylistyka zewnętrza.
Koleje Turkmenistanu zamówiły również lokomotywy manewrowe oznaczone jako CKD6E. Maszyny mają zabudowany silnik wysokoprężny typu 6240ZJB o mocy 1,1 MW, które napędzają synchroniczny alternator ZQDR-410. Wytworzony przez ten układ prąd przemienny jest przetwarzany na prąd stały a następnie kierowany do silników trakcyjnych prądu stałego. Lokomotywa o układzie osi Co’Co’ma masę 132 t i pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 80 km/h.
Azja wąskie tory
Na potrzeby kolei Kambodżańskich o metrowym rozstawie szyn CSR dostarczyło spalinowe lokomotywy szlakowe. Maszyny typu CKD6D zostały wyposażone w silniki Caterpillar CAT3508B połączone z synchronicznymi alternatorami głównymi JF217C, które wytwarzają energię elektryczną do zasilania silników trakcyjnych prądu stałego typu YZ34C. Lokomotywy mają układ osi Bo’Bo’, mc 880kW i prędkość maksymalną 100 km/h. Maszyny mają długość 15,3 metra, szerokość 2,85 metra i wysokość 3,7 metra.
Drugim z odbiorców lokomotyw na tor o szerokości 1000 mm jest Wietnam. Dla potrzeb kolei w tym kraju dostarczono lokomotywy CKD7F. Maszyny zostały wyposażone w silniki Ceterpillar o mocy 1,455 MW typu CAT3512B, który napędza synchroniczny alternator główny typu JF221 produkujący prąd przemienny. Prąd ten poprzez przekształtniki jest kierowany do silników trakcyjnych prądu stałego typu ZD 310. Maszyna o układzie osi Co’Co’ma prędkość maksymalną 120 km/h i masę 78 t, co daje bardzo małe naciski jednostkowe kół rzędu 13 t. Lokomotywa ma długość 16,892 m, szerokość 2,9 m i wysokość 3,9 m.
Po udanej serii CKD7F koleje wietnamskie zamówiły partię nowych lokomotyw szlakowych typu SDD3. Za wyjątkiem nowej atrakcyjnej stylistyki zewnętrznej nowe lokomotywy mają silnik o mocy 1,5 MW, układ osi Co’Co’i masę własną 108 t, co oznacza nacisk na oś rzędu 18 t. Lokomotywa ma prędkość maksymalną 120 km/h długość 18,2 m, szerokość 3,4 m i wysokość 4,8 m.
Dla potrzeb kolei w Sudanie, które mają rozstaw szyn 1067 mm CSR dostarczyło lokomotywy serii SDD1 oraz SDD2. Maszyny SDD1 cechują się zastosowaniem silnika wysokoprężnego CAT 3516B o mocy 1,62 MW, który napędza alternator główny typu JF217D generujący prąd przemienny, który poprzez przekształtniki trafia do silników prądu stałego typu ZDl26B. Maszyna o układzie osi Co’Co’ma masę 99 ton i pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 100 km/h. Lokomotywy drugiej serii SDD2 mają inne silniki trakcyjne typu ZQDR-310, co pozwoliło na zwiększenie prędkości maksymalnej do 120 km/h.
Afryka
Kraje afrykańskie są dosyć wiernymi odbiorcami produktów chińskich. Wśród takich można wymienić Namibię, Angolę i wyspę Madagaskar, gdzie CSR dostarczało lokomotywy spalinowe typu SDD6A. Maszyny o rozstawie szyn 1067 mm i układzie osi Co’Co’mogą się rozpędzać do prędkości 120 km/h. Posiadają one silnik wysokoprężny Cummins QSK60-L1 o mocy 1,64 MW. Przeniesienie napędu zostało zrealizowane w układzie AC/DC, natomiast lokomotywy zostały specjalnie dostosowane do pracy w ciężkich warunkach pustynnych.
Dla kolei Tanzanii i Zambii dostarczono lokomotywy spalinowe typu CK6. Maszyny o układzie osi B’B’mają silnik Cummins KTTA38-L o mocy 977kW oraz przekładnię hydrauliczną typu ZJ4014GYC, co determinuje stosunkowo niskie parametry, choć z drugiej strony również niższe koszty eksploatacji. Lokomotywa na tor o rozstawie 1067 mm, mająca masę 80 t ma prędkość maksymalną zaledwie 65 km/h. Wymiary maszyny to długość 14,9 m, szerokość 3,1 m i wysokość 4,1 m.
Ameryka Południowa
Lokomotywy produkcji chińskiej dotarły również do ameryki południowej, a dokładniej do Wenezueli, gdzie maszyny typu CKD4C są wykorzystywane do obsługi linii Cabello – Barquisimeto i Yaritagua –Acarigua. Lokomotywy o przeznaczeniu szlakowym mają zabudowane silniki wysokoprężne typu 16V28OZJA o mocy 3,1 MW z synchronicznymi alternatorami prądu przemiennego typu JF204D oraz silnikami trakcyjnymi prądu stałego typu ZD109E. Lokomotywa na standardowy rozstaw szyn 1435 mm ma układ osi Co’Co’i masę własną 150 ton, co daje nacisk na oś rzędu 25 t oraz prędkość maksymalną 100 km/h. Maszyna ma długość 22 m, szerokość 2,95 m oraz wysokość 4,65 m.
Pomimo wymieniania jedynie podstawowych parametrów poszczególnych lokomotyw zestawienie jest dosyć długie. Jak można zobaczyć dostarczane produkty są w dużej mierze dostosowywane do poszczególnych odbiorców. Dla jednych stosuje się silniki znanych firm, dla innych odmienne pojazdy z tożsamymi rozwiązaniami technicznymi, czy też budowa maszyn wyłącznie dla wyjątkowych systemów. Chcąc dostarczać lokomotywy na rynki międzynarodowe trzeba się liczyć z taką różnorodnością, za którą nie otrzyma się tak dużych pieniędzy jakie żądają światowe koncerny. Wypełniając tę lukę Chiny znalazły swoje miejsce w tym segmencie rynku.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz! Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Komentarze