Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ED72 po modernizacji

inforail
29.08.2011 20:05
0 Komentarzy
Przewozy Regionalne zmodernizowały dwa ezt ED72. Pierwszy skład ED72A-004 eksploatuje Zakład Świętokrzyski, drugi –ED72A-005 za kilka dni ma wyruszyć na śląskie szlaki. Zakres modernizacji jednostki jest bardzo szeroki –mówi nam Magdalena Tosza ze Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. W pociągu pojawiły się nowe silniki. Zostały zamontowane przetwornice statyczne, sprężarki, zmodernizowano wózki napędowe i toczne, napęd pojazdu oraz sprzęgi czołowe. Generalnej zmianie uległo wyposażenie wnętrza, pojawiła się nowoczesna i wytrzymała tapicerka. Zmodernizowano przedział dla podróżnych z większym bagażem, zastosowano w części pasażerskiej pojazdu system ogrzewania nawiewnego oraz schładzania powietrza oraz zabudowano w jednostce nowoczesny system drzwi bocznych. Skład ma obecnie jeden człon 1 klasy i trzy 2 klasy. Pociąg posiada pomost dla niepełnosprawnych i WC przystosowane dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Rzeczone dwie kabiny WC mają zamknięty obieg. Ponadto w pociągu znajduje się przedział dla rowerów. Wnętrze ma pełen monitoring, z podglądem na monitorze przez maszynistę i nagłośnienie. Istnieje możliwość porozumiewania się z maszynista przez interkom. Do rozdzielania przestrzeni pasażerskich zastosowano szyby, co daje możliwość widzenia całej długości składu.
Śląski ED72 po modernizacji (foto: YouTube)Świętokrzyski ED72 po modernizacji (foto: YouTube)Świętokrzyski ED72 po modernizacji (foto: YouTube)Świętokrzyski ED72 po modernizacji (foto: YouTube)
Zaplanowano, że zmodernizowany ezt będzie kursował na trasie Katowice – Bielsko Biała –Żywiec –informuje Magdalena Tosza. Wyruszy na trasę po przeszkoleniu personelu z obsługi, które zaplanowane jest 1 i 2 września w Mińsku Mazowieckim. Na razie niewiadomo, czy Śląskie zmodernizuje w ten sposób więcej pociągów. To pytanie do Marszałka –mówi Magdalena Tosza. Zapytaliśmy. Postępowanie przetargowe było realizowane przez spółkę Przewozy Regionalne i to one określiły zakres przeprowadzonej modernizacji. W związku z planowanym na dzień 1 października 2011 r. rozpoczęciem działalności przewozowej spółki Koleje Śląskie, Województwo Śląskie rozważa pozyskanie taboru, nie tylko nowego, ale również po przeprowadzonej modernizacji. Jest to jednakże uwarunkowane dostępnością na rynku takich jednostek –mówi nam Witold Trólka ze Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego.
Świętokrzyski ED72 po modernizacji (foto: YouTube)Świętokrzyski ED72 po modernizacji (foto: YouTube)Świętokrzyski ED72 po modernizacji (foto: YouTube)Świętokrzyski ED72 po modernizacji (foto: YouTube)
Jak już wspomnieliśmy na wstępie porównywalnie zmodernizowany skład pojawił się w województwie świętokrzyskim. Za jego przebudowę samorząd zapłacił 7,3 mln zł. Pociąg jest zmodernizowany podobnie jak łódzkie jednostki EN57. Zamontowano w nim m.in. asynchroniczne silniki, nowe siedzenia, okna, pulpit maszynisty i czoła. Takie zmiany zostały wykonane także w śląskiej jednostce. Podobieństw jest więcej, chociażby klimatyzacja, której nie zabrakło również w świętokrzyskim pojeździe, jak również udogodnienia dla niepełnosprawnych i WC z obiegiem zamkniętym. Pojazd wyróżnia się natomiast malaturą pudła i kolorystyką siedzeń, wybranym przez Urząd Marszałkowski. Zmodernizowana jednostka kursuje m.in. na trasie Kraków –Kielce. Może poruszać się z prędkością 130 km/h.         

Komentarze