E-65 z Warszawy do Trójmiasta 200 km/h, ale najpierw 160 km/h
inforail
15.05.2013 11:28
0 Komentarzy
E-65 z Warszawy do Trójmiasta 200 km/h, ale najpierw 160 km/h
Projekt modernizacji linii kolejowej E65 –Północ przewiduje, że mamy ją dostosować do taboru poruszającego się z prędkością 200 km/h, a na odcinkach przebiegających przez województwo warmińsko-mazurskie –z prędkością około 105 km/h –mówi Pełnomocnik Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA, dyrektor ds. rewitalizacji i programowania inwestycji Piotr Malepszak. Koszt tej inwestycji wyniesie około dwa i pół miliarda złotych. W skali całej inwestycji od Warszawy do Gdańska, a właściwie do Gdyni Chyloni, jest to nieco ponad 25% łącznych kosztów. Do 2014 roku linia E65 ma być dostosowana do prędkości 160 km/h, ponieważ jeszcze nie będzie funkcjonował system sygnalizacji kabinowej. System ten umożliwia przekroczenie prędkości 160 km/h. System ten chcemy wdrożyć nieco wcześniej na Centralnej Magistrali Kolejowej –dodaje. Czas przejazdu w relacji Warszawa-Trójmiasto jest może mniej istotny dla mieszkańców województwa warmińsko-mazurskiego, ponieważ nie dotyczy bezpośrednio stolicy regionu. Docelowo czas przejazdu z Warszawy do Gdańska ma wynieść dwie i pół godziny. Natomiast istotne dla województwa jest połączenie z Warszawy do Olsztyna. W tym przypadku mówimy o drugim projekcie taborowym. Jest to projekt przewoźnika PKP Intercity, który przewiduje, że po modernizacji linii czas przejazdu z Warszawy do Olsztyna wyniesie około dwóch godzin i 15 lub 20 minut. Ma to nastąpić do końca 2015 roku.
Skrzyżowania dróg kołowych z liniami kolejowymi są każdego roku dla Polskich Linii Kolejowych pewnym negatywnym doświadczeniem. Z jednej strony, mamy bowiem bardzo niezdyscyplinowanych kierowców korzystających z dróg, z drugiej –stare przepisy. Rozporządzenie ministra dotyczące tej kwestii nie było nowelizowane od 1996 roku. Przepisy przewidują, że Polskie Linie Kolejowe w całości pokrywają koszty utrzymania i obsługi przejazdów kolejowych. W skali europejskiej jest to pewien ewenement. Z uwagi na bezpieczeństwo ruchu drogowego PKP PLK skupiają się w pierwszej kolejności na przejazdach, gdzie występują ograniczenia prędkości jazdy pociągów wynikające ze złego stanu przejazdów lub natężenia ruchu na liniach, gdzie są zlokalizowane przejazdy kolejowe. Określa się to iloczynem ruchu. To jest ciekawe zjawisko. Generalnie, od roku 1996, to jest od czasu ukazania się rozporządzenia w sprawie przejazdów kolejowych, natężenie ruchu na drogach wzrosło wielokrotnie. Natomiast ruch kolejowy na części linii zmalał, a na części znacznie się zwiększył. Z powodu znaczącego wzrostu ruchu drogowego, spółka Polskie Linie Kolejowe jest karana, gdyż dla bezpieczeństwa ruchu musimy ograniczyć prędkość jazdy pociągów nawet do 20 km/h.
Dlatego w programie działań PKP PLK przewidziana jest przebudowa 425 przejazdów kolejowych. Liczba około dwóch tysięcy przejazdów kolejowych dotyczy tylko przejazdów modernizowanych i rewitalizowanych. Dla obrazowania skali problemów występujących na polskich drogach i przejazdach kolejowych, jako ciekawostkę Piotr Malepszak podał, że w zeszłym roku na drogach naszych południowych sąsiadów, w Republice Czeskiej, miało miejsce 9 wypadków na przejazdach kolejowych;wszystkie z udziałem polskich kierowców. Coś, co w Czechach lub w Niemczech jest niewyobrażalne, że kierowca wjeżdża na przejazd kolejowy z włączoną sygnalizacją, jest u nas praktycznie codzienną sytuacją. Dlatego przejazdy zabezpieczone sygnalizacją czy rogatkami mimo wszystko nie zdają u nas egzaminu. Kierowcy i tak omijają rogatki i wjeżdżają na przejazd kolejowy przy włączonej sygnalizacji.
Interoperacyjność kolei to kwestia złożona. W ocenie Piotra Malepszaka w pierwszej kolejności musimy skupić się na odtworzeniu infrastruktury kolejowej w warstwie podstawowej. Chodzi oczywiście o tory kolejowe pozwalające po nich jechać nie z prędkością 30 km/h, tylko 100, 120 czy 160 km/h. Wszystkie inne kwestie, związane chociażby z systemem sygnalizacji kabinowej, mają to do siebie, że ich rozwiązanie wymaga znacznych kosztów;są jednak niezbędne. Nie mówiąc już o tym, że obowiązują u nas określone przepisy europejskie i nie uciekniemy od tych tematów.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
W lutym więcej pasażerów na kolei
31.03.2025
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Nowy przystanek na kolejowej mapie Polski. Brodnica Południowa
Infrastrukturaza darmo
07.04.2025
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Komentarze