Dziewiątki PKP Intercity nie pojadą ponownie do PESY
Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl PKP Intercity S.A. ogłosiły zamówienie na wykonanie napraw okresowych na 4. poziomie utrzymania dla 15 lokomotyw elektrycznych serii EP09.
Postępowanie to miało na celu zapewnienie niezawodności i bezpieczeństwa eksploatacji tych pojazdów w ramach krajowej sieci kolejowej. Przetarg prowadzono w trybie otwartym.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego naprawy na poziomie P4 są tak ważne dla zapewnienia niezawodności i bezpieczeństwa eksploatacji lokomotyw serii EP09?
- Jakie kryteria zostały uwzględnione przy ocenie ofert złożonych w przetargu na naprawy lokomotyw EP09?
- Co było główną przyczyną zamknięcia procedury przetargowej bez wyłonienia wykonawcy?
Charakterystyka zamówienia
Przedmiot zamówienia obejmował kompleksowe naprawy lokomotyw na 4. poziomie utrzymania (P4), zgodnie z wymogami technicznymi określonymi w dokumentacji przetargowej. Naprawy miały obejmować m.in. inspekcje, modernizacje oraz wymianę zużytych komponentów, takich jak systemy napędowe, elektryczne i mechaniczne. Dodatkowo, przewidziano możliwość realizacji usług opcjonalnych dla dodatkowych 5 lokomotyw w przypadku decyzji zamawiającego.
Szczegóły techniczne napraw zostały określone w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) oraz załącznikach, które obejmowały dokumentację techniczno-ruchową, instrukcje naprawcze i warunki techniczne odbioru.
Procedura przetargowa
Przetarg ogłoszono jako otwarty, co oznaczało możliwość składania ofert przez wszystkich zainteresowanych wykonawców spełniających określone kryteria. Kryteria oceny ofert obejmowały:
- Cenę jednostkową brutto stałego zakresu naprawy P4 (waga: 90%).
- Termin wykonania naprawy jednej lokomotywy (waga: 5%).
- Okres rękojmi i gwarancji na pracę całej lokomotywy po wykonanej naprawie (waga: 5%).
Zamówienie zostało podzielone na jedną część (LOT-0001). Miejsce realizacji określono w Warszawie (NUTS: PL911), a okres obowiązywania zamówienia wynosił 30 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Wyniki przetargu
Postępowanie zakończyło się bez wyboru wykonawcy. Jedyną ofertę złożyła firma PESA Mińsk Mazowiecki S.A., jednak ze względu na niewystarczające środki finansowe PKP Intercity podjęło decyzję o zamknięciu procedury konkurencyjnej bez rozstrzygnięcia.
Złożona oferta wynosiła 63 145 780 PLN, co wskazuje na skalę inwestycji wymaganej do realizacji takich napraw. Procedura przewidywała możliwość odwołań przez uczestników zgodnie z przepisami ustawy Pzp, jednakże brak wyłonienia zwycięzcy oznacza konieczność ponownego przeprowadzenia postępowania lub reorganizacji finansów zamawiającego.
Znaczenie napraw P4 dla lokomotyw EP09
Lokomotywy serii EP09 są kluczowe dla realizacji przewozów dalekobieżnych w Polsce. Naprawy na poziomie P4 są konieczne do utrzymania ich sprawności technicznej, co ma bezpośredni wpływ na punktualność i bezpieczeństwo podróży. Proces ten obejmuje m.in. diagnostykę, wymianę krytycznych podzespołów oraz modernizację technologii na bardziej efektywne i przyjazne środowisku.
Choć obecne postępowanie zakończyło się bez wyboru wykonawcy, decyzja PKP Intercity podkreśla potrzebę zainwestowania w utrzymanie taboru kolejowego na najwyższym poziomie. Realizacja takich zamówień jest niezbędna dla zapewnienia niezawodności systemu kolejowego w Polsce, a ponowne rozpisanie przetargu lub przegląd budżetu może umożliwić osiągnięcie tego celu w przyszłości.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze