Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dziewiątki PKP Intercity nie pojadą ponownie do PESY

inforail
16.01.2025 10:30
0 Komentarzy

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl PKP Intercity S.A. ogłosiły zamówienie na wykonanie napraw okresowych na 4. poziomie utrzymania dla 15 lokomotyw elektrycznych serii EP09.

Postępowanie to miało na celu zapewnienie niezawodności i bezpieczeństwa eksploatacji tych pojazdów w ramach krajowej sieci kolejowej. Przetarg prowadzono w trybie otwartym.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego naprawy na poziomie P4 są tak ważne dla zapewnienia niezawodności i bezpieczeństwa eksploatacji lokomotyw serii EP09?
  2. Jakie kryteria zostały uwzględnione przy ocenie ofert złożonych w przetargu na naprawy lokomotyw EP09?
  3. Co było główną przyczyną zamknięcia procedury przetargowej bez wyłonienia wykonawcy?
Lokomotywa EP09
Lokomotywa EP09

Charakterystyka zamówienia

Przedmiot zamówienia obejmował kompleksowe naprawy lokomotyw na 4. poziomie utrzymania (P4), zgodnie z wymogami technicznymi określonymi w dokumentacji przetargowej. Naprawy miały obejmować m.in. inspekcje, modernizacje oraz wymianę zużytych komponentów, takich jak systemy napędowe, elektryczne i mechaniczne. Dodatkowo, przewidziano możliwość realizacji usług opcjonalnych dla dodatkowych 5 lokomotyw w przypadku decyzji zamawiającego.

Szczegóły techniczne napraw zostały określone w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) oraz załącznikach, które obejmowały dokumentację techniczno-ruchową, instrukcje naprawcze i warunki techniczne odbioru.

Procedura przetargowa

Przetarg ogłoszono jako otwarty, co oznaczało możliwość składania ofert przez wszystkich zainteresowanych wykonawców spełniających określone kryteria. Kryteria oceny ofert obejmowały:

  1. Cenę jednostkową brutto stałego zakresu naprawy P4 (waga: 90%).
  2. Termin wykonania naprawy jednej lokomotywy (waga: 5%).
  3. Okres rękojmi i gwarancji na pracę całej lokomotywy po wykonanej naprawie (waga: 5%).

Zamówienie zostało podzielone na jedną część (LOT-0001). Miejsce realizacji określono w Warszawie (NUTS: PL911), a okres obowiązywania zamówienia wynosił 30 miesięcy od dnia podpisania umowy.

Wyniki przetargu

Postępowanie zakończyło się bez wyboru wykonawcy. Jedyną ofertę złożyła firma PESA Mińsk Mazowiecki S.A., jednak ze względu na niewystarczające środki finansowe PKP Intercity podjęło decyzję o zamknięciu procedury konkurencyjnej bez rozstrzygnięcia.

Złożona oferta wynosiła 63 145 780 PLN, co wskazuje na skalę inwestycji wymaganej do realizacji takich napraw. Procedura przewidywała możliwość odwołań przez uczestników zgodnie z przepisami ustawy Pzp, jednakże brak wyłonienia zwycięzcy oznacza konieczność ponownego przeprowadzenia postępowania lub reorganizacji finansów zamawiającego.

Lokomotywa EP09 z pociągiem PKP Intercity
Lokomotywa EP09

Znaczenie napraw P4 dla lokomotyw EP09

Lokomotywy serii EP09 są kluczowe dla realizacji przewozów dalekobieżnych w Polsce. Naprawy na poziomie P4 są konieczne do utrzymania ich sprawności technicznej, co ma bezpośredni wpływ na punktualność i bezpieczeństwo podróży. Proces ten obejmuje m.in. diagnostykę, wymianę krytycznych podzespołów oraz modernizację technologii na bardziej efektywne i przyjazne środowisku.

Choć obecne postępowanie zakończyło się bez wyboru wykonawcy, decyzja PKP Intercity podkreśla potrzebę zainwestowania w utrzymanie taboru kolejowego na najwyższym poziomie. Realizacja takich zamówień jest niezbędna dla zapewnienia niezawodności systemu kolejowego w Polsce, a ponowne rozpisanie przetargu lub przegląd budżetu może umożliwić osiągnięcie tego celu w przyszłości.

Komentarze