Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dzięki Speno jeździmy pociągami z prędkością 200 km/h

inforail
29.10.2024 12:45
0 Komentarzy

Na trasie kolejowej Warszawa – Trójmiasto trwają intensywne prace utrzymaniowe mające na celu poprawę jakości torów i zapewnienie lepszego komfortu podróży.

Prace realizowane są przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., które, poza standardowymi inwestycjami, prowadzą także działania konserwacyjne i modernizacyjne na kluczowych liniach.

Spis treści:

  1. Jakie korzyści, poza zwiększeniem komfortu podróży, przynosi szlifowanie torów na trasie Warszawa – Gdańsk?
  2. Na jakich odcinkach i w jakich województwach obecnie trwają prace szlifujące realizowane przez maszynę Speno?
  3. Jakie parametry techniczne torów są przywracane lub poprawiane dzięki szlifowaniu, aby umożliwić bezpieczne poruszanie się pociągów z prędkością do 200 km/h?
Szlifowanie szyn
Szlifowanie szyn/foto: PKP PLK

Trasa Warszawa – Gdańsk

Na trasie Warszawa – Gdańsk specjalna maszyna szlifująca szyny, Speno, pomaga utrzymać infrastrukturę w doskonałym stanie, co umożliwia bezpieczny i cichy przejazd pociągów z prędkością do 200 km/h. Całość prac opiewa na kwotę blisko 16 mln zł, finansowanych ze środków własnych PKP PLK.

Pociąg Speno, będący imponującą, ważącą 270 ton i mierzącą około 80 metrów maszyną, przemieszcza się po wyznaczonych odcinkach torów, by przeprowadzać szczegółowe szlifowanie. Proces zaczyna się od analizy stanu torów przy użyciu precyzyjnych urządzeń pomiarowych, które wykrywają ewentualne usterki lub nierówności. Następnie specjalistyczne kamienie ścierne korygują kształt szyn, usuwając wszelkie niedoskonałości wynikające z intensywnego użytkowania linii. Widok generowanych przy tym iskier jest spektakularny i stanowi widowiskową część całego procesu. Dzięki zaawansowanej technologii szlifowanie odbywa się głównie nocą, co minimalizuje zakłócenia w codziennym ruchu pociągów.

Prace rozpoczęto w maju, kiedy pociąg Speno pojawił się na stacji Tczew i przeprowadził szlifowanie szyn aż do Prabut w województwie pomorskim. Obecnie Speno operuje na odcinku mazowieckim, przemieszczając się z przystanku Świercze przez Mławę w kierunku Działdowa. Na trasie uwzględniono prace także na odcinkach województwa warmińsko-mazurskiego – przez stacje Działdowo i Iława do Susza. Do grudnia zaplanowano wyszlifowanie aż 450 km toru oraz 136 rozjazdów, co zwiększy komfort i płynność przejazdów na trasie liczącej około 320 km.

Celem tych działań jest nie tylko utrzymanie torów w odpowiednim stanie technicznym, ale także poprawa doświadczeń podróżnych, którzy dzięki tym pracom będą mogli liczyć na ciszejsze i bardziej komfortowe przejazdy. Pociągi poruszające się po wyszlifowanych torach generują mniej hałasu, co korzystnie wpływa na otoczenie trasy kolejowej, szczególnie w obszarach zamieszkanych.

Prace utrzymaniowe, takie jak szlifowanie szyn, są kluczowym elementem zapewniającym odpowiednie parametry torów na lata, co przekłada się na bezpieczeństwo, efektywność oraz wygodę podróży w jednym z najważniejszych połączeń kolejowych w Polsce.

Komentarze