Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dworzec kolejowy w Łowiczu otwarty. I odmieniony

inforail
15.02.2024 16:45
0 Komentarzy

Imponuje wyglądem i nocną iluminacją elewacji, a także nowoczesnym i funkcjonalnym wnętrzem. Do tego jest przyjazny wszystkim pasażerom i ekologiczny. Dziś (15.02.) dworzec Łowicz Główny został otwarty dla pasażerów po przebudowie.

Mieszkańcy i pasażerowie czekali na ten moment nieco ponad dwa lata, bo tyle trwały prace, które sprawiły, że dworzec przeszedł prawdziwą metamorfozę.

Nowości na dworcu

Budynek prezentuje się wprost rewelacyjnie, bo spójnie połączono w nim XIX-wieczny fragment bryły z dobudowaną później częścią modernistyczną. Na elewacji starszej części renowacji poddano detale architektonicznie, w tym boniowania, pilastry czy gzymsy. Natomiast nowszą wykończono prostokątnymi płytami włókno-cementowymi, w których na narożach odbito motyw z ludowej wycinanki łowickiej. Popielata elewacja świetnie koresponduje z białymi ramami okien i drzwi, a nocą efektownego charakteru bryle dworca dodaje iluminacja podkreślająca jego walory architektoniczne. Nowością są zegar oraz podświetlane napisy z nazwą dworca i logotypem PKP S.A.

Imponuje wyglądem i nocną iluminacją elewacji, a także nowoczesnym i funkcjonalnym wnętrzem. Do tego jest przyjazny wszystkim pasażerom i ekologiczny. Dziś (15.02.) dworzec Łowicz Główny został otwarty dla pasażerów po przebudowie.
Dworzec Łowicz Główny/foto: PKP SA

Przestrzeń obsługi pasażerów urządzono nowocześnie i w neutralnej kolorystyce. We wnętrzu dominują biele i szarości. Posadzkę holu wykończono jasnoszarym kamieniem, który kontrastuje z bazaltowym kolorem okładzin ściennych. Jasności wnętrzu dodaje biały listwowy sufit z liniowymi oprawami oświetleniowymi. W holu-poczekalni ustawiono również ławki z metalowym stelażem oraz drewnianymi siedziskami i oparciami, które choć nowoczesne w designie, nawiązują charakterem do historycznych, które dawniej można było spotkać na dworcach. Podróżni znajdą w nim również elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy oraz dwa zegary. Pomieszczenie wyposażono również w defibrylator. Na parterze oprócz poczekalni – holu, zlokalizowano toalety, kasę biletową, lokal komercyjny oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Natomiast na piętrze duży lokal na wynajem i pomieszczenia dla spółek kolejowych. Dla komfortu pasażerów wyjście z budynku dworca połączono zadaszonym łącznikiem z tunelem prowadzącym na perony.

– Dworzec Łowicz Główny przeszedł prawdziwą metamorfozę, dzięki której zyskał wygląd, w którym umiejętnie połączono jego XIX-wieczną część z modernistyczną. Cieszy również efektowna iluminacja budynku, nawiązanie do lokalnego folkloru poprzez motyw zaczerpnięty z wycinanki łowickiej umieszczony na elewacji, ale przede wszystkim to, że dworzec stał się komfortową i nowoczesną przestrzenią obsługi pasażerów, a także przyjazny środowisku. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służył podróżnym i stanie się wizytówką Łowicza – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki przebudowie Łowicz Główny stał się przyjazny dla wszystkich pasażerów. Usunięto bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień. Wśród nich m.in. ścieżki  prowadzące, mapy dotykowe dworca, oznaczenia w alfabecie Braille`a dla osób niewidomych i niedowidzących oraz windy. Podróżni mogą również skorzystać ze specjalnie przystosowanych dla osób z niepełnosprawnościami toalet. 

Imponuje wyglądem i nocną iluminacją elewacji, a także nowoczesnym i funkcjonalnym wnętrzem. Do tego jest przyjazny wszystkim pasażerom i ekologiczny. Dziś (15.02.) dworzec Łowicz Główny został otwarty dla pasażerów po przebudowie.
Dworzec Łowicz Główny/foto: PKP SA

Dworzec stał się również ekologiczny. Na dachu budynku zamontowano 68 paneli fotowoltaicznych, które wytworzą „zielony prąd” do zasilania dworca. Poza tym obiekt wyposażono w energooszczędne oświetlenie,  a także system inteligentnego zarządzania budynkiem, który zoptymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Z kolei poprzez ocieplenie budynku, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz montaż kurtyn powietrznych przy wejściach do strefy obsługi podróżnych ograniczono straty ciepła. Dzięki zamontowanym podczas inwestycji systemom bezpieczeństwa – monitoringowi, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowym, dworzec będzie również bezpiecznym miejscem dla pasażerów.

Przebudowa dworca Łowicz Główny objęła również jego bezpośrednie otoczenie. W sąsiedztwie dworca ułożono nową nawierzchnię, a także zamontowano elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie) oraz uporządkowano zieleń.

Imponuje wyglądem i nocną iluminacją elewacji, a także nowoczesnym i funkcjonalnym wnętrzem. Do tego jest przyjazny wszystkim pasażerom i ekologiczny. Dziś (15.02.) dworzec Łowicz Główny został otwarty dla pasażerów po przebudowie.
Dworzec Łowicz Główny/foto: PKP SA

Przebudowa dworca Łowicz Główny kosztowała łącznie 13,17 mln zł brutto. Została ona zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 ze środków własnych PKP S.A.

Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Natomiast dokumentację projektową przebudowy dworca opracowała pracownia Domagało Wnuk Architekci, a prace budowlane wykonało Przedsiębiorstwo Budowlane „Częstobud” Damian Świącik z Częstochowy. 

Komentarze