Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dworzec kolejowy w Gąsocinie zostanie wyremontowany

inforail
11.07.2025 11:30
0 Komentarzy

Pochodzący z XIX wieku drewniany budynek dworca kolejowego w Gąsocinie niedaleko Ciechanowa, obecnie nieczynny, będzie zrewitalizowany.

Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy prac. Otwarcie dworca dla podróżnych jest planowane w 2027 r. – ogłosiły Polskie Koleje Państwowe (PKP).

Rozkład jazdy:

  1. Czy planowane jest zachowanie oryginalnych elementów wnętrza budynku poza tymi, które już zostały wskazane do konserwacji w holu głównym?
  2. W jaki sposób gmina Sońsk zamierza zagospodarować część dworca przekazaną do jej dyspozycji?
  3. Czy po zakończeniu modernizacji przewiduje się przywrócenie regularnej obsługi pasażerskiej na stacji Gąsocin, np. poprzez dodatkowe połączenia lub usługi kolejowe?
Dworzec kolejowy w Gąsocinie/wiz. PKP SA

Dworzec z XIX wieku

Budynek dworca kolejowego w Gąsocinie (gmina Sońsk) powstał około 1877 r. Jest to obiekt drewniany o dwóch kondygnacjach w części głównej, do której przylegają po obu stronach jednokondygnacyjne dobudówki. Planowana przebudowa i modernizacja, jak zapewnia PKP, ma uwzględniać zabytkowy charakter budowli.

„Obecnie obiekt ten jest nieczynny i całkowicie wyłączony z użytkowania. Do dziś zachowało się kilka podobnych drewnianych dworców, w tym zmodernizowane niedawno budynki na stacjach Życzyn oraz Celestynów” – poinformowała spółka. Zapowiedziała, że w przypadku dworca w Gąsocinie niebawem ma zostać ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych.

Na parterze zabytkowego dworca mają się znaleźć m.in. poczekalnia, ogólnodostępne toalety i kasa biletowa z zapleczem socjalnym, natomiast w części parteru i na piętrze głównej części zaplanowano w sumie około 190 mkw., które zostaną zagospodarowane przez gminę Sońsk.

„Taka współpraca pozwoli na połączenie na dworcu funkcji obsługi podróżnych z usługami dla mieszkańców” – podkreśliła spółka w informacji. Podała też, że otwarcie dworca dla podróżnych przewiduje do końca 2027 r.

„Inwestycje dworcowe staramy się w jak największym stopniu dopasowywać do potrzeb zarówno pasażerów, jak i lokalnych społeczności, stąd tak istotna jest współpraca z lokalnymi samorządami, dzięki którym dworce można lepiej zagospodarować, nadawać im nowe funkcje, których nie pełniły w czasach, gdy były budowane” – powiedział Paweł Lisiewicz z zarządu PKP, cytowany w informacji spółki.

PKP zakłada, że w ramach modernizacji dworca w Gąsocinie nastąpi rozbiórka znacznej jego części, którą zastąpi nowa konstrukcja główna, odtworzona wraz z detalami architektonicznymi elewacja, a także nowe stropy, dach i fundamenty. W holu głównym zostaną poddane konserwacji zachowane historyczne elementy wyposażenia. Zakres wszystkich prac został uzgodniony z konserwatorem zabytków.

Spółka zapowiedziała, że po remoncie w obiekcie nie będzie barier architektonicznych. Pojawią się udogodnienia dla osób mających trudności z poruszaniem się – pochylnia przy wejściu głównym i winda, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz przystosowane toalety.

Budynek zyska także system umożliwiający optymalizację zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. W sąsiedztwie powstaną parkingi i nowe miejsca zieleni.

PKP podkreśliła, że przebudowa i modernizacja dworca w Gąsocinie zostaną sfinansowane ze środków własnych – wartość inwestycji spółka szacuje na kilkanaście milionów złotych brutto, ale dokładna kwota będzie znana po zakończeniu procedury przetargowej i zawarciu umowy z wybranym wykonawcą robót budowlanych.

Dworzec kolejowy w Gąsocinie znajduje się przy linii Warszawa-Gdańsk, która – jak przypomniała PKP – jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T, czyli systemu głównych połączeń transportowych na terenie Unii Europejskiej.

W przeszłości budynek, wtedy jeszcze czynny, był częścią planów plenerowych w dwóch polskich filmach: „Lokis. Rękopis profesora Wittembacha” z 1970 r. w reżyserii Janusza Majewskiego oraz „Doktor Judym” z 1975 r. w reżyserii Włodzimierza Haupego. (PAP)

Komentarze