Dwóch przewoźników kolejowych zawiesiło działalność na skutek konfliktu ze związkami zawodowymi
Dwóch największych przewoźników kolejowych w Kanadzie, Canadian National (CN) i Canadian Pacific Kansas City Southern (CPKC), zawiesiło działalność z powodu konfliktu ze związkiem zawodowym Teamsters. Lockout, czyli niedopuszczenie pracowników do pracy, może mieć poważne konsekwencje dla gospodarki Kanady i sąsiednich USA.
Blisko jedna trzecia przewożonych przez obie firmy ładunków przekracza granicę amerykańsko-kanadyjską – podkreśliła stacja CNN. Zatrzymanie przewozów może zakłócić działalność wielu amerykańskich branż, w tym rolnictwa, motoryzacji, budownictwa mieszkaniowego i energetyki.
Spis treści:
- Jakie konkretne żądania związku zawodowego Teamsters doprowadziły do obecnego konfliktu z przewoźnikami kolejowymi Canadian National (CN) i Canadian Pacific Kansas City Southern (CPKC)?
- Jakie mogą być długoterminowe konsekwencje zawieszenia działalności obu firm kolejowych dla łańcuchów dostaw między Kanadą a Stanami Zjednoczonymi, szczególnie w branżach takich jak rolnictwo i motoryzacja?
- W jaki sposób rząd Kanady może wpłynąć na rozwiązanie sporu między przewoźnikami a związkiem zawodowym, i jakie są potencjalne skutki skierowania sprawy do wiążącego arbitrażu?
Spór pracowniczy
To pierwszy raz, gdy oba przedsiębiorstwa kolejowe wstrzymały działania z powodu sporu pracowniczego w tym samym czasie. W 2022 r. CPKC zatrzymało przewozy z powodu 60-godzinnego strajku pracowników. Dwa lata wcześniej doszło do dziewięciodniowego strajku w CN. Obecnie to nie strajkujący związkowcy odmawiają pracy, ale obie firmy uniemożliwiają przystąpienie do pracy ok. 9 tys. członków związku Teamsters.
Firmy twierdzą, że chcą ochronić łańcuchy dostaw przed głębszymi zakłóceniami, do których ich zdaniem doszłoby, gdyby związki ogłosiły strajk w momencie największego obłożenia. Teamsters podnosi, że żądania pracodawców, wiążące się z ograniczeniem dni wolnych, zwiększyłyby zagrożenie dla bezpieczeństwa całego systemu przewozowego. „Koleje nie przejmują się rolnikami, małymi firmami, łańcuchami dostaw ani własnymi pracownikami. Ich jedynym celem jest zwiększanie zysków, nawet jeśli oznacza to narażenie całej gospodarki” – powiedział w czwartek przedstawiciel Teamsters Paul Boucher.
Firmy, które winą za brak porozumienia obarczają stronę związkową, wezwały rząd Kanady do interwencji i skierowania sporu do wiążącego arbitrażu. To samo zrobiły we wspólnym oświadczeniu izby handlowe Stanów Zjednoczonych i Kanady. Minister pracy Steve MacKinnon rozmawiał ze związkowcami i przewoźnikami, ale nie udało się osiągnąć porozumienia. Resort ma prawo skierować sprawę do wiążącego arbitrażu, czego życzyłyby sobie firmy, ale nie chcą związki zawodowe. Jak dotąd rząd nie zdecydował się na tę opcję.
Jeżeli przewozy nie zostaną szybko przywrócone, straty mogą być ogromne – podkreśliła CNN. Niektóre amerykańskie fabryki samochodów mogą stanąć, jeśli nie będą w stanie wykonywać silników czy skrzyń biegów w kanadyjskich zakładach; farmerom może zabraknąć kanadyjskich nawozów, a zakładom uzdatniania wody – chloru. W
W raporcie opublikowanym we wtorek przez Anderson Economic Group, firmę specjalizującą się w ocenie wpływu przerw w pracy na gospodarkę, podano, że wstrzymanie przewozów na trzy dni spowoduje straty gospodarcze w wysokości 300 mln USD, a siedmiodniowy przestój przyniósłby straty przekraczające 1 mld USD.
Firmy kolejowe, które już w ubiegłym tygodniu przerwały przyjmowanie do przewozu przesyłek niebezpiecznych, twierdzą, że zostały zmuszone do ogłoszenia przerwy przewozów. Zgodnie z kanadyjskim prawem związek zawodowy może rozpocząć strajk w zaledwie trzy doby po ostrzeżeniu. „Nie możemy zamknąć sieci kolejowej, po prostu przełączając przełącznik” – podały.(PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze