Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Duże zainteresowanie lokomotywowym przetargiem PKP Intercity. W grze 18 szybkich elektrowozów

inforail
28.07.2025 17:45
0 Komentarzy

PKP Intercity otworzyły oferty w przetargu na najem 18 lokomotyw elektrycznych wraz z usługą ich utrzymania. Postępowanie przetargowe prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego, a oferty zostały otwarte 28 lipca 2025 r.

Zainteresowanie było spore – swoje propozycje przedstawiło pięciu wykonawców z Polski i zagranicy.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie parametry techniczne musiały spełniać lokomotywy oferowane w każdej z trzech części zamówienia PKP Intercity?
  2. Jakie były różnice między poszczególnymi częściami zamówienia pod względem liczby lokomotyw i opcji ich zwiększenia?
  3. Jakie usługi serwisowe i utrzymaniowe były wymagane od wykonawców w ramach najmu lokomotyw?

Przedmiot zamówienia i budżet

Zamówienie dotyczyło najmu 18 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych przeznaczonych do obsługi pociągów pasażerskich, wraz z kompleksowym serwisem utrzymaniowym.

Część 1 – Najem 6 lokomotyw elektrycznych + 3 opcjonalne

  • Podstawowy zakres: 6 lokomotyw elektrycznych przeznaczonych do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością eksploatacyjną 160 km/h.
  • Opcja: dodatkowy najem 3 lokomotyw.
  • Czas trwania najmu: 60 miesięcy.
  • Wymagania: możliwość eksploatacji pod napięciem 3 kV DC oraz spełnienie wymogów interoperacyjności zgodnych z TSI.

Część 2 – Najem 5 lokomotyw elektrycznych + 2 opcjonalne

  • Podstawowy zakres: 5 lokomotyw o parametrach identycznych jak w części 1.
  • Opcja: możliwość zwiększenia o 2 lokomotywy.
  • Czas najmu: również 60 miesięcy.
  • Zastosowanie: do obsługi tras krajowych, z zachowaniem wymogów eksploatacyjnych PKP Intercity.

Część 3 – Najem 7 lokomotyw elektrycznych + 3 opcjonalne

  • Podstawowy zakres: najem 7 lokomotyw o tych samych parametrach co wyżej.
  • Opcja: dodatkowe 3 lokomotywy.
  • Okres najmu: 5 lat.
  • Uwagi: wymagane odpowiednie systemy bezpieczeństwa, klimatyzacja kabiny maszynisty, urządzenia rejestrujące, GSM-R oraz ETCS poziomu 1.

Usługi wspólne dla wszystkich części:

Każda część zamówienia obejmowała również:

  • pełne utrzymanie techniczne lokomotyw przez cały okres najmu (utrzymanie poziomu P1–P5),
  • zapewnienie pojazdów zastępczych w razie awarii,
  • dostęp do systemu zgłaszania usterek,
  • współpracę z PKP Intercity w zakresie planowania serwisów i przeglądów,
  • utrzymanie zgodności z przepisami TSI, krajowymi oraz wymaganiami UTK.

W każdej części zamówienia oferenci mogli składać oferty tylko na jedną, kilka lub wszystkie części. PKP Intercity zastrzegło możliwość wyboru więcej niż jednego wykonawcy.

PKP Intercity na realizację tego zadania przeznaczyło:

  1. Bez opcji – brutto 204 616 817,28 zł, w tym w zakresie:
    1) części 1 – brutto 87 139 355,90 zł;
    2) części 2 – brutto 46 990 984,55 zł;
    3) części 3 – brutto 70 486 476,83 zł.
  2. Z opcją wydłużenia okresu najmu – brutto 272 822 423,04 zł, w tym w zakresie:
    1) części 1 – brutto 116 185 807,87 zł;
    2) części 2 – brutto 62 654 646,07 zł;
    3) części 3 – brutto 93 981 969,10 zł
  3. Z opcją przekroczenia przebiegu 25 000 km – brutto 245 550 725,28 zł, w tym w zakresie:
    1) części 1 – brutto 104 567 963,90 zł;
    2) części 2 – brutto 56 393 104,55 zł;
    3) części 3 – brutto 84 589 656,83 zł.
  4. Z opcją wydłużenia okresu najmu i z opcją przekroczenia przebiegu 25 000 km – brutto
    327 400 967,04 zł, w tym w zakresie:
    1) części 1 – brutto 139 423 951,87 zł;
    2) części 2 – brutto 75 190 806,07 zł;
    3) części 3 – brutto 112 786 209,10 zł.

Złożone oferty

W ramach przetargu swoje oferty złożyło pięciu wykonawców:

1. CARGOUNIT sp. z o.o. (Wrocław)

Zaoferował trzy części zamówienia, proponując m.in. najem lokomotyw bez opcji za:

  • część 1: 19,48 mln EUR
  • część 2: 9,56 mln EUR
  • część 3: 14,34 mln EUR

W każdej z części miesięczna opłata ryczałtowa wynosi 66 420–67 650 EUR, a stawka za 1 km – 0,86 EUR.

2. OnTrain Sp. z o.o. (Wrocław)

Zaoferował najem w ramach części 2, bez opcji za:

  • 9,72 mln EUR, miesięczna opłata ryczałtowa: 67 499,94 EUR
  • Stawka za 1 km: 0,82 EUR

3. Railpool 7 GmbH & Co.KG (Gräfelfing, Niemcy)

Złożył ofertę na część 3, proponując:

  • 11,86 mln EUR (bez opcji), stawka kilometrowa: 0,55 EUR – najniższa spośród wszystkich ofert
  • Miesięczna opłata ryczałtowa: 54 894 EUR

4. Beacon Rail Capital Europe B.V. (Amsterdam, Holandia)

Złożył ofertę na wszystkie trzy części:

  • Miesięczne opłaty ryczałtowe: od 52 500 do 54 500 EUR
  • Stawka za 1 km: 0,80 EUR

5. LokoTrain s.r.o. (Česká Třebová, Czechy)

Złożył ofertę na części 2 i 3:

  • część 2: 8,49 mln EUR (najniższa oferta)
  • część 3: 12,85 mln EUR
  • Stawka kilometrowa: 0,70 EUR

A szczegółowo wyglądało to tak:

Co dalej?

Zamawiający, czyli PKP Intercity, oceni oferty według kryteriów określonych w dokumentacji przetargowej – najprawdopodobniej będzie to m.in. cena, stawki za przejazdy i jakość oferowanego taboru. Wybór najkorzystniejszej oferty pozwoli spółce wzmocnić flotę nowoczesnymi lokomotywami, które wesprą rosnące potrzeby przewozów pasażerskich w Polsce.

Komentarze