Duże zainteresowanie lokomotywowym przetargiem PKP Intercity. W grze 18 szybkich elektrowozów
PKP Intercity otworzyły oferty w przetargu na najem 18 lokomotyw elektrycznych wraz z usługą ich utrzymania. Postępowanie przetargowe prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego, a oferty zostały otwarte 28 lipca 2025 r.
Zainteresowanie było spore – swoje propozycje przedstawiło pięciu wykonawców z Polski i zagranicy.
Rozkład jazdy:
- Jakie parametry techniczne musiały spełniać lokomotywy oferowane w każdej z trzech części zamówienia PKP Intercity?
- Jakie były różnice między poszczególnymi częściami zamówienia pod względem liczby lokomotyw i opcji ich zwiększenia?
- Jakie usługi serwisowe i utrzymaniowe były wymagane od wykonawców w ramach najmu lokomotyw?
Przedmiot zamówienia i budżet
Zamówienie dotyczyło najmu 18 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych przeznaczonych do obsługi pociągów pasażerskich, wraz z kompleksowym serwisem utrzymaniowym.
Część 1 – Najem 6 lokomotyw elektrycznych + 3 opcjonalne
- Podstawowy zakres: 6 lokomotyw elektrycznych przeznaczonych do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością eksploatacyjną 160 km/h.
- Opcja: dodatkowy najem 3 lokomotyw.
- Czas trwania najmu: 60 miesięcy.
- Wymagania: możliwość eksploatacji pod napięciem 3 kV DC oraz spełnienie wymogów interoperacyjności zgodnych z TSI.
Część 2 – Najem 5 lokomotyw elektrycznych + 2 opcjonalne
- Podstawowy zakres: 5 lokomotyw o parametrach identycznych jak w części 1.
- Opcja: możliwość zwiększenia o 2 lokomotywy.
- Czas najmu: również 60 miesięcy.
- Zastosowanie: do obsługi tras krajowych, z zachowaniem wymogów eksploatacyjnych PKP Intercity.
Część 3 – Najem 7 lokomotyw elektrycznych + 3 opcjonalne
- Podstawowy zakres: najem 7 lokomotyw o tych samych parametrach co wyżej.
- Opcja: dodatkowe 3 lokomotywy.
- Okres najmu: 5 lat.
- Uwagi: wymagane odpowiednie systemy bezpieczeństwa, klimatyzacja kabiny maszynisty, urządzenia rejestrujące, GSM-R oraz ETCS poziomu 1.
Usługi wspólne dla wszystkich części:
Każda część zamówienia obejmowała również:
- pełne utrzymanie techniczne lokomotyw przez cały okres najmu (utrzymanie poziomu P1–P5),
- zapewnienie pojazdów zastępczych w razie awarii,
- dostęp do systemu zgłaszania usterek,
- współpracę z PKP Intercity w zakresie planowania serwisów i przeglądów,
- utrzymanie zgodności z przepisami TSI, krajowymi oraz wymaganiami UTK.
W każdej części zamówienia oferenci mogli składać oferty tylko na jedną, kilka lub wszystkie części. PKP Intercity zastrzegło możliwość wyboru więcej niż jednego wykonawcy.
PKP Intercity na realizację tego zadania przeznaczyło:
- Bez opcji – brutto 204 616 817,28 zł, w tym w zakresie:
1) części 1 – brutto 87 139 355,90 zł;
2) części 2 – brutto 46 990 984,55 zł;
3) części 3 – brutto 70 486 476,83 zł. - Z opcją wydłużenia okresu najmu – brutto 272 822 423,04 zł, w tym w zakresie:
1) części 1 – brutto 116 185 807,87 zł;
2) części 2 – brutto 62 654 646,07 zł;
3) części 3 – brutto 93 981 969,10 zł - Z opcją przekroczenia przebiegu 25 000 km – brutto 245 550 725,28 zł, w tym w zakresie:
1) części 1 – brutto 104 567 963,90 zł;
2) części 2 – brutto 56 393 104,55 zł;
3) części 3 – brutto 84 589 656,83 zł. - Z opcją wydłużenia okresu najmu i z opcją przekroczenia przebiegu 25 000 km – brutto
327 400 967,04 zł, w tym w zakresie:
1) części 1 – brutto 139 423 951,87 zł;
2) części 2 – brutto 75 190 806,07 zł;
3) części 3 – brutto 112 786 209,10 zł.
Złożone oferty
W ramach przetargu swoje oferty złożyło pięciu wykonawców:
1. CARGOUNIT sp. z o.o. (Wrocław)
Zaoferował trzy części zamówienia, proponując m.in. najem lokomotyw bez opcji za:
- część 1: 19,48 mln EUR
- część 2: 9,56 mln EUR
- część 3: 14,34 mln EUR
W każdej z części miesięczna opłata ryczałtowa wynosi 66 420–67 650 EUR, a stawka za 1 km – 0,86 EUR.
2. OnTrain Sp. z o.o. (Wrocław)
Zaoferował najem w ramach części 2, bez opcji za:
- 9,72 mln EUR, miesięczna opłata ryczałtowa: 67 499,94 EUR
- Stawka za 1 km: 0,82 EUR
3. Railpool 7 GmbH & Co.KG (Gräfelfing, Niemcy)
Złożył ofertę na część 3, proponując:
- 11,86 mln EUR (bez opcji), stawka kilometrowa: 0,55 EUR – najniższa spośród wszystkich ofert
- Miesięczna opłata ryczałtowa: 54 894 EUR
4. Beacon Rail Capital Europe B.V. (Amsterdam, Holandia)
Złożył ofertę na wszystkie trzy części:
- Miesięczne opłaty ryczałtowe: od 52 500 do 54 500 EUR
- Stawka za 1 km: 0,80 EUR
5. LokoTrain s.r.o. (Česká Třebová, Czechy)
Złożył ofertę na części 2 i 3:
- część 2: 8,49 mln EUR (najniższa oferta)
- część 3: 12,85 mln EUR
- Stawka kilometrowa: 0,70 EUR
A szczegółowo wyglądało to tak:
Co dalej?
Zamawiający, czyli PKP Intercity, oceni oferty według kryteriów określonych w dokumentacji przetargowej – najprawdopodobniej będzie to m.in. cena, stawki za przejazdy i jakość oferowanego taboru. Wybór najkorzystniejszej oferty pozwoli spółce wzmocnić flotę nowoczesnymi lokomotywami, które wesprą rosnące potrzeby przewozów pasażerskich w Polsce.
Komentarze