Dragon2 – pierwsza lokomotywa z przetwornicą w technologii SiC od Medcom
NEWAG wykorzystał najnowsze przetwornice SiC od MEDCOM w swoichlokomotywach Dragon 2. Pojazd został zaprezentowany w lipcu br. na torzeInstytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie (Polska).
We wrześniu będzie go możnazobaczyć na targach Innotrans w Berlinie.
Lokomotywa Dragon 2 zostałazaprojektowana z myślą o prowadzeniu ciężkich składów towarowych i jestpierwszą w Europie 6-osiową lokomotywą elektryczną zgodną z TechnicznymiSpecyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014), wyposażoną w ETCS poziomu 2. Totakże pierwsza polska lokomotywa wyposażona w energoelektronikę w technologiiwęglika krzemu.
Poza przetwornicami, MEDCOM dostarczado Dragonów 2 falowniki trakcyjne i zasilacze buforowe.
PSM-175 SiC – sprawna i kompaktowa przetwornica nowej generacji
PSM-175 SiC to największa podwzględem mocy i pierwsza w Polsce przetwornica zasilania pomocniczego wyprodukowanaw całości w technologii wysokoczęstotliwościowej. Tranzystory z węglika krzemu znajdująsię zarówno w bloku przetwornicy DC/DC (obniżającym napięcie z 3 kV do 0,6 kV),jak i w bloku falownika. Aby w pełni wykorzystać ich możliwości w produkcie zastosowanododatkowo szybkie 32-bitowe mikrokontrolery oraz wysokoczęstotliwościowe elementymagnetyczne a także sprawdzone algorytmy przetwarzania sygnałów. PSM-175 SiCposiada również rozbudowany układ diagnostyki i rejestracji parametrów pracy, amoduł komunikacyjny jest wyposażony m.in. w interfejsy Ethernet, CAN, USB, MMCi RS232.
Każda lokomotywa elektryczna Dragon 2 będzie wyposażona w zestawdwóch w pełni redundantnych przetwornic Medcom o mocy 175 kVA każda. W celu optymalnego wykorzystania układuchłodzenia cieczowego oraz przestrzeni, bloki DC/DC przetwornic wyprodukowanychdla Newagu zamontowane zostały w kontenerach z falownikami napędowymi natomiastbloki DC/AC przetwornic znajdują się w oddzielnym kontenerze, w którymzastosowano wymuszone chłodzenie powietrzem.
– Dzięki modułommocy SiC, nowym algorytmom, najnowszym procesorom i oprogramowaniu, ale takżedoświadczeniu naszych inżynierów w optymalizacji konstrukcji mechanicznejprzetwornic, stworzyliśmy kompaktowy produkt o sprawności sięgającej 96%. Jestto wartość niemożliwa do osiągnięcia w porównywalnym produkcie tego typu, ale bazującymna krzemie. O około 400 kilogramów zredukowaliśmy masę urządzenia, kilkukrotniezmniejszyliśmy wymiary elementów magnetycznych, a jednocześniezminimalizowaliśmy wymagania dotyczące układu chłodzenia, co pozwala namstosować m.in. mniejsze pompy, radiatory i wentylatory – mówi Piotr Wroński,wiceprezes MEDCOM.
Poza kompaktową budową i wysoką sprawnością, PSM-175 SiCcechuje się również wysoką stabilnością napięcia (+/-5%). Uruchamianie nawetnajbardziej obciążających odbiorników (w tym kompresorów i wentylatorów), nie skutkujeredukcją czy odkształceniami napięcia generowanego przez urządzenie. Co więcej,produkt został zaprojektowany w taki sposób, aby można go było zaadoptować doróżnych źródeł zasilania wyjściowego – w tym do zasilania z silnika spalinowegoi generatora. Dzięki temu będzie mógł być stosowany w pojazdach hybrydowych zmodułem dojazdowym, wykorzystywanych np. na trasach częściowoniezelektryfikowanych. Nawet przy niższej wartości napięcia przetwornica MEDCOMjest w stanie wygenerować pełną moc dla wszystkich odbiorników w lokomotywie.
–Pracujemy nad rozwojem technologii SiC od wielu lat i mamy pewność, żejest to jedna z najbardziejperspektywicznych technologii w obszarze energoelektroniki dużych mocy. Jużteraz jesteśmy w stanie zastosować urządzenia energoelektronicznebazujące na węgliku krzemu w każdym pojeździe szynowym i autobusie elektrycznym.Mam tu oczywiście na myśli produkty w pełnej technologii SiC, a więc takie, wktórych z węglika krzemu wykonane są zarówno tranzystory, jak i diody wprzekształtniku. W dalszym ciągu będziemy oczywiście wprowadzać do oferty noweurządzenia bazujące na krzemie, ale zdajemy sobie sprawę, że w kolejnych latachich udział na rynku będzie systematycznie spadał. Nowoczesne pojazdyelektryczne wymagają stosowania coraz mniejszych i lżejszych urządzeńenergoelektronicznych o jeszcze wyższej sprawności energetycznej. SiC daje takąmożliwość i producenci pojazdów będą z tej możliwości korzystać – mówi PiotrWroński, MEDCOM.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze