Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dragon2 – pierwsza lokomotywa z przetwornicą w technologii SiC od Medcom

inforail
30.08.2018 08:28
0 Komentarzy

NEWAG wykorzystał najnowsze przetwornice SiC od MEDCOM w swoichlokomotywach Dragon 2. Pojazd został zaprezentowany w lipcu br. na torzeInstytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie (Polska).

We wrześniu będzie go możnazobaczyć na targach Innotrans w Berlinie.

Lokomotywa Dragon 2 zostałazaprojektowana z myślą o prowadzeniu ciężkich składów towarowych i jestpierwszą w Europie 6-osiową lokomotywą elektryczną zgodną z TechnicznymiSpecyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014), wyposażoną w ETCS poziomu 2. Totakże pierwsza polska lokomotywa wyposażona w energoelektronikę w technologiiwęglika krzemu.

Poza przetwornicami, MEDCOM dostarczado Dragonów 2 falowniki trakcyjne i zasilacze buforowe.

PSM-175 SiC – sprawna i kompaktowa przetwornica nowej generacji

PSM-175 SiC to największa podwzględem mocy i pierwsza w Polsce przetwornica zasilania pomocniczego wyprodukowanaw całości w technologii wysokoczęstotliwościowej. Tranzystory z węglika krzemu znajdująsię zarówno w bloku przetwornicy DC/DC (obniżającym napięcie z 3 kV do 0,6 kV),jak i w bloku falownika. Aby w pełni wykorzystać ich możliwości w produkcie zastosowanododatkowo szybkie 32-bitowe mikrokontrolery oraz wysokoczęstotliwościowe elementymagnetyczne a także sprawdzone algorytmy przetwarzania sygnałów. PSM-175 SiCposiada również rozbudowany układ diagnostyki i rejestracji parametrów pracy, amoduł komunikacyjny jest wyposażony m.in. w interfejsy Ethernet, CAN, USB, MMCi RS232.

Każda lokomotywa elektryczna Dragon 2 będzie wyposażona w zestawdwóch w pełni redundantnych przetwornic Medcom o mocy 175 kVA każda. W celu optymalnego wykorzystania układuchłodzenia cieczowego oraz przestrzeni, bloki DC/DC przetwornic wyprodukowanychdla Newagu zamontowane zostały w kontenerach z falownikami napędowymi natomiastbloki DC/AC przetwornic znajdują się w oddzielnym kontenerze, w którymzastosowano wymuszone chłodzenie powietrzem.

– Dzięki modułommocy SiC, nowym algorytmom, najnowszym procesorom i oprogramowaniu, ale takżedoświadczeniu naszych inżynierów w optymalizacji konstrukcji mechanicznejprzetwornic, stworzyliśmy kompaktowy produkt o sprawności sięgającej 96%. Jestto wartość niemożliwa do osiągnięcia w porównywalnym produkcie tego typu, ale bazującymna krzemie. O około 400 kilogramów zredukowaliśmy masę urządzenia, kilkukrotniezmniejszyliśmy wymiary elementów magnetycznych, a jednocześniezminimalizowaliśmy wymagania dotyczące układu chłodzenia, co pozwala namstosować m.in. mniejsze pompy, radiatory i wentylatory – mówi Piotr Wroński,wiceprezes MEDCOM.

Poza kompaktową budową i wysoką sprawnością, PSM-175 SiCcechuje się również wysoką stabilnością napięcia (+/-5%). Uruchamianie nawetnajbardziej obciążających odbiorników (w tym kompresorów i wentylatorów), nie skutkujeredukcją czy odkształceniami napięcia generowanego przez urządzenie. Co więcej,produkt został zaprojektowany w taki sposób, aby można go było zaadoptować doróżnych źródeł zasilania wyjściowego – w tym do zasilania z silnika spalinowegoi generatora. Dzięki temu będzie mógł być stosowany w pojazdach hybrydowych zmodułem dojazdowym, wykorzystywanych np. na trasach częściowoniezelektryfikowanych. Nawet przy niższej wartości napięcia przetwornica MEDCOMjest w stanie wygenerować pełną moc dla wszystkich odbiorników w lokomotywie.

–Pracujemy nad rozwojem technologii SiC od wielu lat i mamy pewność, żejest to jedna z najbardziejperspektywicznych technologii w obszarze energoelektroniki dużych mocy. Jużteraz jesteśmy w stanie zastosować urządzenia energoelektronicznebazujące na węgliku krzemu w każdym pojeździe szynowym i autobusie elektrycznym.Mam tu oczywiście na myśli produkty w pełnej technologii SiC, a więc takie, wktórych z węglika krzemu wykonane są zarówno tranzystory, jak i diody wprzekształtniku. W dalszym ciągu będziemy oczywiście wprowadzać do oferty noweurządzenia bazujące na krzemie, ale zdajemy sobie sprawę, że w kolejnych latachich udział na rynku będzie systematycznie spadał. Nowoczesne pojazdyelektryczne wymagają stosowania coraz mniejszych i lżejszych urządzeńenergoelektronicznych o jeszcze wyższej sprawności energetycznej. SiC daje takąmożliwość i producenci pojazdów będą z tej możliwości korzystać – mówi PiotrWroński, MEDCOM.


Komentarze