Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dostępność spalinówek, a raczej jej brak

inforail
08.04.2016 06:30
0 Komentarzy

Wracamy do tematudostępności taboru PKP Intercity. Przewoźnik, o czym informowaliśmy wczoraj,przedstawił zestawienie, dotyczące poszczególnych jednostek oraz przyczynykonieczności zastępowania lokomotyw spalinowych innymi pojazdami. Jakimi?

Otóż jak poinformował Piotr Stomma wiceministerinfrastruktury i budownictwa PKP Intercity są właścicielem 10 spalinowychlokomotyw liniowych o prędkości eksploatacyjnej przekraczającej 100 km/h.Przypomnijmy, że to Gamy. Ilostan ten jest niewystarczający do realizacjirozkładu jazdy, dlatego przewoźnik podjął starania w celu pozyskania kolejnychlokomotyw od innych przewoźników pasażerskich. Stomma podkreśla, że jednym zkryteriów, jakie musi spełniać lokomotywa przeznaczona do ruchu pasażerskiegojest wyposażenie w sprzęg elektryczny umożliwiający zasilanie składu wagonówpasażerskich w energię elektryczną przeznaczoną do ogrzewania lub chłodzeniaskładu. W ramach przeprowadzonego rozeznania rynku stwierdzono, że żaden zpolskich przewoźników nie dysponuje odpowiednią nadwyżką lokomotywspełniających wyżej wskazany wymóg, którą mógłby udostępnić na rzecz PKPIntercity.

České Dráhy na raziedo 10 grudnia

Przeprowadzona analiza rynku spalinowego taboru trakcyjnegowykazała, że przewoźnikiem, który dysponuje lokomotywami spełniającymioczekiwania PKP Intercity SA jest ?České Dráhy? a.s. Przewoźnik ten posiadaspalinowe lokomotywy, których ciężar umożliwia poruszanie się po torach ogorszych parametrach technicznych, mogące zasilać skład wagonowy w energięelektryczną, co w znaczący sposób podnosi komfort podróżowania poprzezumożliwienie uruchomienia klimatyzacji w sezonie letnim, natomiast w sezoniezimowym zapewnia ogrzewanie wagonów. PKP Intercity zawarły zatem z ww.przewoźnikiem czeskim porozumienie, na podstawie którego do 10 grudnia 2016 r.eksploatuje 5 lokomotyw o prędkości maksymalnej wynoszącej 100 km/h

Przewozy Regionalne iPKP CARGO

Stomma wyjaśnia, że na polskim rynku podmiotami, któredysponują pociągowymi lokomotywami spalinowymi są PKP Cargo i PrzewozyRegionalne. Do 30 czerwca 2015 r., tj. do czasu odbioru lokomotyw spalinowychSU160 ?GAMA?, PKP Intercity korzystały z usług PKP Cargo w zakresie obsługitrakcyjnej pociągów lokomotywami spalinowymi serii SU46 m.in. na odcinkach:Rzeszów ? Lublin ? Rzeszów, Rzeszów ? Zamość ? Rzeszów.

Od 1 lipca 2015 roku PKP Cargo, ze względu na zły stantechniczny posiadanych lokomotyw spalinowych serii SU46, zaprzestały obsługiwymienionych odcinków, a ponieważ nie posiada rezerwy sprawnych lokomotyw tejserii zaprzestała również świadczenia usług w trybie doraźnej obsługitrakcyjnej.

W związku z koniecznością wyłączeń lokomotyw SU160spowodowanych awariami, w okresie od 9 lutego 2016 roku do 6 marca 2016 rokuzastosowano w trybie awaryjnym (po realokacji lokomotyw serii SU160 zlokalizacji Krzyż do lokalizacji Rzeszów) zlecenie obsługi pociągów PKPIntercity na odcinku Gorzów Wielkopolski? Krzyż ? Piła spółce PrzewozyRegionalne. Rozwiązania takiego nie można jednak stosować jako stałej metody zewzględu na uwarunkowania kadrowe oraz eksploatacyjne w zakresie taboru(niedobory pracowników drużyn trakcyjnych i konieczność przeglądów technicznychlokomotyw).

Ale.

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail PrzewozyRegionalne najprawdopodobniej nie będą kontynuowały eksploatacji lokomotywserii SU45. Po wygaśnięciu dopuszczeń do ruchu tych maszyn najprawdopodobniej zostanąone odstawione, a w konsekwencji skasowane.

Co więcej na pozbycie się lokomotyw SU45 zdecydowały siętakże PKP Intercity. Być może była to decyzja zbyt pochopna i warto byłozainwestować w remont 2-3 lokomotyw, umożliwiający ich przywrócenie do służby.Tak się jednak nie stało. Przypomnijmy, że na taki krok zdecydowały się PKP CARGO, które zmodernizowały podobne spalinówki, które, już jako ST45, nadal prowadzą składy. 

Alternatywą wydaje się być dalsza współpraca z Ceskimidrahami. Wkrótce powinna poprawić się również dostępność Gam, tym bardziej, żejak informuje przewoźnik 60% awarii to zdarzenia losowe i błędy człowieka.


Komentarze