Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłasza dwa kolejne przetargi na remonty linii kolejowych
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła kolejne duże przetargi dotyczące odbudowy i rewitalizacji regionalnych linii kolejowych. Inwestycje obejmą dwa strategiczne kierunki: trasę Jerzmanice-Zdrój – Lwówek Śląski oraz dwa odcinki na linii Jelenia Góra – Kowary – Kamienna Góra.
Jak podkreśla samorząd województwa, jest to kolejny etap konsekwentnej odbudowy sieci kolejowej na Dolnym Śląsku i przywracania pociągów do miejscowości od lat pozbawionych komunikacji.
Rozkład jazdy:
- Jak ogłoszone przetargi wpłyną na tempo przywracania połączeń kolejowych do Lwówka Śląskiego i Kamiennej Góry?
- Czy realizacja dwóch alternatywnych tras z Legnicy do Jeleniej Góry rzeczywiście pozwoli skrócić czas podróży z Zagłębia Miedziowego?
- Jakie działania planuje DSDiK, aby rewitalizacja linii przez tunel pod Przełęczą Kowarską była zgodna z zasadami ochrony środowiska?
Kolej wraca do Lwówka Śląskiego. Przetarg obejmuje 24 km nowego toru
Lwówek Śląski to jedno z trzech miast powiatowych na Dolnym Śląsku pozbawionych obecnie połączeń kolejowych. Sytuacja ta ma się zmienić – dzięki przejęciu infrastruktury od PKP przez samorząd i ogłoszeniu przetargu na rewitalizację linii z Jerzmanic-Zdroju do Lwówka.
Przetarg zakłada odbudowę około 24 kilometrów torowiska. Zgodnie z planem regionu, pociągi mają wrócić do Lwówka Śląskiego do 2028 roku.
Marszałek województwa dolnośląskiego Paweł Gancarz podkreślił, że rewitalizacja linii w powiecie lwóweckim oraz na Ziemi Jeleniogórskiej pozwoli tysiącom mieszkańców skorzystać z usług Kolei Dolnośląskich.
Odbudowa odcinka z Lwówka Śląskiego oraz równoległe przygotowania do rewitalizacji linii Jerzmanice-Zdrój – Marciszów stworzą dwie alternatywne trasy kolejowe dla podróżnych z Zagłębia Miedziowego. Dzięki temu możliwe będzie skrócenie czasu podróży z Legnicy, Lubina i Głogowa do Jeleniej Góry.
– Na linii Jerzmanice-Zdrój – Marciszów rozpoczęliśmy już prace przygotowawcze – poinformował wicemarszałek Michał Rado.
Nowa szansa dla Kamiennej Góry i Kowar. Rewitalizacja dwóch odcinków
Drugi ogłoszony przetarg dotyczy rewitalizacji dwóch fragmentów trasy Jelenia Góra – Kowary – Kamienna Góra. Chodzi o odcinki:
- ze stacji Kowary do tunelu pod Przełęczą Kowarską,
- od Ogorzelca do Kamiennej Góry.
Po ich realizacji brakować będzie jedynie odcinka biegnącego przez tunel. Jego przetarg ma zostać ogłoszony po uzyskaniu wytycznych dotyczących ochrony populacji nietoperzy zamieszkujących ten obiekt.
– Do końca roku czekamy na wytyczne dotyczące nietoperzy w tunelu. Chcemy, aby budowa miała jak najmniejszy wpływ na środowisko – wyjaśnił dyrektor DSDiK Mateusz Masłowski.
Po zakończeniu całej inwestycji mieszkańcy Kamiennej Góry i Kowar zyskają bezpośrednie, około 38-kilometrowe połączenie z Jelenią Górą. Linia – jak zapowiadają władze regionu – ma potencjał, by stać się jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce.
Dolny Śląsk konsekwentnie odbudowuje kolej
Oprócz ogłoszonych przetargów DSDiK realizuje szereg inwestycji w innych częściach regionu. Trwa budowa linii z Kłodzka do Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego, a także wydłużanie trasy z Dzierżoniowa przez Bielawę do Srebrnej Góry. Wkrótce ogłoszony zostanie również przetarg na odcinek Kobierzyce – Łagiewniki, który w przyszłości ma zostać rozbudowany. Za dwa lata mają natomiast ruszyć pociągi na trasach z Legnicy i Chojnowa do Chocianowa oraz Przemkowa.
Oferty do końca roku, realizacja w dwa lata
Wykonawcy zainteresowani realizacją inwestycji mogą składać oferty do 30 grudnia br.. Każda z inwestycji ma zostać zrealizowana w ciągu dwóch lat od podpisania umowy.
Dolny Śląsk od kilku lat uchodzi za krajowego lidera w przywracaniu i rozwoju lokalnych linii kolejowych. Najnowsze przetargi to kolejny krok w budowaniu spójnej, dostępnej i nowoczesnej sieci połączeń dla mieszkańców regionu i turystów.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok






Komentarze