Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłasza dwa kolejne przetargi na remonty linii kolejowych

inforail
25.11.2025 10:30
0 Komentarzy

Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła kolejne duże przetargi dotyczące odbudowy i rewitalizacji regionalnych linii kolejowych. Inwestycje obejmą dwa strategiczne kierunki: trasę Jerzmanice-Zdrój – Lwówek Śląski oraz dwa odcinki na linii Jelenia Góra – Kowary – Kamienna Góra.

Jak podkreśla samorząd województwa, jest to kolejny etap konsekwentnej odbudowy sieci kolejowej na Dolnym Śląsku i przywracania pociągów do miejscowości od lat pozbawionych komunikacji.

Rozkład jazdy:

  1. Jak ogłoszone przetargi wpłyną na tempo przywracania połączeń kolejowych do Lwówka Śląskiego i Kamiennej Góry?
  2. Czy realizacja dwóch alternatywnych tras z Legnicy do Jeleniej Góry rzeczywiście pozwoli skrócić czas podróży z Zagłębia Miedziowego?
  3. Jakie działania planuje DSDiK, aby rewitalizacja linii przez tunel pod Przełęczą Kowarską była zgodna z zasadami ochrony środowiska?
Remont linii kolejowej/foto: DSDiK
Remont linii kolejowej/foto: DSDiK

Kolej wraca do Lwówka Śląskiego. Przetarg obejmuje 24 km nowego toru

Lwówek Śląski to jedno z trzech miast powiatowych na Dolnym Śląsku pozbawionych obecnie połączeń kolejowych. Sytuacja ta ma się zmienić – dzięki przejęciu infrastruktury od PKP przez samorząd i ogłoszeniu przetargu na rewitalizację linii z Jerzmanic-Zdroju do Lwówka.

Przetarg zakłada odbudowę około 24 kilometrów torowiska. Zgodnie z planem regionu, pociągi mają wrócić do Lwówka Śląskiego do 2028 roku.

Marszałek województwa dolnośląskiego Paweł Gancarz podkreślił, że rewitalizacja linii w powiecie lwóweckim oraz na Ziemi Jeleniogórskiej pozwoli tysiącom mieszkańców skorzystać z usług Kolei Dolnośląskich.

Odbudowa odcinka z Lwówka Śląskiego oraz równoległe przygotowania do rewitalizacji linii Jerzmanice-Zdrój – Marciszów stworzą dwie alternatywne trasy kolejowe dla podróżnych z Zagłębia Miedziowego. Dzięki temu możliwe będzie skrócenie czasu podróży z Legnicy, Lubina i Głogowa do Jeleniej Góry.

– Na linii Jerzmanice-Zdrój – Marciszów rozpoczęliśmy już prace przygotowawcze – poinformował wicemarszałek Michał Rado.

Nowa szansa dla Kamiennej Góry i Kowar. Rewitalizacja dwóch odcinków

Drugi ogłoszony przetarg dotyczy rewitalizacji dwóch fragmentów trasy Jelenia Góra – Kowary – Kamienna Góra. Chodzi o odcinki:

  • ze stacji Kowary do tunelu pod Przełęczą Kowarską,
  • od Ogorzelca do Kamiennej Góry.

Po ich realizacji brakować będzie jedynie odcinka biegnącego przez tunel. Jego przetarg ma zostać ogłoszony po uzyskaniu wytycznych dotyczących ochrony populacji nietoperzy zamieszkujących ten obiekt.

– Do końca roku czekamy na wytyczne dotyczące nietoperzy w tunelu. Chcemy, aby budowa miała jak najmniejszy wpływ na środowisko – wyjaśnił dyrektor DSDiK Mateusz Masłowski.

Po zakończeniu całej inwestycji mieszkańcy Kamiennej Góry i Kowar zyskają bezpośrednie, około 38-kilometrowe połączenie z Jelenią Górą. Linia – jak zapowiadają władze regionu – ma potencjał, by stać się jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce.

Dolny Śląsk konsekwentnie odbudowuje kolej

Oprócz ogłoszonych przetargów DSDiK realizuje szereg inwestycji w innych częściach regionu. Trwa budowa linii z Kłodzka do Lądka-Zdroju i Stronia Śląskiego, a także wydłużanie trasy z Dzierżoniowa przez Bielawę do Srebrnej Góry. Wkrótce ogłoszony zostanie również przetarg na odcinek Kobierzyce – Łagiewniki, który w przyszłości ma zostać rozbudowany. Za dwa lata mają natomiast ruszyć pociągi na trasach z Legnicy i Chojnowa do Chocianowa oraz Przemkowa.

Oferty do końca roku, realizacja w dwa lata

Wykonawcy zainteresowani realizacją inwestycji mogą składać oferty do 30 grudnia br.. Każda z inwestycji ma zostać zrealizowana w ciągu dwóch lat od podpisania umowy.

Dolny Śląsk od kilku lat uchodzi za krajowego lidera w przywracaniu i rozwoju lokalnych linii kolejowych. Najnowsze przetargi to kolejny krok w budowaniu spójnej, dostępnej i nowoczesnej sieci połączeń dla mieszkańców regionu i turystów.

Komentarze