Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do Zakopanego wraz z Pendolino wraca prestiż Luxtorpedy. Górale zadowoleni

inforail
19.09.2025 11:30
0 Komentarzy

Jak informowaliśmy na łamach InfoRail.pl PKP Intercity uruchamia nowe prestiżowe połączenie Express InterCity Premium do Zakopanego. Pasażerowie będą mogli bezpośrednio podróżować z Gdyni do stolicy Tatr w zaledwie 7 godzin.

Jak podkreślają przedstawiciele branży turystycznej, inwestycja ma nie tylko praktyczny, ale i silny marketingowy wymiar.

Rozkład jazdy:

  1. Ile dokładnie potrwa podróż Pendolino z Zakopanego do Gdańska Głównego oraz z Krakowa do Zakopanego?
  2. Na czym polega marketingowy i prestiżowy wymiar nowego połączenia kolejowego według przedstawicieli branży turystycznej?
  3. Jakie inwestycje infrastrukturalne umożliwiły uruchomienie Pendolino na trasie do Zakopanego?
PKP IC
Pociąg EIP

Komfort i czas podróży

Jak poinformował rzecznik prasowy PKP Intercity Maciej Dutkiewicz, podróż z Zakopanego do Gdańska Głównego potrwa dokładnie 7 godzin i 1 minutę, a z Krakowa do Zakopanego 1 godzinę i 57 minut. Skład zatrzyma się po drodze m.in. w Warszawie. W okresie wakacyjnym połączenie zostanie dodatkowo wydłużone do Kołobrzegu, co jeszcze bardziej ułatwi planowanie letnich podróży.

– Bezwzględnie jest to połączenie oczekiwane od dawna w Zakopanem. Pierwsze Pendolino już testowo wjechało na dworzec zakopiański i zrobiło wszystkim apetyt na podróżowanie komfortowym pociągiem. (…) Pendolino nie tylko przewiezie pasażerów szybciej, ale i bardziej komfortowo. To wzmoży nastroje konsumenckie w portfolio z zamożniejszego gościa, który oczekuje tego rozwiązania – powiedział Karol Wagner z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej.

Wymiar prestiżowy

Przedstawiciel branży turystycznej podkreśla, że znaczenie ma nie tylko sam komfort podróży, ale również prestiż uruchomienia takiego połączenia.

– Nareszcie Zakopane wraca do standardu komunikacyjnego znanego z okresu międzywojennego, kiedy to pod Giewont kursowała Luxtorpeda wożąc turystów prestiżowo, szybko i komfortowo – dodał Wagner.

Słynna przedwojenna Luxtorpeda, czyli spalinowy skład SAx 90080, w 1936 r. ustanowiła rekord trasy Kraków – Zakopane, pokonując ją w 2 godziny i 18 minut. Pociąg kursował również między Lwowem a Zakopanem, pokonując tę trasę w 11 godzin i 15 minut.

Promocyjny przejazd za złotówkę

Zanim regularne kursy Pendolino zostaną uruchomione, pasażerowie będą mogli wziąć udział w specjalnym przejeździe promocyjnym. 18 października o godz. 7:29 pociąg wyruszy z Warszawy Wschodniej, zatrzyma się m.in. w Krakowie i Nowym Targu, a do Zakopanego dotrze o godz. 12:14. W drogę powrotną skład wyjedzie o godz. 15:50, docierając do Warszawy Zachodniej o godz. 20:14.

Cena biletu w drugiej klasie wyniesie symboliczną złotówkę. Promocja obowiązuje wyłącznie w dniu 18 października na trasach Warszawa – Zakopane, Warszawa – Nowy Targ, Kraków – Zakopane, Kraków – Nowy Targ oraz w relacjach powrotnych.

Nowoczesna infrastruktura

Możliwość uruchomienia Pendolino pod Tatry jest efektem modernizacji linii kolejowej na Podhale, zakończonej pod koniec grudnia 2023 r. W ramach inwestycji o wartości ponad 1,4 mld zł netto odnowiono i zmodernizowano ponad 100 km torów, 130 rozjazdów i 300 obiektów inżynieryjnych.

Nowe połączenie stanowi więc nie tylko udogodnienie dla pasażerów, lecz także symbol powrotu Zakopanego na mapę prestiżowych tras kolejowych w Polsce.

Komentarze