Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Do Sejmu trafił projekt ustawy, który ułatwi budowę tuneli kolejowych

inforail
14.02.2018 12:50
0 Komentarzy

Rządowy projekt zmianw przepisach mających usprawnić budowę tuneli kolejowych i poprawić opiekę nadzabytkami kolejnictwa trafił już do Sejmu i przesłany został do biuralegislacyjnego – wynika z listy projektów ustaw opublikowanych na internetowej stronieparlamentu.

Zamienione mają zostać przepisy w ustawie o komercjalizacjii restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie KolejePaństwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym.

Zmiany oprócz ułatwienia budowy tuneli mają też umożliwićnieodpłatne przekazywanie mienia kolejowego jednostkom samorządu terytorialnegoi organizacjom pozarządowym. Trafić ma do nich majątek kolejek wąskotorowych iturystycznych.

Nowe przepisy usprawnią budowę tuneli kolejowych, gdyż nietrzeba już będzie wykupywać gruntów, pod którymi będą one przebiegać.

Obecnie obowiązujące przepisy wymagają, aby budowa tunelumetodą wiertniczą powinna się odbywać po przeniesieniu własności nieruchomościznajdujących się nad tunelem na rzecz Skarbu Państwa i przekazaniu ich w użytkowaniewieczyste PKP Polskim Liniom Kolejowym.

Według projektodawców zmian, takie rozwiązanie, wszczególności na terenie zurbanizowanym (wraz ze stojącymi na nichkamienicami), byłoby nieracjonalne, przede wszystkim ze względu na koszty orazprzejęcie gruntów i infrastruktury mieszkaniowej, które są praktycznie zbędnedla zarządcy infrastruktury kolejowej.

Projekt wprowadza też nowe rodzaje wsparcia dlafunkcjonowania kolei historycznych i turystycznych. Chodzi o nieodpłatneprzekazywanie przez PKP SA (i spółki przez nieutworzone) zbędnego mieniaruchomego i materiałów pozostałych po remontach i modernizacji infrastrukturykolejowej na rzecz organizacji pozarządowych działających w tym obszarze.

Rozwiązanie to ułatwi organizacjom pozyskiwanie zabytkówtechniki kolejowej i opiekę nad nimi, natomiast spółki kolejowe będą mogłypozbyć się mienia, które stanowi dla nich obciążenie, a jego zbycie nawarunkach rynkowych oznaczałoby często jego zniszczenie.

Projektowana regulacja ma na celu umożliwienie równieżzarządcom kolei wąskotorowych uzyskiwanie dofinansowania na ich działalność irozwój, w tym od jednostek samorządu terytorialnego.


Komentarze