Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Darmowe przejazdy pociągami w wakacje dla dzieci? Komisje przeciw

inforail
14.12.2022 09:45
0 Komentarzy

Sejmowe komisje Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej opowiedziały się za odrzuceniem poselskiego projektu nowelizacji ustawy wprowadzającego w lipcu i sierpniu dla dzieci i młodzieży bezpłatne przejazdy koleją i autobusami.

Na posiedzeniu połączonych komisji sejmowych przeprowadzono pierwsze czytanie tego projektu.

Zmiany w ustawie

Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego przygotowany przez posłów Lewicy.

„Projekt złożyliśmy w czerwcu tego roku, przed wakacjami, odpowiadając na problem, jakim jest rosnąca inflacja i jej wpływ na sytuację gospodarstw domowych w Polsce. Proponujemy, żeby w okresie wakacyjnym, w lipcu i w sierpniu, transport publiczny, transport kolejowy i autobusowy był bezpłatny dla dzieci, młodzieży i studentów do 26. roku życia. To rozwiązanie ma dwa zadania” – powiedziała w imieniu autorów projektu Magdalena Biejat (Lewica)

„Po pierwsze: wzmocnić gospodarstwa domowe, żeby zmniejszyć obciążenie gospodarstw domowych w dobie kryzysu i umożliwić większej liczbie młodych ludzi wyjazd na wakacje, bo uważamy, że dzieciakom wakacje się należą i mam nadzieję, że tutaj nie będzie między nami żadnej rozbieżności. Uważamy też, i są na to dowody z krajów europejskich, że obniżenie kosztów transportu publicznego, zwiększenie korzystania z transportu publicznego w kraju, po prostu pomaga hamować inflację. Mamy tego przykład w Niemczech: w momencie, kiedy wprowadzono jednolity tani bilet na wszystkie połączenia kolejowe na ten okres udało się inflację zahamować” – dodała.

Poinformowała, że w projekcie wskazano na „zrekompensowanie utraconych przychodów dla przewoźników z budżetu państwa na podstawie obecnie obowiązujących przepisów ustawy o transporcie drogowym”. Podała także, że zgodnie z projektem ustanowienie bezpłatnych przejazdów kolejowych i autobusowych dla dzieci i młodzieży w wakacje nie ma być rozwiązaniem na jeden rok, ale ma to być rozwiązanie stałe, obowiązujące każdego roku. „Trudno być chyba przeciw” – powiedziała Biejat.

Negatywne stanowisko rządu wobec projektu przedstawił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Argumentował, że przyjęcie go może przyczynić się do wzrostu skali nieprawidłowości związanych z występowaniem przewoźników i operatorów przewozów o zrekompensowanie utraconych przychodów, gdyż brakuje instrumentów do rzetelnej kontroli sprzedawanych jednorazowych biletów ulgowych, a ulga 100 proc. może prowadzić do wyłudzania opłat, fikcyjnej sprzedaży biletów.

„Sprzedaż ta nie jest bowiem związana z wpływem środków do kasy bądź na rachunek sprzedającego” – wyjaśnił. Dodał, że „szczególnie na ten proceder narażone są dopłaty w przewozie autobusowym z uwagi na dużą liczbę podmiotów w sektorze autobusowym uprawionych do otrzymania rekompensaty i ograniczenie możliwości kontroli”.

„Ponadto osoby uprawnione będą mogły na dużą skalę nabywać bilety z ulgą 100 proc. i w ten sposób rezerwować miejsce w pociągu czy autobusie, niezależnie od tego, czy miejsca te są im faktycznie potrzebne. Takie ryzyko jest szczególnie istotne, ponieważ projektowane uprawnienia przysługiwałyby m.in. uczniom i studentom, a więc grupom społecznym o bardzo wysokiej mobilności. W ten sposób osoby realnie potrzebujące korzystania z przejazdu mogą nie mieć szansy na zakupienie biletu na wybrany pociąg czy autobus” – powiedział Bittel.

„Należy także zauważyć, że wprowadzenie uprawnień do bezpłatnych przejazdów w okresie wakacyjnym, tj. lipiec i sierpień, jest niezasadne z punktu widzenia polityki gospodarczej państwa w branży turystyki i rekreacji. Zasadne jest wspieranie i promowanie działań, które przyczynią się do wydłużania sezonu turystycznego. Projektowane rozwiązania będą prowadzić do dalszej kumulacji przejazdów w krótkim sezonie letnim” – wskazał wiceminister infrastruktury.

Ocenił także, że wprowadzenie dodatkowej ulgi obowiązującej przez dwa miesiące dla grup, które mają już ulgi obowiązujące przez cały rok, „wydaje się nie tylko niecelowe, ale też niesprawiedliwe społecznie”.

Wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu złożył Poseł Mariusz Trepka (PiS). Wniosek w głosowaniu poparło 32 posłów, 21 było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Tym samym komisja opowiedziała się za odrzuceniem projektu.

W projekcie zaproponowano rozszerzenie katalogu osób objętych 100-procentową zniżką na przejazdy komunikacją kolejową o: dzieci powyżej 4 lat do rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego; dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego do ukończenia szkoły podstawowej lub ponadpodstawowej – publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, nie dłużej niż do ukończenia 24, roku życia; studentów do ukończenia 26. roku życia oraz dzieci z niepełnosprawnościami.

Proponuje się też, aby rozszerzenie katalogu osób uprawnionych było czasowe i powtarzalne, każdego roku od 1 lipca do 31 sierpnia. Poza tym okresem wskazane grupy osób będą uprawnione do pozostałych zniżek określonych w ustawie.

Analogiczny katalog dodano w przepisach dotyczących zniżek przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego autobusowego w komunikacji zwykłej, pospiesznej, przyspieszonej i ekspresowej, w okresie od 1 lipca do 31 sierpnia każdego roku, na podstawie biletów jednorazowych.

Rodzaje dokumentów uprawniających do bezpłatnych przejazdów w czasie letnim miałby ustalić w rozporządzeniu minister właściwy do spraw transportu wraz z ministrami: rodziny i polityki społecznej oraz edukacji i nauki.

Ostatecznie o tym, czy projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty, przygotowany przez komisję petycji zostanie odrzucony czy nie, zdecyduje w głosowaniu cały Sejm. (PAP)

Komentarze