Czy reaktywacja połączeń pasażerskich na linii kolejowej nr 103 Trzebinia – Wadowice jest możliwa?
W odpowiedzi na interpelację poselską dotyczącą możliwości przywrócenia połączeń pasażerskich na linii kolejowej nr 103, Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło aktualny stan prac oraz potencjalne kierunki rozwoju tego projektu.
Choć inwestycja nie została jeszcze wpisana do Krajowego Programu Kolejowego, prowadzone analizy i współpraca międzyresortowa dają nadzieję na przyszłą rewitalizację ważnego dla Małopolski połączenia kolejowego.
Rozkład jazdy:
- Jakie prędkości maksymalne zakłada się dla zrewitalizowanej linii kolejowej nr 103 według Wstępnego Studium Wykonalności?
- Dlaczego projekt rewitalizacji linii nr 103 nie został ujęty w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku?
- Jakie działania muszą zostać podjęte w pierwszej kolejności, aby możliwe było pozyskanie dofinansowania na realizację inwestycji?
Wstępne Studium Wykonalności wskazuje na zasadność rewitalizacji
Jak poinformowano, przeprowadzona w ramach „Wstępnego Studium Wykonalności kolejowych inwestycji infrastrukturalnych w Małopolsce” analiza wykazała zasadność przywrócenia parametrów konstrukcyjnych linii kolejowej nr 103 na odcinku Trzebinia – Wadowice. Zakłada się maksymalną prędkość do 120 km/h, z ograniczeniami do 60–80 km/h w wybranych fragmentach. Dzięki temu możliwe byłoby sprawne skomunikowanie miejscowości leżących wzdłuż linii oraz połączenia z innymi ważnymi trasami, m.in. liniami nr 133 (Trzebinia), nr 94 (Spytkowice) i nr 117 (Wadowice).
Łącznica między Spytkowicami a Miejscem – nowe możliwości infrastrukturalne
W analizach uwzględniono także budowę jednotorowej łącznicy na odcinku Spytkowice – Kępki – Miejsce. Nowy element infrastruktury umożliwiłby bezpośredni przejazd między linią nr 103 a linią nr 94, co znacznie zwiększyłoby elastyczność i atrakcyjność całej sieci kolejowej w regionie.
Terminarz prac nad WSW i potencjalne etapy realizacji
Zakończenie prac nad „Wstępnym Studium Wykonalności” planowane jest na IV kwartał 2025 roku. Do wykonania pozostały dwa etapy: opracowanie koncepcyjnych układów torowych (etap V) oraz synteza projektu (etap VI). Kluczowym celem WSW jest opracowanie koncepcji rozwoju infrastruktury kolejowej w Małopolsce, zwłaszcza w aglomeracji krakowskiej, z uwzględnieniem potrzeb zarówno przewozów pasażerskich, jak i towarowych.
Brak ujęcia w Krajowym Programie Kolejowym, ale jest potencjał
Projekt rewitalizacji linii nr 103 nie jest obecnie wpisany do Krajowego Programu Kolejowego do roku 2030 z perspektywą do 2032. Jednak PKP PLK S.A. w swoim strategicznym dokumencie „Zamierzenia inwestycyjne na lata 2021–2030 z perspektywą do 2040” umieściła rewitalizację linii nr 103 w grupie projektów dedykowanych rozwojowi regionalnemu. Realizacja tego przedsięwzięcia będzie możliwa, jeśli uda się pozyskać środki finansowe i określić szczegółowy zakres prac.
Potrzeba opracowania dokumentacji przygotowawczej
W przypadku pojawienia się możliwości finansowania, pierwszym krokiem będzie opracowanie dokumentacji przygotowawczej. Pozwoli ona na szczegółowe określenie zakresu prac i kosztów, a także stanie się podstawą do ubiegania się o dofinansowanie z funduszy zewnętrznych.
Apel do samorządu wojewódzkiego
Ministerstwo Infrastruktury wskazuje, że decyzja o ujęciu inwestycji w programie regionalnym „Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021–2027” należy do Marszałka Województwa Małopolskiego. Przykłady z innych województw pokazują, że możliwe jest finansowanie tego typu projektów ze środków regionalnych, nawet jeśli zarządcą infrastruktury jest PKP PLK S.A.
Trwa analiza w ramach projektu „Zintegrowana Sieć Kolejowa”
Równolegle trwają prace prowadzone przez spółkę CPK, PKP PLK S.A. i Instytut Rozwoju Miast i Regionów w ramach projektu „Zintegrowana Sieć Kolejowa”. Celem jest kompleksowa ocena zarówno istniejących, jak i planowanych tras, z uwzględnieniem liczby potencjalnych pasażerów, natężenia ruchu oraz dostosowania infrastruktury do wymagań współczesnego transportu kolejowego.
Choć projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 103 nie jest jeszcze formalnie zatwierdzony ani finansowany, liczne analizy, deklaracje współpracy i planowane prace koncepcyjne wskazują, że inwestycja ta ma realną szansę na realizację. Warunkiem jest jednak ścisła współpraca instytucji centralnych i regionalnych oraz zapewnienie odpowiednich źródeł finansowania.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze