Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy pociągi Kolei Mazowieckich pojadą do Hajnówki?

inforail
20.07.2022 16:45
0 Komentarzy
Odpowiadając na interpelację radnego województwa mazowieckiego Wojciecha Zabłockiego w sprawie stworzenia bezpośrednich połączeń Kolei Mazowieckich w relacji Siedlce — Hajnówka, podano, że na obecną chwilę uwarunkowania prawne i techniczne uniemożliwiają realizację ww. połączeń.

Dlaczego? Tego dowiadujemy się z dalszej części odpowiedzi.

Trzy powody

Po pierwsze, zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 16 grudnia 2010 roku o publicznym transporcie zbiorowym, wojewódzkie przewozy pasażerskie dotyczą przewozów osób w ramach publicznego transportu zbiorowego wykonywanego w granicach administracyjnych co najmniej dwóch powiatów i niewykraczających poza granice jednego województwa, a w przypadku linii komunikacyjnych w transporcie kolejowym także przewóz do najbliższej stacji w województwie sąsiednim, umożliwiającą przesiadki w celu odbycia dalszej podróży lub techniczne odwrócenie biegu pociągu, oraz przewóz powrotny lub przewóz do stacji w województwie sąsiednim, położonej nie dalej niż 30 km od granicy województwa. W przypadku linii kolejowej nr 31, pierwszą stacją na terenie województwa podlaskiego umożliwiającą techniczne odwrócenie biegu pociągu jest stacja Siemiatycze, natomiast stacja Czeremcha znajduje się w odległości ok 30 km od granicy województwa mazowieckiego. W świetle obowiązującego prawa realizacja połączeń na odcinku Siedlce – Hajnówka ma charakter połączeń międzywojewódzkich, które nie znajdują się w kompetencji Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Po drugie, obsługa połączeń z/do Czeremchy realizowana jest za pośrednictwem dwuczłonowych spalinowych pojazdów trakcyjnych będących w dyspozycji Spółki KM. Baza utrzymaniowo naprawcza dla tego typu pojazdów znajduje się w Tłuszczu, gdzie pojazdy spalinowe przechodzą przeglądy, naprawy oraz niezbędną obsługę (czyszczenie, nawadnianie itd.). W ramach tzw. dobowego obiegu taboru pojazd z/do Tłuszcza pokonuje ok. 1000 km (jedna para na odcinku Tłuszcz – W-wa Wschodnia – Czeremcha oraz 3 pary pociągów na odcinku Siedlce- Czeremcha). Wydłużenie relacji z/do Hajnówki (odległość ok. 30 km od Czeremchy) spowodowałoby zwiększenie pracy eksploatacyjnej (dla 4 par pociągów) o ok. 240 km, co z dużym prawdopodobieństwem skutkowałoby brakiem wystarczającej ilość paliwa w zbiornikach pojazdu (więcej paliwa zużywane jest szczególnie w okresie zimowym – aby zapewnić odpowiednie warunki grzewcze oraz w okresie letnim, kiedy częściej używana jest klimatyzacja – dotyczy pojazdów typu 222M).

Ponadto na dzień dzisiejszy Spółka KM nie posiada wystarczającej liczby pojazdów, które umożliwiłyby wydłużenie relacji pociągów do Hajnówki.

Komentarze