Czy pasażerowie polubili pociągi do Karpacza? Pierwsze dane
Po 25 latach przerwy pociągi ponownie dotarły do turystycznego serca Karkonoszy. Od 13 czerwca 2025 roku Koleje Dolnośląskie obsługują regularne połączenia pasażerskie do Karpacza.
Reaktywacja tej trasy to element szeroko zakrojonej strategii samorządu województwa dolnośląskiego, która zakłada przywracanie kolejowych połączeń do regionów dotychczas wykluczonych transportowo. Pisaliśmy o tym w InfoRail.pl.
Rozkład jazdy:
- Jakie są dalsze plany samorządu województwa dolnośląskiego dotyczące rewitalizacji nieczynnych linii kolejowych?
- Co przyczyniło się do tak dużego zainteresowania połączeniami kolejowymi do Karpacza już w pierwszym miesiącu funkcjonowania trasy?
- Jakie znaczenie dla rozwoju turystyki i lokalnych społeczności ma przywrócenie połączeń kolejowych do Karpacza?
Imponujący wynik już w pierwszym miesiącu
Jak poinformował Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich, już w czerwcu z połączeń do Karpacza skorzystało 25 853 pasażerów, a w lipcu przewoźnik spodziewa się nawet 35 tysięcy podróżnych. Tak dynamiczny wzrost pokazuje ogromne zainteresowanie trasą, która po ponad dwóch dekadach znów łączy region z turystyczną stolicą Dolnego Śląska.
Rewitalizacja z rozmachem
Modernizacja linii z Miłkowa do Karpacza, liczącej 17 km, kosztowała 60 mln zł i została sfinansowana ze środków samorządowych, rządowych i funduszy unijnych. Na konferencji prasowej marszałek województwa dolnośląskiego Paweł Gancarz zaznaczył, że projekt ten to „tlen dla południa Dolnego Śląska” – nie tylko dla turystów, ale i mieszkańców regionu.
– Dotarliśmy z infrastrukturą kolejową do turystycznej stolicy Dolnego Śląska. To połączenie było celem i ambicją dwóch kadencji zarządu województwa – podkreślił Gancarz.
Codzienne połączenia i turystyczne atrakcje
Koleje Dolnośląskie uruchomiły na trasie z Wrocławia do Karpacza 12 par połączeń dziennie w dni robocze i 14 w weekendy. Najszybszy pociąg – Sprinter – pokonuje odcinek z Karpacza do Jeleniej Góry w zaledwie 18 minut. Dodatkową atrakcją są cztery weekendowe kursy prowadzone przez zabytkowe składy Klubu Sympatyków Kolei, we współpracy z KD.
Kolejne linie w przygotowaniu
Samorząd województwa nie zwalnia tempa. Jak zapowiedział wicemarszałek Michał Rado, trwają już prace nad reaktywacją linii do Stronia Śląskiego, Srebrnej Góry oraz Kowar, a w planach znajduje się także przywrócenie połączeń do Lwówka Śląskiego.
– Rewitalizacja kolei na Dolnym Śląsku to nie chwilowy projekt, ale trwała zmiana w dostępności transportowej regionu – zaznaczył Rado.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze