Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy dwunapędowe lokomotywy PKP Intercity pojadą w nowym rozkładzie jazdy?

inforail
13.10.2025 08:30
0 Komentarzy

Projekt budowy nowoczesnych lokomotyw dwunapędowych dla PKP Intercity realizowany przez PESA Bydgoszcz wchodzi w etap testów.

Jak poinformował członek zarządu PKP Intercity Adam Wawrzyniak, prace nad pojazdami są już zaawansowane, choć całe przedsięwzięcie zaliczyło opóźnienie względem pierwotnych założeń.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy dokładnie planowane jest rozpoczęcie testów lokomotyw dwunapędowych produkowanych przez PESA dla PKP Intercity?
  2. Jakie korzyści dla przewozów pasażerskich przyniesie wprowadzenie do eksploatacji lokomotyw z napędem elektryczno-spalinowym?
  3. Z czego wynikało opóźnienie w realizacji projektu i na jakim etapie znajdują się obecnie prace montażowe w zakładach PESA Bydgoszcz?
PESA dual power
PESA dual power

Montaż lokomotyw na finiszu

Z wypowiedzi przedstawiciela PKP Intercity wynika, że lokomotywy są już osadzone na wózkach, a silniki spalinowe zostały zamontowane.

Projekt rzeczywiście zaliczył poślizg, ale jesteśmy na etapie finalnej zabudowy. PESA informuje nas, że w najbliższych dniach rozpocznie pierwsze procedury uruchomieniowe – przekazał Wawrzyniak.

Zakończenie montażu oraz rozpoczęcie testów stanowi jeden z ostatnich kroków przed wprowadzeniem lokomotyw do eksploatacji. Obecnie producent przygotowuje się do prób technologicznych i jazd testowych, które potwierdzą zgodność pojazdów z wymaganiami PKP Intercity oraz obowiązującymi normami europejskimi.

Testy planowane na przyszły rok

Jak podkreślił członek zarządu PKP Intercity, testy nowych lokomotyw mają rozpocząć się w 2026 roku, jednak na ten moment nie ustalono jeszcze dokładnych terminów.

Spodziewamy się prób w przyszłym roku, ale nie mamy jeszcze konkretnych dat od producenta. My tych lokomotyw na przyszłoroczny rozkład jazdy jeszcze nie planujemy – dodał Wawrzyniak.

Ze względu na trwające prace i brak zakończonych procedur odbiorczych, PKP Intercity nie uwzględnia jeszcze tych pojazdów w rozkładzie jazdy na 2026 rok. Oznacza to, że dwunapędowe lokomotywy z PESY pojawią się w planowej obsłudze dopiero po zakończeniu pełnego cyklu testów i certyfikacji.

Nowoczesne lokomotywy dla lepszej elastyczności operacyjnej

Lokomotywy dwunapędowe łączące napęd elektryczny i spalinowy mają znacząco zwiększyć elastyczność operacyjną PKP Intercity. Będą mogły kursować zarówno po liniach zelektryfikowanych, jak i tam, gdzie brak jest sieci trakcyjnej. Dzięki temu przewoźnik będzie w stanie realizować połączenia bez konieczności zmiany lokomotywy, co skróci czas przejazdu i poprawi punktualność.

Nowe pojazdy są częścią strategii modernizacji taboru PKP Intercity, zakładającej rozwój nowoczesnych, ekologicznych i bardziej ekonomicznych rozwiązań w przewozach dalekobieżnych.

Wprowadzenie do eksploatacji lokomotyw dwunapędowych od PESY ma być kolejnym krokiem w kierunku unowocześnienia polskiej kolei i dostosowania jej do potrzeb XXI wieku.

Komentarze