Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy będą podwyżki cen biletów PKP Intercity od nowego rozkładu jazdy? Mamy stanowisko przewoźnika

inforail
23.11.2025 14:30
0 Komentarzy

PKP Intercity uspokaja pasażerów – wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, który zacznie obowiązywać 14 grudnia, ceny biletów nie wzrosną.

Jak przekazało biuro prasowe przewoźnika, decyzje dotyczące taryf są każdorazowo poprzedzane szczegółowymi analizami rynku i frekwencji, a obecnie spółka nie planuje żadnych podwyżek.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie czynniki PKP Intercity bierze pod uwagę przy podejmowaniu decyzji dotyczących zmian cen biletów?
  2. Dlaczego przewoźnik wycofał się z podwyżek cen w 2023 roku i jaki miało to związek z umową PSC?
  3. W jaki sposób rosnąca rekompensata państwowa wpływa na stabilność cen biletów i rozwój oferty PKP Intercity?

Decyzje cenowe poprzedzone analizami rynku

Przewoźnik podkreśla, że polityka cenowa zależy od wielu czynników. Na bieżąco analizowane są:

  • segmentacja pasażerów i ich zachowania,
  • poziomy frekwencji w konkretnych pociągach,
  • obłożenie tras i sezonowość ruchu,
  • komfort podróży i czas przejazdu,
  • warunki konkurencyjne na rynku,
  • wpływ prowadzonych modernizacji infrastruktury kolejowej,
  • podaż miejsc w pociągach.

Jak zaznacza spółka, jej rolą jest oferowanie „właściwego produktu we właściwym czasie i w odpowiedniej cenie”. Ewentualne zmiany w przyszłości będą ogłaszane z wyprzedzeniem.

Ostatnia próba podwyżki – styczeń 2023 i szybki odwrót od decyzji

PKP Intercity ostatni raz podjęło próbę podwyższenia cen biletów w styczniu 2023 roku. Wówczas:

  • bilety na Pendolino podrożały średnio o 17,8%,
  • w pociągach EIC – o 17,4%,
  • w TLK/IC – o 11,8%.

Powodem był gwałtowny wzrost kosztów energii elektrycznej. Jednak już na początku lutego 2023 roku przewoźnik wycofał się z podwyżek. Stało się to możliwe dzięki dodatkowym działaniom optymalizacyjnym oraz zwiększeniu rządowej rekompensaty w ramach umowy PSC (Public Service Contract). Ówcześnie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk informował, że w 2023 roku spółka otrzymała 1,29 mld zł, a dodatkowe 575 mln zł trafiło z budżetu państwa.

Rok 2024 także bez zmian cen dzięki zwiększeniu rekompensaty

W 2024 roku ceny biletów również nie wzrosły. Wynikało to z decyzji rządu z listopada 2023 roku o zwiększeniu rekompensaty dla przewoźnika o 6,5 mld zł na lata 2024–2030 na obsługę przewozów międzywojewódzkich w ramach umowy PSC. W samym 2024 roku PKP Intercity otrzymało z tego tytułu 603 mln zł.

Pociąg PKP IC
Pociąg PKP Intercity

Umowa PSC – fundament stabilności taryfowej

Pod koniec 2020 roku Ministerstwo Infrastruktury podpisało z PKP Intercity wieloletnią umowę ramową na świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozów pasażerskich. Wartość umowy wyniosła 21,091 mld zł.

Dokument ten gwarantuje finansowanie przewozów w latach 2021–2030 i ma wspierać rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu publicznego. Jego celem jest także zwiększenie udziału kolei w rynku przewozów pasażerskich.

PKP Intercity rośnie – ambitne cele na najbliższe lata

PKP Intercity pozostaje największym międzyregionalnym operatorem kolejowym w Polsce. Obsługuje połączenia między głównymi miastami, kurortami i ośrodkami turystycznymi, a także połączenia międzynarodowe.

W 2023 roku spółka przewiozła 78,5 mln pasażerów. Szacunki na bieżący rok mówią o wzroście do 88 mln, a do 2030 roku PKP Intercity zamierza przewozić nawet 110 mln pasażerów rocznie.

Utrzymanie cen biletów – dobra informacja dla podróżnych

Brak podwyżek cen wraz z wejściem nowego rozkładu jazdy to istotna informacja dla milionów pasażerów korzystających z usług PKP Intercity. Stabilność cen, wsparta rosnącą rekompensatą i dużymi inwestycjami w tabor oraz infrastrukturę, pozwala przewoźnikowi utrzymać konkurencyjność oraz zachęcać kolejne osoby do podróży koleją.

Komentarze