Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Cztery tory na trasie Warszawa – Otwock coraz bliżej

inforail
14.04.2025 11:30
0 Komentarzy

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły prace przygotowawcze do jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w aglomeracji warszawskiej – modernizacji odcinka Warszawa Wawer – Otwock, będącego ostatnim fragmentem trasy kolejowej Warszawa – Lublin wymagającym rozbudowy.

Celem inwestycji jest budowa czterech torów oraz zapewnienie sprawniejszego i bezpieczniejszego ruchu pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie prace przygotowawcze zostały rozpoczęte na odcinku Warszawa Wawer – Otwock?
  2. Jakie zmiany infrastrukturalne przewidziano w ramach modernizacji tej trasy kolejowej?
  3. Kiedy planowane jest zakończenie inwestycji i z jakiego programu ma pochodzić dofinansowanie?
Linia otwocka
Linia otwocka

Modernizacja z myślą o pasażerach i środowisku

Rozdzielenie ruchu pociągów aglomeracyjnych od dalekobieżnych to strategiczny element planowanej przebudowy. Inwestycja pozwoli na zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu podróży oraz poprawę komfortu pasażerów. Dodatkowo, nowoczesna infrastruktura kolejowa przyczyni się do ograniczenia ruchu samochodowego i emisji spalin.

Prace przygotowawcze już trwają

Na odcinku Warszawa Wawer – Otwock rozpoczęto pierwsze działania w terenie, m.in. rozbiórki budynków w Radości i Falenicy, gdzie powstaną nowe bezkolizyjne skrzyżowania drogowo-kolejowe. Trwa także przenoszenie kanalizacji sanitarnej między Aninem a Międzylesiem – z terenu kolejowego pod miejskie jezdnie, co ułatwi budowę dodatkowych torów.

Inwestycja otrzymała wsparcie firm Trakcja i RACY, które realizują przygotowania o wartości 20 mln zł netto. Rozpoczęcie głównych robót planowane jest na wrzesień 2025 roku – początkowo bez większych utrudnień dla ruchu pasażerskiego.

Co się zmieni?

  • Cztery nowe bezkolizyjne skrzyżowania zastąpią dotychczasowe przejazdy kolejowe:
    • Radość (ul. Panny Wodnej – Izbicka)
    • Falenica (ul. Walcownicza – Bystrzycka)
    • Józefów (okolice ul. Cichej – Matejki)
    • granica Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera)
  • Przebudowa ośmiu przystanków: Warszawa Anin, Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz Warszawa Falenica – na każdym pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej.
  • Budowa 20 nowych przejść podziemnych i przebudowa istniejących – w tym przejścia na stacji Warszawa Falenica.
  • Nowa podstacja trakcyjna oraz podziemny zbiornik rozsączający powstaną przy ul. Patriotów. Przejęcie terenu pod inwestycję zostało zrealizowane we współpracy z Lasami Państwowymi.
  • Budowa dwóch nowych mostów kolejowych na rzece Świder oraz ekranów akustycznych porośniętych zielenią wzdłuż całej linii.
Linia otwocka
Linia otwocka

Kontynuacja modernizacji linii otwockiej

Dotychczas zakończono już modernizację odcinka Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer, obejmującą przebudowę przystanków (m.in. Olszynka Grochowska, Gocławek, Wawer) oraz budowę nowego przystanku Warszawa Grochów. Wydzielono również dwa dodatkowe tory na odcinku Gocławek – Wawer oraz powstało pięć przejść podziemnych i nowe przejścia przez tory do Rezerwatu Olszynka Grochowska.

Inwestycja na lata

Modernizacja odcinka Warszawa Wawer – Otwock to projekt realizowany do 2028 roku, który ubiega się o dofinansowanie z funduszy europejskich w ramach programu FEnIKS. Po zakończeniu prac linia stanie się jednym z kluczowych elementów nowoczesnej, bezpiecznej i zrównoważonej sieci transportowej regionu.

Komentarze