Czołowi polscy i zagraniczni producenci zainteresowani przetargiem na tabor dla POLREGIO
Polregio, które jest w trakcie przetargu na zakup do 200 elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości blisko 6 mld zł netto, niebawem podpisze umowy ramowe z producentami taboru.
Wśród zainteresowanych są czołowi polscy i zagraniczni producenci – poinformował PAP Biznes prezes Polregio Artur Martyniuk. W jego ocenie jedną z możliwych dróg pozyskania kapitału inwestycyjnego dla spółki mogłoby być wejście na GPW.
Program inwestycyjny
„Realizowany przez Polregio program inwestycyjny to miliardy na rozwój kolei regionalnej w Polsce. W planach mamy potężne wzmocnienie naszego taboru – jesteśmy obecnie w trakcie przetargu na zakup do 200 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) o wartości netto blisko 6 mld zł. Pociągi te będą nowoczesne, klimatyzowane i wyposażone w wi-fi, co z pewnością wpłynie na komfort podróży pasażerów. Dodatkowo zakupimy 10 szynobusów, 10 pojazdów hybrydowych, a także zmodernizujemy do 50 obecnie eksploatowanych składów – to perspektywa na najbliższe 5 lat. Całość oznacza największe zakupy taborowe w historii kolei regionalnych” – powiedział prezes.
„W ciągu ostatniego roku prowadziliśmy intensywny dialog techniczny z producentami taboru. Już za chwilę podpiszemy umowy ramowe na sukcesywne dostarczanie pojazdów dla spółki. Wśród firm zainteresowanych produkcją taboru dla Polregio są czołowi producenci, zarówno rodzimi, jak i inni. Planujemy, że pierwsze dostawy pojazdów zostaną zrealizowane w październiku 2025 roku, a ostatnie w marcu 2026 roku” – dodał.
Największymi producentami taboru kolejowego w Polsce jest m.in. Newag oraz Pesa Bydgoszcz.
„Przez ostanie 20 lat Polregio nie modernizowało swojego taboru. Ze względu na notyfikację pomocy publicznej udzielonej w 2015 roku, nie było nam dane skorzystać z funduszy unijnych w perspektywie finansowej 2014-2020. To spowodowało, że średni wiek naszego taboru w porównaniu do innych przewoźników, jest wyższy. Potrzebujemy zatem skokowej wymiany wysłużonych składów typu EN57 na nowocześniejsze pociągi. Wymiana starych jednostek pozwoli na skrócenie czasów przejazdu, gdyż nowe pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h, czyli dostosowaną do obecnego stanu zmodernizowanej infrastruktury kolejowej w Polsce. To z kolei umożliwi bardziej efektywne wykorzystanie taboru. Z kolei nowoczesne pociągi to więcej pasażerów, a za tym idzie dalszy rozwój siatki połączeń i w efekcie zwiększenie przychodów spółki z działalności podstawowej” – powiedział prezes.
„W ramach inwestycji Polregio zmodernizuje zaplecza techniczne, tzw. Punkty Utrzymania Taboru, których mamy blisko 30. Baza techniczna spółki będzie stopniowo dostosowywana do wymogów związanych z utrzymaniem technologicznie zaawansowanych pojazdów, wraz z zakupem i powiększaniem się floty nowych pociągów. Już za kilka miesięcy, w ramach wartej ok. 40 mln zł inwestycji w Skarżysku Kamienna będzie działać nowoczesna hala serwisowa, w której dokonywanych będzie ok. 200 przeglądów rocznie. Realizacja tej inwestycji wpisuje się w strategię Polregio, jaką jest osiągniecie długoterminowej przewagi konkurencyjnej poprzez zwiększenie efektywności kosztowej w zakresie utrzymania i napraw nowoczesnych pojazdów kolejowych” – dodał.
Martyniuk wyjaśnił, że źródłem finansowania zakupu nowego taboru będą w znacznej części fundusze europejskie, w tym bezzwrotne granty, środki własne oraz instrumenty dłużne. Polregio chce skorzystać z trzech źródeł, czyli Krajowego Programu Odbudowy, Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS) oraz programów regionalnych.
„Polregio, czyli dawne Przewozy Regionalne były przez wiele lat pomijane w procesie inwestycyjnym, nie mogło również skorzystać ze środków europejskich z poprzedniej perspektywy ze względu na udzieloną pomoc publiczną. Porozumieliśmy się z Komisją Europejską w sprawie niedozwolonej pomocy publicznej, ponadto podpisałem z marszałkami 10-letnie umowy o współpracy, co zagwarantowało spółce środki w wysokości 9 mld zł. W ciągu ostatnich dwóch lat spółka jest rentowna przy 1,6 mld zł obrotu” – podkreślił.
Pytany, czy w związku z ambitnymi planami inwestycyjnymi i planami rozwoju Polregio uważa, że należałoby rozważyć, jako jeden ze scenariuszy, wprowadzenie firmy na warszawską giełdę odpowiedział: „Bardzo dobre pytanie. Ostateczna decyzja należy do właścicieli spółki. Ale niewątpliwie jest to jedna z dróg pozyskania kapitału inwestycyjnego dla spółki”.
Agencja Rozwoju Przemysłu ma 50 proc. akcji plus jedną akcję Polregio, pozostałe należą do 16 marszałków województw.
W ocenie Martyniuka rozwój kolei regionalnej wspiera rozwój mniejszych miejscowości i zapobiega wykluczeniu komunikacyjnemu.
„Kolej regionalna to jeden z filarów rozwoju gospodarczego i swoisty krwioobieg kraju. Po 30 latach transformacji, której beneficjentem są głównie aglomeracje, to właśnie kolej regionalna powinna stanowić spoiwo łączące mniejsze miejscowości. Tworzenie subregionów o wysokiej dynamice wzrostu z silnym przewoźnikiem kolejowym, jakim jest Polregio, jest w interesie całej gospodarki oraz państwa, gdyż zapobiega wielu negatywnym zjawiskom związanym z migracją do dużych miast oraz wykluczeniem komunikacyjnym” – powiedział.
Polregio to największy kolejowy przewoźnik pasażerski w Polsce, z 27 proc. udziałem w rynku. Codziennie uruchamia 1.500 pociągów i rocznie przewozi nawet 100 mln pasażerów. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze