Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK wybrał wykonawcę bocznicy kolejowej dla przyszłego lotniska

inforail
01.11.2025 12:30
0 Komentarzy

Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnął przetarg na projekt i budowę bocznicy kolejowej, która do końca 2029 roku powstanie na północny zachód od planowanego lotniska.

Spośród piętnastu ofert spółka wybrała konsorcjum firm Track Tec Construction i Unibep, które zrealizuje inwestycję w formule „projektuj i buduj”.

Rozkład jazdy:

  1. Kto został wykonawcą bocznicy kolejowej dla Centralnego Portu Komunikacyjnego i jakie są jego zadania?
  2. Jaką rolę będzie pełniła nowa bocznica kolejowa w pierwszym i w kolejnym etapie realizacji projektu CPK?
  3. W jaki sposób bocznica zostanie dostosowana do przyszłej linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) i jakie są kolejne kroki inwestycji?

Kluczowy etap inwestycji kolejowej CPK

Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej, w tym projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych uzgodnień i decyzji administracyjnych, a następnie realizacja robót budowlanych. Konsorcjum odpowiadać będzie również za uzyskanie pozwolenia na użytkowanie bocznicy na odcinku od istniejącej linii kolejowej nr 3 do przyszłego terminala towarowego CPK. Na wykonanie wszystkich prac przewidziano trzy lata od momentu podpisania umowy.

W przetargu złożono 15 ofert – zarówno od firm samodzielnych, jak i od ośmiu konsorcjów. Wszystkie zmieściły się w planowanym budżecie, wynoszącym około 300 mln zł brutto. Głównym kryterium wyboru była cena.

Bocznica o strategicznym znaczeniu

Projektowana bocznica kolejowa będzie miała długość ok. 5 km. W pierwszym etapie posłuży do przeładunku materiałów budowlanych potrzebnych przy realizacji lotniska, węzła kolejowego oraz linii nr 85. Po zakończeniu budowy portu lotniczego, tor stanie się bocznicą paliwową, obsługującą transport paliwa dla CPK.

Ze względu na zbieżność trasy z planowaną linią kolejową nr 5, czyli tzw. CMK Północ, bocznica zostanie zaprojektowana tak, by spełniała docelowe parametry Kolei Dużych Prędkości (KDP). Obejmuje to m.in. odpowiednie przygotowanie nasypów kolejowych, mostów i innych obiektów inżynieryjnych.

CPK koncepcja
Koncepcja CPK

Kolejne przetargi w toku

Równolegle trwa postępowanie przetargowe na wybór inżyniera kontraktu, który będzie nadzorował realizację inwestycji. Oferty w tym postępowaniu można składać do 14 listopada.

W następnej fazie spółka CPK, we współpracy z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi, planuje ogłoszenie kolejnego przetargu – tym razem na wykonanie włączenia bocznicy w istniejącą linię kolejową nr 3 (LK3).

Budowa bocznicy to jeden z pierwszych, a zarazem kluczowych elementów infrastruktury kolejowej, które powstaną w ramach realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla zapewnienia sprawnej logistyki podczas budowy portu oraz dla przyszłej obsługi transportowej całego kompleksu.

Komentarze