Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK tworzy spółkę taborową. Kupi tabor i wydzierżawi przewoźnikom do obsługi linii Y

inforail
08.06.2025 12:30
0 Komentarzy

Lotniskowo-kolejowa firma kończy tworzenie biznesplanu dla porozumienia, które na starcie może dysponować nawet 10 mld zł na zakup pociągów.

Mogą do niego dołączyć banki inwestycyjne i fundusze emerytalne. Zyskają przewoźnicy dalekobieżni i regionalni – pisze „Puls Biznesu”.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie działania podejmuje CPK w celu stworzenia poolu taborowego i kto może być jego partnerem?
  2. Jakie inwestycje planuje spółka CPK w ramach budowy Kolei Dużych Prędkości, w tym w rejonie Łodzi?
  3. Jakie rodzaje pociągów mają kursować po planowanej sieci Y i jakie prędkości będą rozwijać?
CPK koncepcja
CPK

Po linii Y

„Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) przygotowuje się do budowy lotniska oraz kolei dużych prędkości (KDP). Właśnie ogłosiła postępowanie w formie dialogu konkurencyjnego dotyczące budowy terminala pasażerskiego. Po niedawnym odrzuceniu protestów firm przez Krajową Izbę Odwoławczą planuje też w ciągu kilku tygodni zawrzeć umowę z konsorcjum budowlanym PORR, które wygrało przetarg na budowę tunelu kolejowego pod Łodzią. To krok w kierunku budowy sieci Y mającej połączyć Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Będą po niej jeździć pociągi rozwijające prędkość do 350 km/h i regioekspresy jeżdżące do 200 km/h” – czytamy w gazecie.

Według „PB” oprócz budowy torów CPK przymierza się także do kupowania pociągów, które może dzierżawić firmom chcącym wozić pasażerów po linii Y. W tym celu planuje wspólnie z prywatnymi partnerami zbudować pool taborowy, który będzie inwestował w zakup pojazdów.

„Kończymy prace nad biznesplanem i planujemy przystąpić do rozmów z potencjalnymi partnerami prywatnymi. Zgłosiło się do nas wiele międzynarodowych firm zainteresowanych finansowaniem przedsięwzięcia. Wśród nich są fundusze emerytalne i banki inwestycyjne” – mówi cytowany przez dziennik Piotr Rachwalski, wiceprezes CPK.(PAP)

Komentarze