Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

CPK powoła pool taborowy; do wynajęcia 100 szybkich pociągów

inforail
17.04.2023 10:45
0 Komentarzy

W lipcu ma zapaść decyzja otwierająca drogę do budowy terminala. Spółka odpowiedzialna za powstanie portu powalczy o dotację na tory.

Chce też zbudować pool taborowy z ponad 100 pociągami – pisze poniedziałkowy „Puls Biznesu”.

Zapowiedzi wiceministra

Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) zapowiedział w „Pulsie Biznesu” start inwestycji. Jak wyjaśnił, procedura toczy się w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i zakłada, że w lipcu resort otrzyma decyzję środowiskową.

„Planujemy oddanie do użytku pierwszego etapu portu lotniczego w 2028 r. Bierzemy pod uwagę ryzyko wydłużenia terminu, ale dotychczas nie było odstępstw od harmonogramu. W porównaniu z innymi inwestycjami w Europie tempo przygotowania inwestycji i jej realizacji jest rekordowo szybkie” – przekazał „Pulsowi Biznesu” Horała.

Jak przypomniała gazeta, przymiarki do budowy CPK zaczęły się mniej więcej sześć lat temu, a pierwotnie szacowano koszt budowy portu lotniczego na 19 mld zł. Obecnie kosztorys opiewa na kwotę do 8,1 mld EUR.

Wskazano, że równocześnie z lotniskiem ma być gotowa znaczna część węzła przy CPK, kolejowa linia dużych prędkości z Warszawy do lotniska i do Łodzi, a także tunel w tym mieście. Te inwestycje będą finansowane z negocjowanego właśnie w rządzie wieloletniego programu, który określi zadania do realizacji w najbliższej dekadzie. Jak podaje „Puls Biznesu”, jego wartość nie jest jeszcze ostatecznie określona, ale wiceminister przyznaje, że z pewnością znacznie przekroczy 100 mld zł. Wiadomo jedynie, że po zbudowaniu linii Warszawa – Łódź planowane jest przedłużenie jej do Sieradza, a następnie do Wrocławia i do granicy z Czechami, a także do Poznania.

Horała przekazał, że trwają również rządowe konsultacje dotyczące uchwały, na podstawie której CPK powoła pool taborowy – chodzi o zakup pociągów dużych prędkości, które będą mogli wynająć przewoźnicy chcący kursować po liniach zbudowanych w ramach projektu CPK. W grę wchodzi zakup ponad 100 pojazdów.

W ramach projektu CPK będą także realizowane przez GDDKiA inwestycje drogowe, np. poszerzenie autostrady A2 Łodź – Warszawa oraz budowa obwodnic lotniska i aglomeracji warszawskiej.(PAP)

Komentarze