Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Coraz więcej wagonów w PKP Intercity. Ile dokładnie?

inforail
04.11.2025 08:30
0 Komentarzy

PKP Intercity konsekwentnie odnawia i rozbudowuje swój tabor. Jak poinformował członek zarządu spółki Adam Wawrzyniak, obecnie przewoźnik dysponuje blisko dwoma tysiącami wagonów pasażerskich, a znaczna część z nich przechodzi modernizację w zakładach naprawczych.

Wawrzyniak podkreślił, że w 2025 roku w zakładach utrzymaniowych znajduje się ponad dwukrotnie więcej wagonów niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To efekt intensyfikacji prac modernizacyjnych i przeglądów technicznych, które mają zwiększyć komfort podróży i niezawodność taboru.

Rozkład jazdy:

  1. Ile wagonów obecnie znajduje się w eksploatacji PKP Intercity, a ile w naprawie?
  2. Jakie rodzaje prac są prowadzone w zakładach naprawczych – czy obejmują one tylko remonty, czy także modernizacje?
  3. Jak modernizacja taboru wpłynie na komfort i dostępność połączeń dla pasażerów w najbliższych miesiącach?

Dwa razy więcej wagonów w naprawie niż rok temu

– W tym roku mamy dwa razy więcej wagonów w zakładach naprawczych niż jeszcze rok temu, ale w nadchodzących miesiącach będą one stopniowo wracały na tory – zaznaczył Wawrzyniak.

Jak wyjaśnił przedstawiciel PKP Intercity, prowadzone prace dotyczą nie tylko bieżących napraw, ale również modernizacji wagonów starszego typu oraz wprowadzania nowych jednostek. Spółka regularnie odbiera nowe pojazdy, jednocześnie wycofując z eksploatacji te, które są już nadmiernie zużyte.

– Liczba wagonów zmienia się w czasie. Odbieramy kolejne jednostki, ale też likwidujemy pojazdy stare, które nie spełniają już obecnych standardów – dodał członek zarządu.

Wagon Z1 po modernizacji
Wagon Z1 po modernizacji

Odnowiona flota w służbie pasażerów

PKP Intercity od kilku lat realizuje szeroko zakrojony program inwestycyjny w tabor, wart miliardy złotych. Celem tych działań jest nie tylko zwiększenie liczby dostępnych wagonów, ale także poprawa jakości podróży – poprzez modernizację wnętrz, montaż klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, Wi-Fi oraz wprowadzenie wagonów przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

W najbliższych miesiącach pasażerowie mogą spodziewać się stopniowego zwiększenia liczby składów na torach, co ma przełożyć się na lepszą dostępność połączeń i większy komfort podróży po Polsce.

Na podstawie wykresu przedstawionego przez Prezesa PKP Intercity Janusza Malinowskiego można zauważyć wyraźną poprawę dostępności wagonów PKP Intercity w ostatnich latach. Udział wagonów trwale odstawionych (kolor czerwony) systematycznie maleje — obecnie wynosi 6,9%, co oznacza znaczący spadek w porównaniu z latami 2016–2020, gdy odsetek ten sięgał nawet 25–28%.

Wagony PKP Intercity
Wagony PKP Intercity/źródło: X

Więcej wagonów w eksploatacji

Od 2021 roku zauważalny jest stały wzrost udziału wagonów w eksploatacji (kolor zielony), który obecnie przekracza 63%. To efekt modernizacji, przeglądów okresowych i inwestycji w utrzymanie taboru. Jeszcze kilka lat temu, w 2018 roku, wskaźnik ten utrzymywał się w granicach 52–54%, co oznacza wzrost o około 10 punktów procentowych.

Spadek liczby wagonów oczekujących na naprawy

Znacznie zmniejszyła się też liczba wagonów oczekujących na naprawę P4 (fioletowy), które w 2017 roku stanowiły nawet 9–10% całego parku wagonowego, a obecnie to zaledwie około 3–4%. Wzrosła natomiast liczba wagonów objętych naprawami okresowymi (P4 i P5), co świadczy o intensyfikacji działań serwisowych i modernizacyjnych.

Stały rozwój i modernizacja

W ostatnich kwartałach pojawił się też większy udział wagonów w naprawach głównych P5 (kolor pomarańczowy) – obecnie ok. 9–10%, co oznacza, że coraz większa część floty przechodzi gruntowną modernizację. Dzięki temu w kolejnych miesiącach można spodziewać się dalszego wzrostu liczby wagonów dostępnych w codziennej eksploatacji.

Wyniki te potwierdzają deklaracje zarządu PKP Intercity, który konsekwentnie realizuje strategię zwiększania dostępności taboru i poprawy komfortu podróży. Jak zauważył Janusz Malinowski, prezes spółki, „poprawa dostępności wagonów to efekt systematycznych inwestycji i modernizacji – dziś trwale odstawione stanowią zaledwie 6,9% całej floty”.

Komentarze