Coraz więcej przesyłek konduktorskich przewożonych pociągami PKP Intercity
W ostatnich latach systematycznie rośnie liczba obsługiwanych przez PKP Intercity przesyłek konduktorskich. Jak poinformowało biuro prasowe spółki, w 2024 roku przewieziono ponad 60 tysięcy paczek, co oznacza wyraźny wzrost w porównaniu z poprzednimi latami.
Przewoźnik podkreśla, że nie planuje w najbliższym czasie wprowadzać zmian w tej usłudze.
Rozkład jazdy:
- Na czym polega usługa przesyłki konduktorskiej oferowana przez PKP Intercity i jakie paczki można nią nadać?
- Jak zmieniała się liczba przewożonych przesyłek konduktorskich w ostatnich latach?
- W jakich pociągach dostępna jest możliwość nadania przesyłki i czy PKP Intercity planuje zmiany w tej usłudze?
Coraz więcej przesyłek nadawanych pociągami
Według danych przekazanych Polskiej Agencji Prasowej, liczba przesyłek konduktorskich obsłużonych przez PKP Intercity sukcesywnie rośnie.
„W latach 2020–2024 zauważalny jest systematyczny wzrost liczby obsłużonych przesyłek konduktorskich – z poziomu 53 971 sztuk w roku 2020 do 60 022 sztuk w roku 2024” – przekazało PAP biuro prasowe PKP Intercity.
Tym samym kolejowa usługa przesyłek, mająca wieloletnią tradycję, wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem, mimo rozwoju komercyjnych firm kurierskich.
Jak działa usługa przesyłki konduktorskiej?
PKP Intercity umożliwia nadanie i odbiór paczki na stacji kolejowej lub bezpośrednio u kierownika pociągu w trakcie podróży. Usługa dotyczy przesyłek o masie do 10 kilogramów oraz maksymalnych wymiarach 20 × 40 × 50 cm lub 150 × 20 × 20 cm.
Za dodatkową opłatą możliwe jest wysłanie paczki nieco większej – o wadze do 12 kilogramów. Wartość przewożonej przesyłki nie może przekroczyć 2 tysięcy złotych.
Punkty przyjęcia przesyłek konduktorskich znajdują się na wybranych dworcach kolejowych, a paczkę można również nadać u kierownika pociągu obsługującego daną trasę.
Usługa jest dostępna w pociągach kategorii:
- IC (InterCity),
- EIC (Express InterCity),
- TLK (Twoje Linie Kolejowe).
Nie ma natomiast możliwości nadania przesyłki w pociągach EIP (Express InterCity Premium), czyli obsługiwanych składami Pendolino.
Tradycyjna usługa, która wciąż ma sens
PKP Intercity podkreśla, że usługa przesyłki konduktorskiej jest sprawdzonym i wygodnym rozwiązaniem szczególnie dla osób, które chcą szybko i bezpośrednio przekazać niewielkie paczki między dużymi miastami lub miejscowościami położonymi na trasach dalekobieżnych.
W przeciwieństwie do tradycyjnych firm kurierskich, przesyłka konduktorska dociera zazwyczaj tego samego dnia – wraz z przyjazdem pociągu na docelową stację.
Przedstawiciele spółki, pytani o możliwe zmiany w ofercie, poinformowali, że PKP Intercity nie planuje na razie rozwijania ani likwidacji tej usługi.
PKP Intercity – lider międzyregionalnych przewozów
PKP Intercity jest największym w Polsce przewoźnikiem kolejowym realizującym połączenia międzyregionalne. Spółka zapewnia komunikację między dużymi miastami, ośrodkami akademickimi oraz popularnymi miejscowościami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie.
W 2024 roku pociągi PKP Intercity przewiozły 78,5 miliona pasażerów, co stanowi wzrost o 15 procent w porównaniu z rokiem 2023 oraz aż 33 procent więcej niż w 2022 roku.
Przewoźnik oferuje przejazdy w czterech kategoriach pociągów:
- Twoje Linie Kolejowe (TLK) – połączenia ekonomiczne,
- InterCity (IC) – połączenia ekonomiczne średniego i długiego dystansu,
- Express InterCity (EIC) – połączenia ekspresowe,
- Express InterCity Premium (EIP) – połączenia ekspresowe realizowane pociągami Pendolino.
Plany na przyszłość
Zgodnie z prognozami PKP Intercity, w 2025 roku spółka planuje zwiększyć liczbę przewiezionych pasażerów do 84 milionów, a do 2030 roku – aż do 110 milionów.
Rozwój przewozów pasażerskich i utrzymanie tradycyjnych usług, takich jak przesyłka konduktorska, wpisują się w strategię przewoźnika, której celem jest zwiększenie dostępności i atrakcyjności kolei jako środka transportu w Polsce.
PKP Intercity podkreśla, że stawia zarówno na nowoczesne rozwiązania technologiczne i inwestycje w tabor, jak i na utrzymanie usług, które przez lata zdobyły zaufanie pasażerów.











Komentarze