Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Coraz więcej fotowoltaiki na polskiej sieci kolejowej

inforail
05.04.2024 13:45
0 Komentarzy

Na sieci kolejowej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. rośnie liczba instalacji fotowoltaicznych. Montowane są one na budynkach nastawni, lokalnych centrów sterowania ruchem oraz budynkach administracyjnych.

Montaż urządzeń wytwarzających prąd z energii słonecznej to jedno z działań PLK SA na rzecz ochrony środowiska i poprawy efektywności energetycznej kolei.

Montaż urządzeń

Tylko w 2023 roku PLK SA uruchomiły 13 instalacji o mocy 313 kWp. Od początku 2024 roku uruchomionych zostało 15 instalacji o łącznej mocy 240 kWp. W głównej mierze do zamontowania paneli fotowoltaicznych wykorzystywane są budynki kolejowe PLK SA. Największe instalacje mają moc rzędu 45-50 kWp. Urządzenia do wytwarzania prądu z energii słonecznej umieszczone zostały m.in. na budynku lokalnego centrum sterowania w Siewierzu (woj. śląskie) i Lubartowie (woj. lubelskie) oraz na budynkach nastawni w Marcinkowie, Nowej Soli, Wrocławiu, Antoninie, Jaworznie, Wschowie, i Włoszczowie. Wykorzystano także budynki kolejowe i warsztatowe w Koluszkach, Częstochowie, Dęblinie i Chełmie. We Włoszczowie powstał dodatkowo magazyn energii o pojemności ok. 20 kWh.

Od 2016 r. realizowana jest zabudowa instalacji fotowoltaicznych. Obecnie na sieci uruchomionych jest 66 instalacji o łącznej mocy 1 032 kWp. Instalacje fotowoltaiczne w 2023 roku wyprodukowały ponad 450 MWh prądu, co odpowiada zapotrzebowaniu na energię elektryczną ponad 240 gospodarstw domowych. Pozwoliło to zredukować emisję CO2 o ponad 300 ton. Dla porównania szacuje się, że 1 hektar lasu sosnowego jest w stanie wchłonąć rocznie jedynie 20 ton CO2.

Na sieci kolejowej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. rośnie liczba instalacji fotowoltaicznych. Montowane są one na budynkach nastawni, lokalnych centrów sterowania ruchem oraz budynkach administracyjnych.
Instalacja fotowoltaiczna/foto: PKP PLK

Sukcesywnie, każdego roku budowane są kolejne instalacje. Na zadaszeniu peronów stacji Warszawa Zachodnia powstają panele fotowoltaiczne. Ich powierzchnia wyniesie 12 tys. m kw. – to mniej więcej tyle, co powierzchnia składanego dachu Stadionu Narodowego. Panele skierowane na południe pozwolą na wytworzenie około 900 MWh energii elektrycznej rocznie, ich moc będzie zbliżona do 1 000 kWp. Dla porównania, według danych GUS-u, przeciętne polskie gospodarstwo domowe zużywa rocznie średnio 1,8 MWh prądu. Działania PLK SA pozwolą zredukować emisję dwutlenku węgla i przyczynią się do ochrony środowiska. Szacuje się, że energia słoneczna z paneli fotowoltaicznych na dachu Warszawy Zachodniej zaspokoi 1/3 rocznego zapotrzebowania dla urządzeń na dworcu, stacji i w przejściu podziemnym.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podejmują także inne liczne działania na rzecz poprawy efektywności energetycznej. Oprócz montażu instalacji fotowoltaicznych, PLK S.A. wykorzystują również energooszczędne oświetlenie w technologii LED. Spółka przeprowadza także termomodernizację budynków i wymianę instalacji grzewczych, co przyczynia się do dalszego zwiększenia efektywności energetycznej. Działania zarządcy infrastruktury wpisują się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu i postawionego przez Komisję Europejską celu neutralności klimatycznej Europy do 2050 roku.

W celu dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej w Spółce została opracowana „Strategia Neutralności Klimatycznej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.”. Dokument wyznacza kierunki rozwoju oraz zakres i sposób realizacji działań dla optymalizacji wykorzystania energii, surowców i zasobów, przy jednoczesnym ograniczaniu emisji zanieczyszczeń oraz maksymalnym wykorzystaniu możliwości zastosowania odnawialnych źródeł energii.

Komentarze