Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co w nowej rodzinie PESA REGIO? Pięć pojazdów

inforail
13.05.2021 12:45
0 Komentarzy

Od jakiegoś czasu z Bydgoszczy dochodzą głosy, iż PESA pracuje nad nową rodziną pojazdów roboczo nazwaną REGIO (nie mylić z kategorią pociągów Polregio (Przewozy Regionalne), mimo że oba podmioty to spółki rządowe).

Producent raczej nie jest skłonny do opowiadania o tym projekcie, stąd też informacji o nim nie ma za wiele. Co zatem wiemy?

Nowa platforma ma obejmować pojazdy zasilane w różny sposób.

Po pierwsze to pojazd „hydrogen ready”. Pomysł ten przedstawił w marcu br. szef PESY Krzysztof Zdziarski. To pojazd dieslowski, do którego będzie można zaaplikować wodór. Koncepcja ta może zostać wykorzystana także w pojazdach wcześniej eksploatowanych poprzez zaaplikowanie do nich napędów wodorowych. W ten sposób PESA szuka szybkiego sposobu na zamianę silników dieslowskich na wodorowe. Taki pojazd będzie mógł poruszać się z prędkością 140 km/h.

Po drugie to hybryda elektryczno-dieslowska. Jej maksymalna prędkość to 160 km/h. Podobne składy już produkuje i dostarcza Newag. Swego czasu mówiono o takim pociągu „hybryda brudna”. Finalnie znalazła się ona w rodzinie REGIO.

Po trzecie to REGIO BEMU. Skład elektryczny wyposażony w baterie. Jego prędkość maksymalna to 160 km/h. Z naszych informacji wynika, że ma być to bateria trakcyjna. Nie wiadomo natomiast jaki dystans pociąg może pokonać, korzystając z tego napędu.

Po czwarte to „hybryda czysta”, czyli elektryczno-wodorowa. To ten pojazd był od samego początku lansowany przez PESĘ jako rewolucja. To takie pociągi miałyby w przyszłości kursować np. z Gdyni do Helu. Jej prędkość maksymalna to 160 km/h.

I po piąte wreszcie to klasyczny ezt, przystosowany do kursowania z prędkością 200 km/h. Pojazd ma być przystosowany do obsługi ruchu międzyregionalnego, stąd jego oznaczenie jako INTERREGIO (nie mylić z kategorią połączeń Polregio). Oficjalnie nie wiadomo zatem czy PESA planuje również wprowadzenie do oferty składów szybszych, mogących kursować 250 km/h, a tym samym spełniających oczekiwania PKP Intercity, a przystosowanych do obsługi połączeń dalekobieżnych. Producent nie wypowiedział się w tej kwestii, ale nieoficjalnie wiadomo, że prace nad pojazdem HS zostały podjęte. Jego prędkość maksymalna to właśnie 250 km/h, a więc tyle, ile chce PKP Intercity.

Rodzina pociągów REGIO przedstawiana jest jako platforma pojazdów ekologicznych, wpisujących się w wytyczne klimatyczne Unii Europejskiej. Pracując nad nią PESA chce wykorzystać doświadczenia zdobyte przy produkcji lokomotywy wodorowej. Ta ma być gotowa jeszcze w tym roku. Na razie są tylko wizualizacje zmodernizowanej SM42. Dzięki wprowadzeniu nowej platformy pojazdów producent chce zunifikować swoją ofertę, co ma poprawić chociażby dostępność do części zamiennych i podzespołów. Na efekty trzeba będzie jeszcze poczekać, na pewno w tym roku żaden pojazd z nowej rodziny nie zostanie pokazany. To znacznie dłuższa perspektywa.              

Komentarze