Co w nowej rodzinie PESA REGIO? Pięć pojazdów
Od jakiegoś czasu z Bydgoszczy dochodzą głosy, iż PESA pracuje nad nową rodziną pojazdów roboczo nazwaną REGIO (nie mylić z kategorią pociągów Polregio (Przewozy Regionalne), mimo że oba podmioty to spółki rządowe).
Producent raczej nie jest skłonny do opowiadania o tym projekcie, stąd też informacji o nim nie ma za wiele. Co zatem wiemy?
Nowa platforma ma obejmować pojazdy zasilane w różny sposób.
Po pierwsze to pojazd „hydrogen ready”. Pomysł ten przedstawił w marcu br. szef PESY Krzysztof Zdziarski. To pojazd dieslowski, do którego będzie można zaaplikować wodór. Koncepcja ta może zostać wykorzystana także w pojazdach wcześniej eksploatowanych poprzez zaaplikowanie do nich napędów wodorowych. W ten sposób PESA szuka szybkiego sposobu na zamianę silników dieslowskich na wodorowe. Taki pojazd będzie mógł poruszać się z prędkością 140 km/h.
Po drugie to hybryda elektryczno-dieslowska. Jej maksymalna prędkość to 160 km/h. Podobne składy już produkuje i dostarcza Newag. Swego czasu mówiono o takim pociągu „hybryda brudna”. Finalnie znalazła się ona w rodzinie REGIO.
Po trzecie to REGIO BEMU. Skład elektryczny wyposażony w baterie. Jego prędkość maksymalna to 160 km/h. Z naszych informacji wynika, że ma być to bateria trakcyjna. Nie wiadomo natomiast jaki dystans pociąg może pokonać, korzystając z tego napędu.
Po czwarte to „hybryda czysta”, czyli elektryczno-wodorowa. To ten pojazd był od samego początku lansowany przez PESĘ jako rewolucja. To takie pociągi miałyby w przyszłości kursować np. z Gdyni do Helu. Jej prędkość maksymalna to 160 km/h.
I po piąte wreszcie to klasyczny ezt, przystosowany do kursowania z prędkością 200 km/h. Pojazd ma być przystosowany do obsługi ruchu międzyregionalnego, stąd jego oznaczenie jako INTERREGIO (nie mylić z kategorią połączeń Polregio). Oficjalnie nie wiadomo zatem czy PESA planuje również wprowadzenie do oferty składów szybszych, mogących kursować 250 km/h, a tym samym spełniających oczekiwania PKP Intercity, a przystosowanych do obsługi połączeń dalekobieżnych. Producent nie wypowiedział się w tej kwestii, ale nieoficjalnie wiadomo, że prace nad pojazdem HS zostały podjęte. Jego prędkość maksymalna to właśnie 250 km/h, a więc tyle, ile chce PKP Intercity.
Rodzina pociągów REGIO przedstawiana jest jako platforma pojazdów ekologicznych, wpisujących się w wytyczne klimatyczne Unii Europejskiej. Pracując nad nią PESA chce wykorzystać doświadczenia zdobyte przy produkcji lokomotywy wodorowej. Ta ma być gotowa jeszcze w tym roku. Na razie są tylko wizualizacje zmodernizowanej SM42. Dzięki wprowadzeniu nowej platformy pojazdów producent chce zunifikować swoją ofertę, co ma poprawić chociażby dostępność do części zamiennych i podzespołów. Na efekty trzeba będzie jeszcze poczekać, na pewno w tym roku żaden pojazd z nowej rodziny nie zostanie pokazany. To znacznie dłuższa perspektywa.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze