Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co produkuje, a co może produkować siedlecka fabryka Stadlera?

inforail
22.11.2016 07:55
0 Komentarzy

Flirty ? już powstają w Siedlcach. Czy polski zakład Stadlera może i chceprodukować inne pojazdy, takie jak tramwaje, HS czy wagony? Pytamy o to TomaszaPrejsa, dyrektora siedleckiej fabryki.

InfoRail.pl:Rozmawiamy w pociągu, który powstał w Siedlcach dla Kolei Holenderskich. Proszęopowiedzieć o tym składzie.

Tomasz Prejs: Jest to pociągzbudowany dla holenderskiego narodowego przewoźnika NSR, który zamówił u nas 58takich pojazdów. 25 z nich to będą składy czteroczłonowe, a 33 trójczłonowe. Sąto jednostki modułowe, z własnym napędem, o równej podłodze, z dogodnym dostępemdla osób niepełnosprawnych, a także toaletami przystosowanymi do ich potrzeb. Zamówionepociągi to lekkie, komfortowe, energooszczędne pojazdy z rodziny FLIRT.

InfoRail.pl:Czy dostrzega Pan różnicę między kolejami polskimi i holenderskimi, porównującchociażby nasze Flirty ze składami dla NSR?

Tomasz Prejs: W przypadku tegopociągu to przede wszystkim aspekt wizualny. Wykończenie FLIRTa dla NSR jest bardzo specyficzne, nawetjeśli porównamy go z pojazdami produkowanymi dla rynku zachodniego. Wyrazistekolory, ciekawa graficznie toaleta. Ten design powstał w odpowiedzi na sugestiepasażerów, które przewoźnik zebrał przeprowadzając badanie oczekiwańpodróżnych. Malowanie wnętrza pociągu ibogate wzornictwo w obrębie toalet ma także zniechęcić graficiarzy dopozostawiania tam własnych dzieł. Poszycie siedzeń jest łatwe do czyszczenia. Wkwestiach technicznych i funkcjonalnych pojazdy NSR i PKP Intercity nie różniąsię znacznie. Jest to aktualna generacja pojazdów typu FLIRT ? holenderski doprzewozów regionalnych, a PKP Intercity ? dalekobieżnych.

InfoRail.pl:Czy tak zaprojektowany pociąg, myślę tu o specyficznej malaturze chociażbytoalet, to problem dla producenta?

Tomasz Prejs: Żaden. Takiebyło zamówienie naszego klienta, radzimy sobie z nim bez problemów.

InfoRail.pl:Czyli Stadler może zrealizować każde zamówienie klienta?

Tomasz Prejs: Dokładnie tak. Realizujemyzindywidualizowane zamówienia i jesteśmy przy tym bardzo elastyczni i otwarcina współpracę z klientem. To nasza wizytówka.

InfoRail.pl:Co aktualnie powstaje w Siedlcach, oprócz składów dla NS?

Tomasz Prejs: Jeśli chodzi oprojekt NRS, można powiedzieć, że jesteśmy już za półmetkiem, 30 pojazdówdostarczyliśmy do Holandii, pozostałe są w budowie. Oprócz tego jesteśmy nakońcowym etapie realizacji zamówienia od węgierskiego przewoźnika narodowegoMAV, w ramach którego budujemy 15 czteroczłonowych jednostek Flirt. Produkujemyteż 15 Flirtów dla prywatnego holenderskiego przewoźnika Arriva. To z kolei składydwuczłonowe. No i ruszamy z projektem dla węgierskiego przewoźnika prywatnegoGySEV, dla którego zbudujemy 10 składów. Ich montaż rozpocznie się w przyszłymroku.

InfoRail.pl:Jakie są moce przerobowe siedleckiej fabryki?

Tomasz Prejs: Aktualnie możemywyprodukować do 90 czteroczłonowych ezt-ów rocznie.

InfoRail.pl:Czy w tej chwili te moce są w pełni wykorzystywane?

Tomasz Prejs: Tak, w tejchwili w pełni wykorzystujemy nasze moce produkcyjne.

InfoRail.pl:Na targach w Berlinie dowiedzieliśmy się, że Stadler będzie współpracował zSolarisem. Czy są plany, aby w przyszłości w Siedlcach były budowane tramwaje?

Tomasz Prejs: Poczekajmy dopierwszego wygranego przez konsorcjum przetargu tramwajowego. Technologiczniejest to oczywiście możliwe. Stadler posiada w swoim portfolio tramwaje, a nasz zakładjest zorganizowany w taki sposób, aby móc budować tutaj różne pojazdy, nietylko ezty, pociągi spalinowe, ale też tramwaje, czy np. wagony piętrowe.

InfoRail.pl:Jak Pan ocenia polski rynek kolejowy, czy jest szansa na powalczenie z dwomakonkurentami?

Tomasz Prejs: Oczywiście chcielibyśmyzdobywać kolejne zamówienia w Polsce. Jesteśmy polską spółką, zatrudniamy wSiedlcach około 800 pracowników, współpracujemy z ponad 2000 polskichmniejszych i większych przedsiębiorstw. Mamy duży potencjał, doświadczenie, aprzy tym chcemy być dobrym pracodawcą, który dba o swoich pracowników. Do tegosą nam potrzebne wygrane w przetargach, jestem przekonany, że jest to możliwe.

InfoRail.pl:Czyli możemy spodziewać się ofert Stadlera w najbliższych przetargach?

Tomasz Prejs: Jak najbardziej.Będziemy ofertować, żeby zapewnić pracę zakładowi w Siedlcach.

InfoRail.pl:Czy kryterium ceny nie będzie nadal przeszkadzać, mimo, że zmieniły sięprzepisy?

Tomasz Prejs: Nasz zakład dostarczapojazdy najwyższej jakości, które cechuje niezawodność oraz niskie kosztyeksploatacji. Jestem zdania, że można z powodzeniem konkurować z innymiproducentami taboru, stawiając właśniena efektywność kosztową, jakość i niezawodność, nie tylko na cenę zakupupojazdów. Świadomość zamawiających pojazdy w Polsce także wyraźnie wzrasta. Przewoźnicyzaczynają myśleć długoterminowo, a wtedy uwzględniają nie tylko cenę zakupupojazdów, ale również koszty ponoszone w całym okresie użytkowania pociągów, naktóre składają się m. in. koszty energiiczy utrzymania. Ciekawym modelem zamówienia jest zakup pojazdów wraz z usługąserwisową. Mamy w tym obszarze bogate doświadczenie i możemy zaproponowaćnaprawdę konkurencyjną ofertę.

InfoRail.pl:Flirt będzie nadal pojazdem flagowym w Polsce? A może Stadler myśli o pojeździeniskobudżetowym?

Tomasz Prejs: W tej chwilinaszym flagowym produktem jest Flirt. Jest to nowoczesna, ale sprawdzona już nawielu rynkach konstrukcja. Jeśli chodzi o pojazd niskobudżetowy ? dla nasnajważniejsza jest jakość, bezpieczeństwo i wysoka niezawodność ? w tychobszarach nie idziemy na kompromis. Nie zrezygnujemy z tego, by za wszelką cenęobniżyć cenę produktu. Ale oczywiście jesteśmy świadomi dużej presji związanejz kosztami i staramy się sprostać tej sytuacji.

InfoRail.pl:Czy Stadler będzie oferował w Polsce również pojazdy spalinowe?

Tomasz Prejs: Obserwujemyrynek pod kątem wszystkich przetargów na pojazdy szynowe. W naszym portfoliomamy także pojazdy spalinowe, które budowaliśmy już w Siedlcach, np. dlaklientów z Holandii, Estonii, Włoch czy Niemiec. Aktualnie rozpoczęliśmyprodukcję pojazdów GTW dla włoskiego przewoźnika FNM. Jeśli pojawią sięprzetargi na dostawę pojazdów spalinowych, będziemy je analizować.

InfoRail.pl:Lokomotywy? – to jest produkt na rynek polski?

Tomasz Prejs: Stadler ma wswojej ofercie także lokomotywy. Dlaczego nie? Jest to w naszym zasięgu.

InfoRail.pl:A wagony?

Tomasz Prejs: Montaż wagonówjest również możliwy w siedleckim zakładzie. Podczas tegorocznych targów InnoTrans prezentowaliśmy także najnowszy wagonsypialny Stadlera dla Azerbejdżanu.

InfoRail.pl:A kolejne ezt-y do ruchu dalekobieżnego w Polsce?

Tomasz Prejs: To zależy odstrategii przewoźników. Skład wagonowy jest droższy niż ezt, a podróżowanieezt-ami także na dłuższych trasach jest wygodne, jeśli pojazdy są ciche ikomfortowe.

InfoRail.pl:HS. Czy polski rynek potrzebuje takich pociągów? Stadler pokazał teraz takiwłaśnie produkt.

Tomasz Prejs: Dlaczego nie?Aktualnie w Polsce planowane są duże inwestycje w infrastrukturę. Myślę, że poich przeprowadzeniu pojawi się ponownie dyskusja o KDP. Jesteśmy na toprzygotowani ? na InnoTrans w Berlinie zaprezentowaliśmy nasz pierwszy HS ? EC250- Giruno. Ten pociąg jest dowodem naszych kompetencji, innowacyjności iwysokiego poziomu technicznego, jaki w ostatnich latach osiągnęliśmy.

InfoRail.pl:A gdyby dziś pojawił się temat KDP w Polsce Stadler z marszu może stanąć dorozmów?

Tomasz Prejs: Jako producenttaboru posiadamy odpowiedni pojazd, który moglibyśmy zaoferować.

InfoRail.pl:Produkt z Siedlec?

Tomasz Prejs: Jak najbardziejtaki pojazd także może być produkowany w Siedlcach.

InfoRail.pl:Czyli Siedlce mogą produkować wszystko?

Tomasz Prejs: Tak. Jesteśmy natyle elastyczni, że po odpowiednim przystosowaniu technicznym możemy budować tutajwszystkie produkty z portfolio Stadlera.

InfoRail.pl:Czy dla fabryki w Siedlcach kierunek wschodni ma istotne znaczenie? Pamiętajmy,że Stadler ma fabrykę w Mińsku, która nie narzeka na nadmiar pracy.

Tomasz Prejs: Zakład w Mińsku zostałzbudowany specjalnie na potrzeby rynku WNP, na którym jest duży potencjałzakupowy – wierzymy, że zdobędziemy tam nowe zamówienia.

InfoRail.pl: A może zakłady w Mińsku iSiedlcach współpracują?

Tomasz Prejs: Owszem, współpracujemyi wspieramy się wzajemnie.

InfoRail.pl:Czy w tej chwili jest potrzeba dalszej rozbudowy zakładu w Siedlcach?

Tomasz Prejs: Po zakończeniubudowy nowej hali w ramach realizowanej obecnie inwestycji o wartości 40 mlnzł, na razie nie będzie takiej potrzeby. Jesteśmy już także na półmetku budowynowych powierzchni biurowych. Nowoczesne biura na terenie naszego zakładu wSiedlcach zostaną oddane do użytku w połowie przyszłego roku.

InfoRail.pl:Ale Flirty dla PKP Intercity nie mieściły się w hali. To nie jest problem?

Tomasz Prejs: Nasze hale są wzupełności wystarczające. Pojazdy PKP Intercity były wyjątkowo długie, aleproszę zwrócić uwagę, że były zbudowane z dwóch czteroczłonowych części, więcbez problemu mieściły się w hali. W razie potrzeby możemy też zawsze posiłkowaćsię tymczasowym wydłużeniem hali.

InfoRail.pl:Dziękujemy za rozmowę.


Komentarze