Co dla Małopolski od PKP Intercity? Nie tylko Pendolino do Zakopanego
Nowości w połączeniach krajowych i w relacjach międzynarodowych, więcej bezpośrednich pociągów z małopolski do Trójmiasta oraz do Poznania, a także wyczekiwane Pendolino do Zakopanego. PKP Intercity przedstawia nowy rozkład jazdy na sezon 2025/2026.
Od połowy grudnia mieszkańcy województwa małopolskiego będą mogli skorzystać z większej liczby połączeń.
Rozkład jazdy:
- Jakie nowe krajowe i międzynarodowe połączenia pojawią się w rozkładzie jazdy PKP Intercity na sezon 2025/2026?
- Dlaczego uruchomienie Pendolino do Zakopanego jest uznawane za jedno z najważniejszych wydarzeń nowego rozkładu jazdy?
- Jakie utrudnienia i czasowe zmiany w kursowaniu pociągów mogą wystąpić w związku z prowadzonymi pracami modernizacyjnymi na liniach kolejowych w Małopolsce?
Nowe połączenia krajowe
W relacji Kraków – Poznań uruchomianych będzie 17 par pociągów codziennych (dotychczas było 15 par). Z Małopolski do stolicy województwa śląskiego codziennie wyjadą 23 pary pociągów PKP Intercity to łącznie więcej o 2 pary pociągów względem poprzedniego rozkładu jazdy. Do Trójmiasta z kolei mieszkańcy Małopolski zyskają po 1 dodatkowej parze całorocznych pociągów EIC i EIP oraz 2 sezonowe połączenia EIC: Posejdon i Lajkonik. Łącznie w sezonie do Gdyni z Krakowa dojedzie 10 par codziennych połączeń ekspresowych (EIP i EIC). Podhale zyska nowe szybkie połączenia – do pociągu EIC Tatry relacji Zakopane – Warszawa dołączą całoroczne EIC Kaszub relacji Zakopane – Gdynia (z czasem 6 godzin 58 minut do Gdańska) oraz pociąg kategorii EIP relacji Zakopane – Gdynia z czasem przejazdu w relacji Zakopane – Warszawa Zachodnia 4 godziny 14 minut (w sezonie pociąg dojedzie aż do Kołobrzegu). Pociąg EIP z Zakopanego do Warszawy Zachodniej dojedzie w czasie 4 godzin i 14 minut. Od nowego rozkładu jazdy podróżni z regionu będą mieli także więcej połączeń zagranicznych. Berlin, Praga oraz Wiedeń zyskają po dodatkowej parze połączeń co umożliwi łatwiejsze podróże. Dla regionu pojawi się też całkiem nowe połączenie do Lipska.
W rocznym rozkładzie jazdy na sezon 2025/2026 z i do Krakowa pojawią się nowe pociągi łączące stolicę Małopolski z dużymi aglomeracjami. Z Krakowa do Trójmiasta będzie kursować codziennie 8 bezpośrednich połączeń ekspresowych (kategorii EIP/EIC), czyli o dwa więcej niż obecnie. W sezonie wakacyjnym podróżni z Krakowa dojadą bezpośrednio do Kołobrzegu pociągiem EIC Posejdon oraz do Helu pociągiem EIC Lajkonik. Wydłużona zostanie relacja pociągów IC Gwarek (obecnie w relacji Katowice – Ustka) oraz TLK Spodek (obecnie Katowice – Poznań). Od grudnia 2025 r. pociągi te rozpoczną i zakończą bieg na stacji Kraków Główny. Wartą zwrócenia uwagi zmianą jest także kursowanie nocnego pociągu IC Podhalanin rel. Zakopane – Świnoujście, który od połowy grudnia będzie kursował codziennie przez Kraków (dotychczas tylko sezonowo i bez obsługi Krakowa) .
Nowość. Pendolino do Zakopanego
Łatwiejszą podróż do zimowej stolicy Polski zapewnią 3 pary codziennych połączeń ekspresowych, w tym pierwsze w historii połączenie EIP, obsługiwane składem ED250 Pendolino. Ekspresowe połączenia umożliwią dojazd do Zakopanego m.in. z Krakowa, Warszawy i Trójmiasta. Pociąg EIP pozwoli dotrzeć z Krakowa do Zakopanego w czasie 1 godziny 57 minut, a także zapewni mieszkańcom Podhala możliwość szybkich podróży do Warszawy i Trójmiasta. Od nowego rocznego rozkładu jazdy w relacji Kraków – Zakopane podróżnych obsłuży łącznie 9 par codziennych i 2 pary sezonowych pociągów PKP Intercity.
Z Małopolski do Austrii, Niemiec i Czech
Kraków zyska nowe połączenia międzynarodowe. Od grudnia 2025 r. nowy pociąg IC Prater połączy stolicę Małopolski z Wiedniem, zaś od czerwca 2026 r. nowy pociąg IC Olza zapewni dodatkowe połączenie do Pragi. Oba pociągi pojadą m.in. przez Oświęcim i Ostrawę. Mieszkańcy Małopolski zyskają także nowe możliwości dojazdu do Niemiec. Pociągi IC Chełmoński oraz IC Wyczółkowski prowadzić będą grupy wagonów bezpośrednich jako IC Via Regia i IC Saxonia do i ze stacji Leipzig Hbf (Lipsk), wagony przełączane będą we Wrocławiu. Możliwość nocnej podróży do Wiednia, Monachium, Pragi i Budapesztu zapewni pociąg IC Carpatia, który jednocześnie zastąpi pociąg IC Łukasiewicz na odcinku Przemyśl Gł. – Gliwice. Z kolei pociąg IC Ursa umożliwi nocny przejazd do Berlina aż z Przemyśla. Będzie to już czwarte bezpośrednie połączenie Krakowa ze stolicą Niemiec.
Czasowe zmiany w organizacji ruchu
Podczas obowiązywania rocznego rozkładu jazdy zarządca infrastruktury będzie prowadził dalsze prace związane modernizacją Katowickiego Węzła Kolejowego. W związku z tym w zależności od postępu robót budowlanych w poszczególnych okresach roku niektóre pociągi kursujące pomiędzy Krakowem i Katowicami mogą pojechać zmienionymi trasami lub mieć wydłużony czas przejazdu. Ponadto do czerwca 2026 r. potrwa modernizacja linii kolejowej nr 64 na odcinku Sprowa – Kozłów oraz linii kolejowej nr 8 na odcinku Kraków – Sędziszów. Z tego powodu rozkład jazdy pociągów kursujących z Krakowa w kierunku Warszawy, Kielc i Łodzi uwzględnia ograniczenia przepustowości związane z prowadzonymi pracami tzn., że pociągi mogą mieć m.in. wydłużony czas przejazdu.
Od czerwca 2026 r. rozpoczną się prace torowe na linii kolejowej nr 91 na odcinku Kraków Bieżanów – Podłęże. W związku z tym rozkład jazdy pociągów kursujących z Krakowa w kierunku Tarnowa, Rzeszowa i Przemyśla również będzie dostosowany do prowadzonych robót.
Przez cały okres obowiązywania rozkładu jazdy 2025/26 zarządca infrastruktury będzie prowadzić modernizację linii kolejowej nr 108, która wiązać się będzie z całkowitym wstrzymaniem ruchu pociągów na odcinku Krosno – Zagórz. Na tym odcinku przejazd podróżnych odbywać się będzie zastępczą komunikację autobusową. Z kolei od września 2026 r. prace modernizacyjne obejmą także linię kolejową nr 96 na odcinku Tarnów – Stróże. W tym okresie pociągi dojadą do Jasła i Krosna trasą objazdową, natomiast za pociągi w kierunku Krynicy-Zdroju PKP Intercity uruchomi autobusy komunikacji zastępczej.
Komentarze