Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co dalej z linią Płock – Modlin?

inforail
25.11.2014 12:01
0 Komentarzy
Na jakim etapie są obecnie prace nad realizacją linii kolejowej Modlin –Płock, biorąc pod uwagę, że właściwa realizacja budowy linii przewidziana jest już na lata 2017–2020? Taki pytanie postawił m.in. w swojej interpelacji poseł Marek Opioła. Jak to wygląda w praktyce? Jak informuje Zbigniew Klepacki – podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju zamierzenia inwestycyjne w zakresie m.in. liniowej infrastruktury kolejowej na najbliższe lata, poza już wdrażaną perspektywą finansową UE 2007–2013, określa aktualnie „Dokument implementacyjny do »Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. (z perspektywą do 2030 r.)«”(DI do SRT). Dokument ten został przyjęty przez Radę Ministrów we wrześniu br., aktualnie przekazany został do oceny Komisji Europejskiej. Równocześnie trwają prace nad przygotowaniem, spójnego z działaniami wskazanymi w DI, „Krajowego programu kolejowego na lata 2014–2023”. W związku z tym, iż projekt pn. „Budowa nowej linii kolejowej w relacji Modlin –Płock”znajduje się na odległej pozycji listy rankingowej projektów w DI i na liście projektów rezerwowych obecnie opracowywanego KPK, w chwili obecnej nie ma możliwości precyzyjnego określenia terminu podjęcia decyzji o możliwości realizacji przedmiotowego projektu w związku z umiejscowieniem go poza obecnie szacowaną alokacją dla projektów kolejowych.
Decyzje o realizacji kolejnych projektów znajdujących się poza alokacją na liście projektów kolejowych w DI będą podejmowane na bieżąco przy uwzględnieniu postępów w realizacji projektów w ramach alokacji (biorąc pod uwagę np. wartość podpisanych kontraktów, aktualizację harmonogramów, oszczędności przetargowe itp.).
Z posiadanych przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju informacji wynika, iż województwo mazowieckie, programując RPO na lata 2014–2020, nie przewidziało wsparcia inwestycji dotyczących budowy linii kolejowych. Należy podkreślić, iż województwo mazowieckie zaliczane jest do kategorii regionów lepiej rozwiniętych, czego konsekwencją są dodatkowe ograniczenia dotyczące alokowania kwot, wynikające wprost z zapisów rozporządzenia ogólnego Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 1303/2013. Opuszczenie przez województwo mazowieckie kategorii regionów słabiej rozwiniętych wiąże się m.in. ze znacznie zmniejszoną alokacją środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w tym w dużej mierze na transport.
Projekt budowy linii kolejowej Modlin –Płock został wpisany do kontraktu terytorialnego pomiędzy rządem RP a samorządem województwa mazowieckiego ze wskazaniem krajowego Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”(POIiŚ na lata 2014–2020) jako potencjalnego źródła finansowego. W chwili obecnej trwają negocjacje z Komisją Europejską dot. zapisów POIiŚ na lata 2014–2020. Wobec tego nie zapadły jeszcze decyzje odnośnie do poziomu dofinansowania unijnego dla projektów kolejowych, co uniemożliwia na obecnym etapie dokładne oszacowanie wysokości zaangażowania środków krajowych. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju będzie dążyło do zapewnienia takiego poziomu dofinansowania, który zapewni realizację jak największej liczby projektów przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwości finansowych budżetu państwa.
Na podstawia materiałów Sejmu RP

Komentarze