Co dalej z linią Nowy Sącz – Chabówka?
inforail
04.06.2013 14:40
0 Komentarzy
Co dalej z linią Nowy Sącz – Chabówka?
Polskie Linie Kolejowe na ogłoszonej liście tras kolejowych, które przestaną być utrzymywane, a tym samym zostaną poddane naturalnej degradacji, umieściły również odcinek Nowy Sącz –Chabówka. Dlaczego właśnie tego połączenia nie powinno się likwidować przekonuje poseł Edward Siarka w swojej interpelacji, skierowanej do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Szlak kolejowy biegnący z Nowego Sącza do Chabówki sięga swoją historią XIX w. Stanowił on fragment Cesarsko-Królewskiej Kolei Państwowej, drogi żelaznej biegnącej wzdłuż głównego grzbietu Karpat, zwanej także Galicyjską Koleją Transwersalną. Trasa miała swój początek w Cieszynie i biegła przez Zwardoń, Żywiec, Suchą, Chabówkę, Nowy Sącz, Zagórz, Sambor, Stanisławów do Husiatynia przy dawnej granicy rosyjskiej. Trasa dawnej kolei galicyjskiej przebiega przez urodziwe tereny Małopolski, które są niewątpliwie zachętą dla tysięcy turystów, a dla okolicznych mieszkańców szansą na nowe miejsca pracy. Likwidacja połączenia kolejowego Chabówka –Nowy Sącz jest kolejnym ciosem w perspektywę rozwoju obszarów górskich i podgórskich. Trudno zrozumieć działania likwidacyjne w sytuacji, kiedy cały region boryka się poważnymi problemami komunikacyjnymi. Skreślenie połączenia z listy tras kolejowych to również poważne problemy mieszkańców na rynku pracy, a przecież badania problemu bezrobocia wyraźnie wskazują, że w 30% jest ono spowodowane brakiem dostępności komunikacyjnej. Strategia likwidacji połączeń kolejowych doprowadziła już do degradacji budynków, urządzeń kolejowych, powodując nieodwracalne szkody w majątku PKP. Obecna sytuacja na kolei tworzy obraz nieudolnego zarządzania podległą Ministrowi Sławomirowi Nowakowi spółką PKP. Ponadto w Chabówce znajduje się największy w Polsce skansen taboru kolejowego, niejednokrotnie odwiedzany właśnie przez pasażerów ww. linii kolejowej. Likwidacja połączeń kolejowych może doprowadzić do zmniejszenia liczby odwiedzających muzeum, a nawet do jego upadku. Niestety niedocenianie myśli technicznej polskich kolejarzy to ogromne zaniedbanie i zaprzepaszczenie szansy wzbogacenia atrakcji turystycznych regionu –pisze Edward Siarka.
Walkę o uratowanie linii Nowy Sącz –Chabówka podjęli również członkowie stowarzyszenia z Nowego Sącza. To właśnie oni społecznie sprawdzili całą trasę, stwierdzając, że tory są dobrym stanie. Również Nowosądeckie Stowarzyszenie Miłośników Kolei złożyło petycję do Ministra Nowaka. Czy to pomoże? Miłośnicy, podobnie jak poseł Siara, zwracają uwagę, na turystyczne walory linii. Jej zamknięcie będzie stratą dla regionu, zwłaszcza, że znacznie utrudni możliwości uruchamiania pociągów turystycznych, prowadzonych przez parowozy z pobliskiego skansenu w Chabówce. Emocje studzi jednak Robert Kuczyński z PKP PLK. Przewozy turystyczne będą mogły być nadal prowadzone według zasad komercyjnych. Co do samej linii nie będzie likwidowana, tylko czasowo wyłączona z ruchu. Nie było zainteresowania ze strony przewoźników przewozami na tym odcinku, tak towarowymi jak i pasażerskimi. Przewozy turystyczne będą mogły być nadal prowadzone według zasad komercyjnych. Linia przynosiła rocznie ponad 2 mln kosztów i tylko 40 tys. zł przychodu. Bilans z roku na rok stale pogarszał się, pomimo starań PLK w zakresie reaktywacji przewozów ta trasą w latach 2005-2006 i poprawienia stanu torów – mówi rzecznik prasowy PKP PLK. Jeśli będzie plan transportowy dla regionu zakładający uruchomienie regularnych przewozów ta linią, PKP Polskie Linie Kolejowe są w stanie przywrócić ruch na tym odcinku – dodaje.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
W lutym więcej pasażerów na kolei
31.03.2025
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Nowy przystanek na kolejowej mapie Polski. Brodnica Południowa
Infrastrukturaza darmo
07.04.2025
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Komentarze