Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ciąg dalszy wymiany zdań między Urzędem Marszałkowskim a PKP SKM; samorząd odpowiada

inforail
31.05.2022 14:45
0 Komentarzy
Mamy ciąg dalszy wymiany zdań na temat taboru na Pomorzu.

Tym razem Urząd Marszałkowski odpowiada PKP SKM.

Oświadczenie

Poniżej zamieszczamy komentarz w sprawie oświadczenia PKP SKM Trójmiasto, przesłany przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

Zarząd spółki PKP SKM w Trójmieście oświadczył w miniony czwartek (26 maja), że jest zaskoczony i dotknięty komentarzem marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka na temat kondycji swojego taboru. I po raz kolejny jak mantrę przywołał temat kredytu, który miałby być jedynym sposobem na zakup nowych pociągów. Co gorsza sugerując, że to marszałek złośliwie blokuje ten zakup i naraża PKP SKM na utratę 160 mln unijnego dofinansowania.

Raz jeszcze uszeregujmy więc fakty:

W dniu 11.04.2018 r. spółka SKM Trójmiasto podpisała umowę na dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakupu 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi przewozów aglomeracyjnych. Jako źródło finansowania dla tego projektu spółka wskazała środki z Funduszu Spójności na lata 2014 – 2020 oraz środki własne (np. emisję obligacji lub kredyt). CUPT zaakceptował tę formułę finansowania.

Podpisując umowę z CUPT, Zarząd spółki SKM Trójmiasto, de facto wziął na siebie odpowiedzialność za spełnienie wymogów konkursu, w tym zapewnienie środków własnych niezbędnych do uzyskania dofinansowania i realizacji projektu.

Ostatecznie spółce PKP SKM Trójmiasto nie udało się znaleźć sposobu na sfinansowanie wkładu własnego do projektu złożonego do CUPT, który znalazłby akceptację zarówno udziałowców jak i  organizatora transportu publicznego.

W tej sytuacji Samorząd Województwa Pomorskiego oraz pozostali mniejszościowi samorządowi udziałowcy proponowali PKP SA dokapitalizowanie spółki PKP SKM w Trójmieście, co pozwoliłoby na finansowanie wkładu własnego bez kredytu. Do takiego montażu finansowego udało się przekonać nawet te samorządy, które nie są udziałowcami SKM (Miasto Reda i Miasto Wejherowo). Ostatnie pismo do ministra transportu – już z propozycją finansowania wkładu własnego przez Samorząd Województwa Pomorskiego poprzez dokapitalizowanie spółki kwotą 100 milionów złotych –  zostało wysłane 20 kwietnia br.

Nie trzeba chyba wyjaśniać, że byłoby to rozwiązanie korzystne dla wszystkich bez konieczności pozyskiwania na ten projekt bardzo drogiego kredytu, niosącego za sobą szereg ryzyk (zwłaszcza w obecnej sytuacji gospodarczej w kraju, przy galopującej inflacji i rosnących stopach procentowych), a w dodatku sprowadzającego się do sytuacji, w której to Samorząd Województwa jest żyrantem, czy wręcz stroną ponoszącą koszty kredytu zaciągniętego przez SKM Trójmiasto wraz z amortyzacją nowego majątku SKM, od którego przewoźnik naliczyłby dodatkowo rozsądny zysk. Miałoby to znaczący wpływ na zdolność województwa do zaciągania innych zobowiązań i ewentualną możliwość realizacji innych projektów Województwa, na które zabrakłoby finansowania.

W tej sytuacji dziwi upór, z jakim zarząd spółki PKP SKM Trójmiasto, powtarza że kredyt to najlepsze możliwe rozwiązanie. A zarzut, jakoby to marszałek blokował realizację projektu i dążył do utraty 160 mln unijnego dofinansowania, jest wręcz szokujący!

Raz jeszcze podkreślmy: Samorząd Województwa Pomorskiego, mając na względzie poprawę komfortu podróżnych i działając w interesie mieszkańców, od lat oczekuje od przewoźnika PKP SKM Trójmiasto nowych inwestycji, które poprawią jakość świadczonych usług na obsługiwanej przez przewoźnika linii aglomeracyjnej.

Co więcej samorząd nie pozostaje bierny. Wsparliśmy z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2014-2020 projekt (wart blisko 140 mln złotych!) modernizacji budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej i 8 przystanków/stacji kolejowych przez SKM Trójmiasto.

W 2021 roku spółka PKP SKM Trójmiasto ogłosiła przetarg na jeden zespół trakcyjny z opcją na dziewięć kolejnych. Niestety w przetargu tym nie wpłynęła żadna oferta. To już kolejny raz, kiedy zarząd SKM nie sprostał wyzwaniom w dziedzinie pozyskania nowych pojazdów.

Podsumowując: martwi nas jako organizatora transportu brak skuteczności i brak współpracy zarządu PKP SKM Trójmiasto przy realizacji pozyskiwania taboru. I dlatego Samorząd Województwa Pomorskiego postanowił sam zakupić pociągi do obsługi ruchu aglomeracyjnego. Niezależnie od tego liczymy, że nasza propozycja dokapitalizowania spółki kwotą 100 mln zł, spotka się z akceptacją ze strony PKP SA i pozwoli na wykorzystanie 160 milionów unijnego dofinansowania.

Komentarze