Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Chińskie lokomotywy elektryczne produkcji CSR

inforail
12.01.2010 18:48
0 Komentarzy
Niespodziewanie nasz cykl poświęcony chińskiemu taborowi kolejowemu nabrał krajowego znaczenia, wraz z ofertą CSR Zhuzhou złożoną w postępowaniu na 11 pojazdów dla Kolei Mazowieckich. Ofertę zakładów CSR w zakresie wagonów pasażerskich, SZT oraz składów metra prezentowaliśmy już na łamach InfoRail i InfoTram. W niniejszym artykule przyjrzymy się ofercie w zakresie lokomotyw elektrycznych.
Lokomotywy SS3B
Lokomotywa SS3B. Fot. CSR
Lokomotywy typu SS3B są maszynami o przeznaczeniu towarowym. Maszyna o układzie osi Co’Co’+ Co’Co’ma moc 2 x 4,35 MW i przy nacisku na oś 23 t daje moc pociągową podczas rozruchu 2x 470,9 kN oraz moc ciągłą 2 x 317,8 kN. Towarowa specyfikacja determinuje prędkość maksymalną wynoszącą 100 km/h. Lokomotyw ma długość 41,616 metra i szerokość 3,1 metra. Maszyna ta stanowi rozwojową wersję jednosekcyjnych lokomotyw typu SS3 zaprojektowanych do pracy pod napięciem 25 kV 50 Hz.
Lokomotywy DJ2
Lokomotywa DJ2. Fot. CSR
Lokomotywy DJ2 są pierwszymi maszynami z silnikami prądu przemiennego, które zostały opracowane w Chinach i do których producent posiada własne prawa patentowe. Pojazdy DJ2 są na wskroś uniwersalnymi lokomotywami przeznaczonymi do przewozów pasażerskich z prędkościami do 200 km/h, jak również do lekkich przewozów towarowych, gdzie wystarczająca jest siła pociągowa 233 kN. Maszyna posiada typowy układ osi Bo’Bo’, natomiast zainstalowana moc silników wynosi 4,8 MW. Zasilanie z sieci trakcyjnej o napięciu 25 kV 50 Hz AC jest przetwarzane na prąd stały, a następnie ponownie na prąd przemienny, który jest kierowany do silników trakcyjnych. Układ przekształtników został zbudowany z wykorzystaniem technologii GTO. Lokomotywa o masie 84 ton ma nacisk na oś rzędu 21t, co pozwala na jej wykorzystywanie na większości zelektryfikowanych tras w Chinach. Z racji swoich właściwości maszyny tej serii mogą znaleźć zastosowanie w Europie.
Lokomotywy SS9
Lokomotywa SS9. Fot. CSR
Jeszcze przed powstaniem udanych maszyn DJ2 w ofercie pojawiła się seria SS9, która była przeznaczona do ciągnięcia ciężkich pociągów pasażerskich. Maszyna SS9 ma układ osi Co’Co’, moc ciągłą 4,8 MW, siłę pociągową 169 kN i prędkość maksymalną 170 km/h. Pomimo większej liczby osi zastosowanie silników na prąd stały odbija się w dosyć słabych parametrach, zwłaszcza w porównaniu z DJ2.
Lokomotywy Harmony HXD
Lokomotywa HXD. Fot. CSR
Ponieważ napęd z wykorzystaniem silników prądu przemiennego udowodnił swoich zalet, więc Ministerstwo Kolei Chin zamówiło najpierw serię 180 towarowych lokomotyw elektrycznych o dużej mocy, które niedawno zostało rozbudowane o 400 kolejnych. Maszyny generacji Harmony zastępują w produkcji lokomotywy SS3B i cechują się znacznie lepszymi parametrami trakcyjnymi. Lokomotywy o układzie osi Bo’Bo’+ Bo’Bo’mają moc 7,2 MW są w stanie uciągnąć pociąg towarowy o masie 5500 ton z prędkością 120 km/h. Powstały one na bazie współpracy z koncernem Siemens i w najbliższej przyszłości staną się głównym „wołem pociągowym”w Chinach.
Lokomotywy dla Iranu
Lokomotywa TM1. Fot. CSR Lokomotywa TM2. Fot. CSR
Na zamówienie kolei irańskich powstały lokomotywy normalnotorowe typu TM1 i w późniejszym czasie TM2. Główna różnica pomiędzy oboma seriami dotyczy wyglądu zewnętrznego. Lokomotywy te mają kabinę jedynie z jednej strony i zakładają ich użytkowanie w parach, gdzie pomiędzy nie ma być wstawianych do 10 wagonów pasażerskich. Na oficjalnej stronie CSR mowa jest o piętrowych wagonach środkowych, jednak brak jest wzmianki jakoby koleje irańskie takowe zamówiły. Lokomotywy TM1 zostały dostarczone do obsługi linii Teheran-Mehrsharhr, natomiast maszyny TM2 do trasy Teheran-Karachi. Jedna sekcja ma układ osi Bo’Bo’, moc 3,2 MW, ciągłą siłę pociągową 135,1kN oraz prędkość maksymalną 140 km/h. Masa lokomotywy wynosi 88t, co daje nacisk na oś 22 t. Maszyny pracują pod napięciem sieci trakcyjnej 25 kV 50 Hz AC, natomiast zastosowane silniki są prądu stałego.
Lokomotywy na szeroki tor 1520 mm
Lokomotywa KZ4A. Fot. CSR
Jednym z najbardziej spektakularnych dostaw zagranicznych, jaką wykonało CSR Zhuzhou,  była dostawa trzech lokomotyw elektrycznych o prędkości maksymalnej 200 km/h, które zostały zakupione w celu obsługi trakcyjnej dla zakupionych w Talgo składów wagonowych.  W późniejszym czasie KTŻ zakupiło dodatkowe dwie maszyny. Lokomotywy bazują na serii DJ2, choć wyposażenie elektryczne dostarczył Siemens. Maszyny pracują pod zasilaniem 25 kV 50 Hz AC i posiadają moc 4,8 MW i generuje ciągłą siłę trakcyjną 206 kN. Długość maszyny to 20,032 metra i wysokość 4,64 m. Została ona dostosowana do pracy w temperaturze do -50℃.
Lokomotywa dla UTJ. Fot. CSR
Zamówienia dla szerokiego toru obejmują również 15 maszyn dla kolei uzbekistańskich. UTJ postanowiło zamówić lokomotywy uniwersalne o układzie osi Bo’Bo’Bo’i nacisku na oś 23 t. Dzięki temu pojazd ma moc 6 MW i oferuje siłę pociągową 450 kN podczas startu oraz 410 kN ciągłej. Prędkość maksymalna wynosi 120 km/h.
Przedstawione w niniejszym artykule produkty to oferta zawarta na stronie producenta i nie oznacza wszystkich typów. Patrząc na tą ofertę można stwierdzić, że Kolejom Mazowieckim zaoferowana została zmodyfikowana wersja lokomotywy DJ2. Niestety CSR nie może poszczycić się dostawami w zakresie zasilania 3 kV DC, gdyż wszystkie dostawy były realizowane pod napięcie 25 kV 50 Hz AC. Dodatkowo można mieć zastrzeżenia odnośnie doświadczenia z wagonami sterowniczymi, gdyż CSR nie dostarczało jeszcze w tym zakresie, natomiast przewoźnik ma wagony konkretnego typu, z którymi nowe lokomotywy muszą współpracować. Czy ostatecznie lokomotywy elektryczne CSR pojawią się w Kolejach Mazowieckich pokaże czas, natomiast mimo wszystko producent ma doświadczenie w tym i w pojazdach o prędkości maksymalnej 200 km/h.

Komentarze