Chińskie lokomotywy elektryczne produkcji CSR
inforail
12.01.2010 18:48
0 Komentarzy
Chińskie lokomotywy elektryczne produkcji CSR
Niespodziewanie nasz cykl poświęcony chińskiemu taborowi kolejowemu nabrał krajowego znaczenia, wraz z ofertą CSR Zhuzhou złożoną w postępowaniu na 11 pojazdów dla Kolei Mazowieckich. Ofertę zakładów CSR w zakresie wagonów pasażerskich, SZT oraz składów metra prezentowaliśmy już na łamach InfoRail i InfoTram. W niniejszym artykule przyjrzymy się ofercie w zakresie lokomotyw elektrycznych.
Lokomotywy SS3B
Lokomotywy typu SS3B są maszynami o przeznaczeniu towarowym. Maszyna o układzie osi Co’Co’+ Co’Co’ma moc 2 x 4,35 MW i przy nacisku na oś 23 t daje moc pociągową podczas rozruchu 2x 470,9 kN oraz moc ciągłą 2 x 317,8 kN. Towarowa specyfikacja determinuje prędkość maksymalną wynoszącą 100 km/h. Lokomotyw ma długość 41,616 metra i szerokość 3,1 metra. Maszyna ta stanowi rozwojową wersję jednosekcyjnych lokomotyw typu SS3 zaprojektowanych do pracy pod napięciem 25 kV 50 Hz.
Lokomotywy DJ2
Lokomotywy DJ2 są pierwszymi maszynami z silnikami prądu przemiennego, które zostały opracowane w Chinach i do których producent posiada własne prawa patentowe. Pojazdy DJ2 są na wskroś uniwersalnymi lokomotywami przeznaczonymi do przewozów pasażerskich z prędkościami do 200 km/h, jak również do lekkich przewozów towarowych, gdzie wystarczająca jest siła pociągowa 233 kN. Maszyna posiada typowy układ osi Bo’Bo’, natomiast zainstalowana moc silników wynosi 4,8 MW. Zasilanie z sieci trakcyjnej o napięciu 25 kV 50 Hz AC jest przetwarzane na prąd stały, a następnie ponownie na prąd przemienny, który jest kierowany do silników trakcyjnych. Układ przekształtników został zbudowany z wykorzystaniem technologii GTO. Lokomotywa o masie 84 ton ma nacisk na oś rzędu 21t, co pozwala na jej wykorzystywanie na większości zelektryfikowanych tras w Chinach. Z racji swoich właściwości maszyny tej serii mogą znaleźć zastosowanie w Europie.
Lokomotywy SS9
Jeszcze przed powstaniem udanych maszyn DJ2 w ofercie pojawiła się seria SS9, która była przeznaczona do ciągnięcia ciężkich pociągów pasażerskich. Maszyna SS9 ma układ osi Co’Co’, moc ciągłą 4,8 MW, siłę pociągową 169 kN i prędkość maksymalną 170 km/h. Pomimo większej liczby osi zastosowanie silników na prąd stały odbija się w dosyć słabych parametrach, zwłaszcza w porównaniu z DJ2.
Lokomotywy Harmony HXD
Ponieważ napęd z wykorzystaniem silników prądu przemiennego udowodnił swoich zalet, więc Ministerstwo Kolei Chin zamówiło najpierw serię 180 towarowych lokomotyw elektrycznych o dużej mocy, które niedawno zostało rozbudowane o 400 kolejnych. Maszyny generacji Harmony zastępują w produkcji lokomotywy SS3B i cechują się znacznie lepszymi parametrami trakcyjnymi. Lokomotywy o układzie osi Bo’Bo’+ Bo’Bo’mają moc 7,2 MW są w stanie uciągnąć pociąg towarowy o masie 5500 ton z prędkością 120 km/h. Powstały one na bazie współpracy z koncernem Siemens i w najbliższej przyszłości staną się głównym „wołem pociągowym”w Chinach.
Lokomotywy dla Iranu
Na zamówienie kolei irańskich powstały lokomotywy normalnotorowe typu TM1 i w późniejszym czasie TM2. Główna różnica pomiędzy oboma seriami dotyczy wyglądu zewnętrznego. Lokomotywy te mają kabinę jedynie z jednej strony i zakładają ich użytkowanie w parach, gdzie pomiędzy nie ma być wstawianych do 10 wagonów pasażerskich. Na oficjalnej stronie CSR mowa jest o piętrowych wagonach środkowych, jednak brak jest wzmianki jakoby koleje irańskie takowe zamówiły. Lokomotywy TM1 zostały dostarczone do obsługi linii Teheran-Mehrsharhr, natomiast maszyny TM2 do trasy Teheran-Karachi. Jedna sekcja ma układ osi Bo’Bo’, moc 3,2 MW, ciągłą siłę pociągową 135,1kN oraz prędkość maksymalną 140 km/h. Masa lokomotywy wynosi 88t, co daje nacisk na oś 22 t. Maszyny pracują pod napięciem sieci trakcyjnej 25 kV 50 Hz AC, natomiast zastosowane silniki są prądu stałego.
Lokomotywy na szeroki tor 1520 mm
Jednym z najbardziej spektakularnych dostaw zagranicznych, jaką wykonało CSR Zhuzhou, była dostawa trzech lokomotyw elektrycznych o prędkości maksymalnej 200 km/h, które zostały zakupione w celu obsługi trakcyjnej dla zakupionych w Talgo składów wagonowych. W późniejszym czasie KTŻ zakupiło dodatkowe dwie maszyny. Lokomotywy bazują na serii DJ2, choć wyposażenie elektryczne dostarczył Siemens. Maszyny pracują pod zasilaniem 25 kV 50 Hz AC i posiadają moc 4,8 MW i generuje ciągłą siłę trakcyjną 206 kN. Długość maszyny to 20,032 metra i wysokość 4,64 m. Została ona dostosowana do pracy w temperaturze do -50℃.
Zamówienia dla szerokiego toru obejmują również 15 maszyn dla kolei uzbekistańskich. UTJ postanowiło zamówić lokomotywy uniwersalne o układzie osi Bo’Bo’Bo’i nacisku na oś 23 t. Dzięki temu pojazd ma moc 6 MW i oferuje siłę pociągową 450 kN podczas startu oraz 410 kN ciągłej. Prędkość maksymalna wynosi 120 km/h.
Przedstawione w niniejszym artykule produkty to oferta zawarta na stronie producenta i nie oznacza wszystkich typów. Patrząc na tą ofertę można stwierdzić, że Kolejom Mazowieckim zaoferowana została zmodyfikowana wersja lokomotywy DJ2. Niestety CSR nie może poszczycić się dostawami w zakresie zasilania 3 kV DC, gdyż wszystkie dostawy były realizowane pod napięcie 25 kV 50 Hz AC. Dodatkowo można mieć zastrzeżenia odnośnie doświadczenia z wagonami sterowniczymi, gdyż CSR nie dostarczało jeszcze w tym zakresie, natomiast przewoźnik ma wagony konkretnego typu, z którymi nowe lokomotywy muszą współpracować. Czy ostatecznie lokomotywy elektryczne CSR pojawią się w Kolejach Mazowieckich pokaże czas, natomiast mimo wszystko producent ma doświadczenie w tym i w pojazdach o prędkości maksymalnej 200 km/h.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
FPS wygrywa kolejny przetarg z Plusami
18.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Czy IC Sobieski wróci do Gdyni? Już wiemy
Pasażerza darmo
13.02.2025
PKP Intercity z wyszukiwarką zagubionego bagażu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Kobiety na kolejowych szlakach Mazowsza
Przewoźnicyza darmo
08.03.2025
Maszynistki w drodze do Kolei Śląskich
Przewoźnicyza darmo
08.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Gdańska kolejowa wieża ciśnień będzie zabytkiem
Infrastrukturaza darmo
27.02.2025
Kończy się remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Kiedy otwarcie?
Infrastrukturaza darmo
26.02.2025
PKP PLK zlecają warte kilkaset milionów zł prace utrzymaniowe
Infrastrukturaza darmo
24.02.2025
Dworzec Olsztyn Główny otwarty dla podróżnych. Dwa dni po
Infrastrukturaza darmo
21.02.2025
Dworzec Olsztyn Główny nie został dziś otwarty. Poszło o decyzję
Infrastrukturaza darmo
19.02.2025
PKP PLK: Wzrosła efektywność utrzymania sieci kolejowej
Infrastrukturaza darmo
19.02.2025
Komentarze