Chińskie EZT produkcji CSR
inforail
02.03.2010 17:24
0 Komentarzy
Chińskie EZT produkcji CSR
Niniejszy artykuł kończy przegląd produktów chińskiej grupy CSR, tym razem „na tapetę”trafiły EZT. Jednocześnie przypominamy, iż wcześniej publikowaliśmy artykuły o lokomotywach elektrycznych, lokomotywach spalinowych na rynek chiński, eksportowych lokomotywach spalinowych, SZT, wagonach pasażerskich oraz składach metra.
„Gwiazda Centralnej Równiny”lub Pionier
“Gwiazda Centralnej Równiny”to sześciowagonowy elektryczny zespół trakcyjny przystosowany do współpracy z zasilaniem 25 kV 50 Hz AC. Jednostkę tworzą dwa skrajne silnikowe wagony sterownicze, za którymi znajdują się wagony środkowe z pantografem i aparaturą elektryczną, oraz dwóch środkowych przechodnich wagonów silnikowych, co pozwala na zaoferowanie 424 miejsc siedzących. Jednostka ma zastosowane silniki prądu przemiennego o mocy 300 kW każdy, co daje łączną moc chwilową 4,8 MW i ciągłą 3,2 MW. Prąd przemienny z sieci trakcyjnej jest najpierw przetwarzany na prąd stały, a następnie ponownie na prąd przemienny, który zasila silniki trakcyjne. Jednostka tego typu ma długość 158,4 metra, masę 344 tony i maksymalną prędkość eksploatacyjną 160 km/h (dla Gwiazdy Centralnej Równiny), oraz 200 km/h (dla Pioniera), choć prędkość konstrukcyjna wynosi 250 km/h. Wagon czołowy ma długość 26,2 m, natomiast środkowy 25,5 metra. Każdy z wagonów ma szerokość 3,104 m i wysokość 4,05 m. Jeden wagon w składzie stanowi klasę pierwszą podczas gdy pozostałe pięć wykonano w wersji klasy drugiej.
„Gwiazda Chin”
Innym projektem EZT, również zaprojektowanym z myślą o szybkich pociągach pasażerskich była „Gwiazda Chin”. W przeciwieństwie do wcześniej opisanych jednostek Gwiazda Chin posiada bardziej tradycyjną konfigurację składającą się z dwóch głowic napędowych na obu końcach składu oraz wstawionych między nie wagonów środkowych. Większa jest również prędkość maksymalna, która w warunkach eksploatacji planowej ma wynosić 270 km/h, choć konstrukcyjnie jednostka została zaprojektowana dla prędkości 300 km/h. Przeniesienie napędu odbywa się w układzie AC-DC-AC, gdzie zastosowano przekształtniki w technologii GTO. Każda z głowic napędowych o układzie osi Bo’Bo’ma po cztery silniki asynchroniczne prądu przemiennego o mocy 1,225 MW, co daje 4,9 MW mocy dla jednej głowicy napędowej i aż 9,8 MW mocy dla całego składu.
CRH2
Jednak opisane wyżej produkty krajowego chińskiego przemysłu nie spełniały wyśrubowanych wymagań jakie postawiło Ministerstwo Kolei Chin w swoim długofalowym programie przyspieszania transportu kolejowego w kraju. W związku z tym konieczne stało się poszukanie zagranicznych kooperantów, którzy dysponując odpowiednim doświadczeniem i technologiami pozwolą na opracowanie odpowiednich pociągów. Efektem tego było podpisanie umowy między CSR Sifang Locomotive &Rolling Stock Co. a przedstawicielami spółki Kawasaki, w ramach której strona chińska zakupiła licencję na produkcję pociągów dużej prędkości skonstruowanych na bazie składów Shinkansen. Pociągi określane jako CRH2 pierwotnie miały mieć prędkość maksymalną 250 km/h, która w późniejszym okresie została zwiększona do 300 km/h, natomiast obecnie składy CRH2 kursują na wybranych trasach z prędkościami maksymalnymi do 350 km/h. Podczas jazd testowych jeden z zespołów osiągnął prędkość maksymalną 370 km/h. Pierwotne zamówienie obejmowało dostawę 60 zespołów ośmiowagonowych, w późniejszym okresie podpisano kolejny kontrakt na 20 składów 16 wagonowych. Obie te serie zostały dostarczone dla prędkości maksymalnej 250 km/h. Dopiero trzecia seria 10 zespołów ośmiowagonocych posiada prędkość maksymalną 350 km/h. Aczkolwiek koleje chińskie najprawdopodobniej we własnym zakresie zdecydowały o zwiększeniu prędkości eksploatacyjnej składów przewidzianych pierwotnie do prędkości 250 km/h. Koleje chińskie zamówiły również serię 20 szesnastowagonowych składów sypialnych o prędkości maksymalnej 250 km/h. Ośmiowagonowe składy mają długość 201,4 metra i w wersji dziennej oferują miejsca siedzące dla 610 osób podczas gdy składy szesnastowagonowe mają długość 401,4 metra i pojemność 1230 osób. Z kolei składy sypialne oferują 630 miejsc leżących. Wagony mają dosyć dużą szerokość wynoszącą 3,38 metra i wysokość 3,7 metra. Ośmiowagonowe składy z pierwszej serii mają moc 4,8 MW, dostarczane później składy szesnastowagonowe dysponują mocą 9,36 MW, natomiast zespoły ośmiowagonowe dla prędkości maksymalnej 350 km/h posiadają moc 7,2 MW. Układ napędowy został skonstruowany z wykorzystaniem przekształtników trakcyjnych w technologii IGBT.
Największe zainteresowanie mogą budzić składy dużych prędkości dla pociągów nocnych, które zostały skonstruowane jako pierwsze tego typu na świecie. Szeznastowagonowy zespół posiada 13 wagonów sypialnych, dwa wagony z miejscami siedzącymi oraz jeden wagon restauracyjny. Przedstawiciele kolei chińskich pytani o ekonomiczne uzasadnienie zakupu składów sypialnych, które są wykorzystywane jedynie w nocy odpowiadają, iż tak jak składy dzienne kursują w dzień i są serwisowane w nocy, tak składy nocne kursują w nocy i są serwisowane w dzień. Dodatkowo z racji wielkości kraju połączenia nocne w niektórych relacjach są wręcz koniecznością. Sypialne pociągi dużej prędkości pozwalają zaoferować krótkie czasy jazdy w połączeniu z wysokim komfortem podróżowania. Przykładowo monitorów LCD na próżno szukać w typowych wagonach sypialnych w Europie. Z kronikarskiego obowiązku należałoby nadmienić, iż 16 wagonowy skład dzienny posiada trzy wagony klasy pierwszej, 12 klasy drugiej oraz jeden wagon gastronomiczny.
EZT dla Gruzji
W obszarze EZT CSR niema większych referencji eksportowych. W zasadzie jedyne na jakie się natrafia to niedawne zamówienie złożone przez koleje gruzińskie SR na dostawę trzech EZT. Zostały one wyprodukowane przez CSR Nanjing Puzhen Rolling Stock Co. Ltd. i obejmowały dwa dwuwagonowe składy złożone z wagonu silnikowego oraz doczepnego, jak również jeden zespół ośmiowagonowy w którym 4 wagony są silnikowe. Pojazdy przystosowane do pracy na szerokim torze 1520 mm, pod zasilaniem 3 kV DC mają prędkość maksymalną 130 km/h.
Niniejszy artykuł zamyka serię poświęconą produktom chińskich zakładów wchodzących w skład grupy CSR.
Zostało jeszcze 90% artykułu.
Aby czytać dalej, dołącz do subskrybentów TransInfo.pl już teraz!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Masz już subskrypcję?
Więcej z Działu Kontrakty
POLREGIO wysyła SA134-029 na naprawę
25.03.2025
Miliard złotych na tabor w województwie opolskim
Kontraktyza darmo
19.02.2025
FPS wygrywa kolejny przetarg z Plusami
18.02.2025
Więcej z Działu Pasażer
Zmiany w systemie rezerwacji miejsc siedzących w pociągach ŁKA Sprinter
Pasażerza darmo
24.03.2025
Koleje Śląskie gotowe na sezon rowerowy
19.03.2025
Ruszają dwie pary pociągów Polregio z Rzeszowa do Ustrzyk Dolnych
Pasażerza darmo
08.03.2025
Bilet Zachodniopomorski. Znamy cennik
Pasażerza darmo
04.03.2025
Marcowa korekta rozkładu jazdy POLREGIO
Pasażerza darmo
28.02.2025
Na Słowacji też korekta rozkładu jazdy. Co się zmienia?
Pasażerza darmo
28.02.2025
Czy jest szansa na powrót ED250 do Jeleniej Góry? Mamy stanowisko MI
Pasażerza darmo
25.02.2025
Więcej składów na kujawsko-pomorskich torach
Pasażerza darmo
24.02.2025
Program lojalnościowy w PKP Intercity? Prace ruszyły od nowa
Pasażerza darmo
22.02.2025
Od soboty, 22 lutego, nowe połączenie kolejowe w Bieszczady
Pasażerza darmo
21.02.2025
Wybierz podróż „Koleją do Natury”
Pasażerza darmo
18.02.2025
Od marca wracają pociągi z Kielc do Sandomierza. Jak pojadą?
Pasażerza darmo
17.02.2025
Czy IC Sobieski wróci do Gdyni? Już wiemy
Pasażerza darmo
13.02.2025
PKP Intercity z wyszukiwarką zagubionego bagażu
Pasażerza darmo
12.02.2025
Więcej z Działu Prawo
Wpadli podczas dewastacji pociągu. Grozi im do 5 lat pozbawienia wolności
Prawoza darmo
24.02.2025
PKP PLK kontynuują mediacje z wykonawcami
06.02.2025
19-letni maszynista? To możliwe!
Prawoza darmo
09.01.2025
Newag pozywa poseł Paulinę Matysiak!
09.12.2024
PKP PLK oszacowały straty po powodzi
25.09.2024
Będą zwolnienia w spółce PKP CARGOTABOR
07.08.2024
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zmiana czasu na letni dotyczy 12 pociągów PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
28.03.2025
Pociągi i wagony na życzenie. Od PKP Intercity
Przewoźnicyza darmo
22.03.2025
5-milionowy pociąg Kolei Mazowieckich
12.03.2025
Kobiety na kolejowych szlakach Mazowsza
Przewoźnicyza darmo
08.03.2025
Maszynistki w drodze do Kolei Śląskich
Przewoźnicyza darmo
08.03.2025
Więcej z Działu Producenci
Jest porozumienie w sprawie zakupu Talgo. Wcale nie przez PFR
Producenciza darmo
15.02.2025
Nowa lokomotywa hybrydowa dla PKP Intercity. Homologacja ruszy latem
Producenciza darmo
07.02.2025
9 nowych wagonów dla UZ po testach
10.12.2024
Rok 2024 w polskiej fabryce Stadlera
09.12.2024
Stadler Polska: Jesteśmy polską firmą
06.12.2024
Więcej spalinowych Flirtów w Texasie
26.11.2024
Więcej z Działu Infrastruktura
Kolejowe radary na przejazdach
20.03.2025
PKP PLK kontrolują hałas
11.03.2025
Zabytkowy rozkład jazdy na przystanku Warszawa Włochy
Infrastrukturaza darmo
05.03.2025
Nowy przystanek kolejowy w województwie kujawsko-pomorskim
Infrastrukturaza darmo
04.03.2025
Ruszają roboty zabezpieczająco-naprawcze na gdyńskim węźle Karwiny
Infrastrukturaza darmo
28.02.2025
Gdańska kolejowa wieża ciśnień będzie zabytkiem
Infrastrukturaza darmo
27.02.2025
Kończy się remont Dworca Podmiejskiego w Gdyni. Kiedy otwarcie?
Infrastrukturaza darmo
26.02.2025
PKP PLK zlecają warte kilkaset milionów zł prace utrzymaniowe
Infrastrukturaza darmo
24.02.2025
Dworzec Olsztyn Główny otwarty dla podróżnych. Dwa dni po
Infrastrukturaza darmo
21.02.2025
Dworzec Olsztyn Główny nie został dziś otwarty. Poszło o decyzję
Infrastrukturaza darmo
19.02.2025
PKP PLK: Wzrosła efektywność utrzymania sieci kolejowej
Infrastrukturaza darmo
19.02.2025
Komentarze