Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Chińskie EZT produkcji CSR

inforail
02.03.2010 17:24
0 Komentarzy
Niniejszy artykuł kończy przegląd produktów chińskiej grupy CSR, tym razem „na tapetę”trafiły EZT. Jednocześnie przypominamy, iż wcześniej publikowaliśmy artykuły o lokomotywach elektrycznych, lokomotywach spalinowych na rynek chiński, eksportowych lokomotywach spalinowych, SZT, wagonach pasażerskich oraz składach metra.
„Gwiazda Centralnej Równiny”lub Pionier
Pociąg typu Pionier. Fot. CSR
“Gwiazda Centralnej Równiny”to sześciowagonowy elektryczny zespół trakcyjny przystosowany do współpracy z zasilaniem 25 kV 50 Hz AC. Jednostkę tworzą dwa skrajne silnikowe wagony sterownicze, za którymi znajdują się wagony środkowe z pantografem i aparaturą elektryczną, oraz dwóch środkowych przechodnich wagonów silnikowych, co pozwala na zaoferowanie 424 miejsc siedzących. Jednostka ma zastosowane silniki prądu przemiennego o mocy 300 kW każdy, co daje łączną moc chwilową 4,8 MW i ciągłą 3,2 MW. Prąd przemienny z sieci trakcyjnej jest najpierw przetwarzany na prąd stały, a następnie ponownie na prąd przemienny, który zasila silniki trakcyjne. Jednostka tego typu ma długość 158,4 metra, masę 344 tony i maksymalną prędkość eksploatacyjną 160 km/h (dla Gwiazdy Centralnej Równiny), oraz 200 km/h (dla Pioniera), choć prędkość konstrukcyjna wynosi 250 km/h. Wagon czołowy ma długość 26,2 m, natomiast środkowy 25,5 metra. Każdy z wagonów ma szerokość 3,104 m i wysokość 4,05 m. Jeden wagon w składzie stanowi klasę pierwszą podczas gdy pozostałe pięć wykonano w wersji klasy drugiej.
„Gwiazda Chin”
Gwiazda Chin. Fot. CSR
Innym projektem EZT, również zaprojektowanym z myślą o szybkich pociągach pasażerskich była „Gwiazda Chin”. W przeciwieństwie do wcześniej opisanych jednostek Gwiazda Chin posiada bardziej tradycyjną konfigurację składającą się z dwóch głowic napędowych na obu końcach składu oraz wstawionych między nie wagonów środkowych. Większa jest również prędkość maksymalna, która w warunkach eksploatacji planowej ma wynosić 270 km/h, choć konstrukcyjnie jednostka została zaprojektowana dla prędkości 300 km/h. Przeniesienie napędu odbywa się w układzie AC-DC-AC, gdzie zastosowano przekształtniki w technologii GTO. Każda z głowic napędowych o układzie osi Bo’Bo’ma po cztery silniki asynchroniczne prądu przemiennego o mocy 1,225 MW, co daje 4,9 MW mocy dla jednej głowicy napędowej i aż 9,8 MW mocy dla całego składu.
CRH2
Pociąg dużej prędkości CRH2. Fot. CSR CRH2 na linii Pekin - Tianjin. Fot. CSR
Jednak opisane wyżej produkty krajowego chińskiego przemysłu nie spełniały wyśrubowanych wymagań jakie postawiło Ministerstwo Kolei Chin w swoim długofalowym programie przyspieszania transportu kolejowego w kraju. W związku z tym konieczne stało się poszukanie zagranicznych kooperantów, którzy dysponując odpowiednim doświadczeniem i technologiami pozwolą na opracowanie odpowiednich pociągów. Efektem tego było podpisanie umowy między CSR Sifang Locomotive &Rolling Stock Co. a przedstawicielami spółki Kawasaki, w ramach której strona chińska zakupiła licencję na produkcję pociągów dużej prędkości skonstruowanych na bazie składów Shinkansen. Pociągi określane jako CRH2 pierwotnie miały mieć prędkość maksymalną 250 km/h, która w późniejszym okresie została zwiększona do 300 km/h, natomiast obecnie składy CRH2 kursują na wybranych trasach z prędkościami maksymalnymi do 350 km/h. Podczas jazd testowych jeden z zespołów osiągnął prędkość maksymalną 370 km/h. Pierwotne zamówienie obejmowało dostawę 60 zespołów ośmiowagonowych, w późniejszym okresie podpisano kolejny kontrakt na 20 składów 16 wagonowych. Obie te serie zostały dostarczone dla prędkości maksymalnej 250 km/h. Dopiero trzecia seria 10 zespołów ośmiowagonocych posiada prędkość maksymalną 350 km/h. Aczkolwiek koleje chińskie najprawdopodobniej we własnym zakresie zdecydowały o zwiększeniu prędkości eksploatacyjnej składów przewidzianych pierwotnie do prędkości 250 km/h. Koleje chińskie zamówiły również serię 20 szesnastowagonowych składów sypialnych o prędkości maksymalnej 250 km/h. Ośmiowagonowe składy mają długość 201,4 metra i w wersji dziennej oferują miejsca siedzące dla 610 osób podczas gdy składy szesnastowagonowe mają długość 401,4 metra i pojemność 1230 osób. Z kolei składy sypialne oferują 630 miejsc leżących. Wagony mają dosyć dużą szerokość wynoszącą 3,38 metra i wysokość 3,7 metra. Ośmiowagonowe składy z pierwszej serii mają moc 4,8 MW, dostarczane później składy szesnastowagonowe dysponują mocą 9,36 MW, natomiast zespoły ośmiowagonowe dla prędkości maksymalnej 350 km/h posiadają moc 7,2 MW. Układ napędowy został skonstruowany z wykorzystaniem przekształtników trakcyjnych w technologii IGBT.
Pociąg sypialny CRH2. Fot. CSR Pociąg sypialny CRH2. Fot. CSR CRH2 wagon restauracyjny. Fot. CSR
Największe zainteresowanie mogą budzić składy dużych prędkości dla pociągów nocnych, które zostały skonstruowane jako pierwsze tego typu na świecie. Szeznastowagonowy zespół posiada 13 wagonów sypialnych, dwa wagony z miejscami siedzącymi oraz jeden wagon restauracyjny. Przedstawiciele kolei chińskich pytani o ekonomiczne uzasadnienie zakupu składów sypialnych, które są wykorzystywane jedynie w nocy odpowiadają, iż tak jak składy dzienne kursują w dzień i są serwisowane w nocy, tak składy nocne kursują w nocy i są serwisowane w dzień. Dodatkowo z racji wielkości kraju połączenia nocne w niektórych relacjach są wręcz koniecznością. Sypialne pociągi dużej prędkości pozwalają zaoferować krótkie czasy jazdy w połączeniu z wysokim komfortem podróżowania. Przykładowo monitorów LCD na próżno szukać w typowych wagonach sypialnych w Europie. Z kronikarskiego obowiązku należałoby nadmienić, iż 16 wagonowy skład dzienny posiada trzy wagony klasy pierwszej, 12 klasy drugiej oraz jeden wagon gastronomiczny.
EZT dla Gruzji
Transport wagonów EZT do Gruzji. Fot. CSR
W obszarze EZT CSR niema większych referencji eksportowych. W zasadzie jedyne na jakie się natrafia to niedawne zamówienie złożone przez koleje gruzińskie SR na dostawę trzech EZT. Zostały one wyprodukowane przez CSR Nanjing Puzhen Rolling Stock Co. Ltd. i obejmowały dwa dwuwagonowe składy złożone z wagonu silnikowego oraz doczepnego, jak również jeden zespół ośmiowagonowy w którym 4 wagony są silnikowe. Pojazdy przystosowane do pracy na szerokim torze 1520 mm, pod zasilaniem 3 kV DC mają prędkość maksymalną 130 km/h.
Niniejszy artykuł zamyka serię poświęconą produktom chińskich zakładów wchodzących w skład grupy CSR.

Komentarze