Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ceske drahy przełamuje barierę 200 km/h. Na trasie Praga – Czeskie Budziejowice

inforail
01.09.2025 08:30
0 Komentarzy

České dráhy przełamały historyczną barierę – po raz pierwszy w regularnym rozkładzie jazdy pociąg Pendolino osiąga prędkość 200 km/h.

Dzięki temu podróż między Pragą a Czeskimi Budziejowicami zajmuje rekordowe 95 minut.

Rozkład jazdy:

  1. Na których odcinkach trasy z Pragi do Czeskich Budziejowic Pendolino osiąga prędkość 200 km/h?
  2. Ile czasu zajmuje obecnie podróż Pendolinem z Budziejowic do Pragi i jak wyglądało to w latach 90.?
  3. Jakie udogodnienia i wyposażenie oferują pasażerom czeskie jednostki Pendolino?

Historyczny przełom na południowym korytarzu

W niedzielę, 31 sierpnia 2025 r., na trasę z Pragi do Czeskich Budziejowic wyruszył pierwszy pociąg IC 591 Pendolino, który w drodze osiągnął prędkość 200 km/h. Zmodernizowane odcinki linii kolejowej – Votice – Sudoměřice oraz Soběslav – Doubí – zostały specjalnie dostosowane do eksploatacji jednostek z systemem wychylnego pudła. Dzięki temu podróżni pokonają trasę w niespełna półtorej godziny, a w przeciwnym kierunku nawet o 5 minut szybciej.

Głos decydentów

Minister transportu Martin Kupka podkreślił, że przyspieszenie przejazdu to namacalny efekt modernizacji infrastruktury i wstęp do uruchomienia przyszłych linii dużych prędkości, na których pociągi pojadą nawet 320 km/h. Z kolei prezes Českých drah Michal Krapinec zaznaczył, że Pendolino nie tylko skraca podróż, ale także tworzy nowe bezpośrednie połączenia – m.in. wydłuża trasę pociągu SC 500 z Bohumína do Budziejowic.

Generałny dyrektor Správy železnic Jiří Svoboda przypomniał, że dalsze inwestycje – jak planowane tunele Nemanice – Ševětín – pozwolą skrócić czas przejazdu jeszcze bardziej. Z kolei przedstawiciele samorządów: marszałek południowoczeskiego regionu Martin Kuba, prezydentka Budziejowic Dagmar Škodová Parmová i prezydent Pragi Bohuslav Svoboda, zgodnie ocenili, że inwestycja zwiększa komfort i konkurencyjność kolei, a także zbliża czeską kolej do europejskich standardów.

Komfort podróżowania

Jednostki Pendolino liczą 185 metrów i oferują 327 miejsc siedzących, w tym 52 w pierwszej klasie. Na pokładzie dostępne są m.in. Wi-Fi, klimatyzacja, gniazdka 230 V, bistro, dziecięce kino i strefa ciszy. Dzięki technologii wychylnego pudła Pendolino może pokonywać zakręty szybciej niż tradycyjne składy. Obecnie České dráhy eksploatują sześć jednostek po wycofaniu jednej po wypadku w 2022 r.

Rozwój oferty kolejowej

Pendolino dołącza do istniejących połączeń Ex7 „Jižní expres” i R17 „Vltava”, które zapewniają do kilkunastu kursów dziennie między Pragą a Budziejowicami. Od grudnia 2025 r. pojawią się kolejne wzmocnienia – nowy poranny pociąg InterCity i wieczorny szybki pociąg z Budziejowic do Pragi. Dodatkowo przesunięty o godzinę „Jižní expres” z Lince umożliwi późniejsze wieczorne połączenia.

Nowa era czeskiej kolei

Jeszcze w latach 90. podróż z Budziejowic do Pragi trwała około 3 godzin. Dziś – zaledwie 90 minut. To pokazuje, jak wielki skok wykonała czeska kolej w ostatnich dekadach. W ocenie przedstawicieli władz i spółek kolejowych, wejście Pendolina na trasę południową to nie tylko symbol modernizacji, ale i ważny krok ku przyszłym kolejom dużych prędkości w Czechach.

Komentarze