CAF zwycięzcą dużego przetargu na ezt-y w Niemczech
CAF został wybrany VRR i NWL jako preferowany dostawca ponad 60 zasilanych bateryjnie ezt-ów. Po 10-dniowym okresie na odwołania, liczonym od 24 czerwca 2021 roku, producent będzie mógł podpisać kontrakt na dostawę pociągów wraz z 30-letnią umową na ich utrzymanie.
Przetarg na pociągi został rozpoczęty przez VRR i NWL w 2018 roku i obejmował kilka rund negocjacji z oferentami. Pociągi są zamawiane w ramach tzw. modelu finansowania pojazdów NRW RRX opracowanego dla Nadrenii Północnej-Westfalii. W ogólnoeuropejskim procesie negocjacyjnym poszukiwany jest partner kontraktowy, który nie tylko dostarczy pojazdy, ale także będzie je konserwował przez ponad 30 lat.
Ezt z bareriami
Pociąg proponowany przez CAF połączy konwencjonalny ezt z zasilaniem bateryjnym na liniach niezelektryfikowanych. Akumulatory będą ładowane z sieci trakcyjnej. Wraz z przejściem na trakcję elektryczną liczba pociągokilometrów z silnikiem diesla obsługiwanych przez lokalne linie kolejowe na obszarze VRR spadnie do mniej niż 10%.
Gdybyśmy ponownie wykorzystywali pojazdy z silnikiem diesla emitowałyby one około 24 000 ton CO2 rocznie – mówi rzecznik zarządu VRR, Ronald Lünser. Nowe pojazdy elektryczne są nie tylko cichsze, ale także nie emitują drobnego pyłu ani tlenków azotu – dodaje.
Dzięki tej przyszłościowej technologii pojazdów wnosimy znaczący wkład w ochronę klimatu i oferujemy przyjazną dla środowiska zachętę do przejścia z samochodów prywatnych na kolej – mówi dyrektor zarządzający NWL Joachim Künzel. To przybliża nas do naszego celu, jakim jest stopniowa rezygnacja z pojazdów z silnikiem diesla na obszarze NWL w nadchodzących latach – dodaje.
Pociągi będą miały wielofunkcyjne obszary dla wózków inwalidzkich, rowerów i wózków, do których można dostać się z poziomu peronów o wysokości 76 cm. Będą one również wyposażone w składane stoliki, gniazdka i Wi-Fi. Pociągi będą dostarczane w dwóch długościach, o pojemności 120 miejsc i 160 miejsc.
Wprowadzenie tych nowych, dłuższych EMU będzie wiązało się również z pracami infrastrukturalnymi w sieci, które obejmą modyfikacje sygnalizacji, wydłużanie i podnoszenie peronów oraz rozbudowę parkingów przy stacjach.
gdzie pojadą?
Sieć kolejowa, którą obsłużą obejmuje siedem linii z ponad 6 milionami pociągokilometrów rocznie:
RE 10 Kleve – Geldern – Krefeld – Düsseldorf
RE 14 Essen – Bottrop – Dorsten – Borken/Coesfeld
RE 44 Kamp-Lintfort – Moers – Duisburg – Oberhausen – Bottrop
RB 31 Xanten – Moers – Duisburg
RB 36 Oberhausen – Duisburg-Ruhrort
RB 41 Geldern – Krefeld – Neuss, oraz
RB 43 Dortmund – Herne – Dorsten.
Przyszli operatorzy tych linii są poszukiwani w odrębnym procesie przetargowym i otrzymają nowe pociągi. Linie RE 44, RB 31 i RB 36 rozpoczną działalność w grudniu 2025 r., a pozostałe linie będą sukcesywnie uruchamiane do grudnia 2028 r.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze