Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Berlin zyskuje szybsze połączenia na południe. Kluczowa inwestycja Deutsche Bahn ukończona zgodnie z planem

inforail
13.12.2025 08:30
0 Komentarzy

14 grudnia 2025 roku Deutsche Bahn (DB) uruchomią odcinek Berlin Südkreuz–Blankenfelde na zmodernizowanej linii Dresdner Bahn, kończąc jedną z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych ostatnich lat.

Odbudowana trasa umożliwia szybszą i bardziej bezpośrednią komunikację z południem Niemiec oraz Europy, poprawiając zarówno ofertę dla pasażerów, jak i przepustowość sieci kolejowej.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie najważniejsze korzyści dla pasażerów przyniosło oddanie do użytku zmodernizowanej linii Dresdner Bahn?
  2. Jak przedstawiciele władz federalnych i lokalnych ocenili znaczenie inwestycji dla mobilności regionalnej i międzynarodowej?
  3. Jakie kluczowe elementy infrastruktury zostały przebudowane lub zmodernizowane podczas realizacji projektu na odcinku Berlin Südkreuz–Blankenfelde?
14 grudnia 2025 roku Deutsche Bahn (DB) uruchomią odcinek Berlin Südkreuz–Blankenfelde na zmodernizowanej linii Dresdner Bahn
14 grudnia 2025 roku Deutsche Bahn (DB) uruchomią odcinek Berlin Südkreuz–Blankenfelde na zmodernizowanej linii Dresdner Bahn/foto: DB

Szybsze przejazdy i nowa infrastruktura

Po przebudowie po raz pierwszy od kilkudziesięciu lat pociągi regionalne i dalekobieżne znów kursują bezpośrednią trasą przez Dresdner Bahn. Dzięki nowo wybudowanym, zelektryfikowanym torom podróżni zyskają znaczące skrócenie czasów przejazdu. Szczególnie odczuwalne zmiany dotyczą linii lotniskowej FEX, której czas przejazdu między Berlin Hauptbahnhof a lotniskiem BER spadł z 39 do około 23 minut.

Szybsze będą także połączenia do Drezna i Pragi — według DB podróżni zaoszczędzą około 10 minut. Wprowadzenie dwóch nowych torów odciąży ruch w całym berlińskim węźle kolejowym, zwiększając stabilność i punktualność połączeń.

Podczas inauguracyjnego przejazdu specjalnego padło wiele ważnych deklaracji i ocen. Federalny minister transportu Patrick Schnieder podkreślił wielowymiarową wartość inwestycji:

„Rozbudowa Dresdner Bahn zapewnia stołecznemu regionowi szybsze połączenie z lotniskiem BER, ale z inwestycji korzystają także międzynarodowe przewozy w kierunku Europy Południowo-Wschodniej. Dzisiejszy dzień pokazuje, że nawet projekty, które wydawały się nie mieć końca, mogą zakończyć się sukcesem. Ale przypomina też, że musimy znacznie przyspieszyć planowanie i realizację inwestycji.”

Prezes DB InfraGO AG Philipp Nagl zwrócił uwagę na korzyści dla całego systemu kolejowego:
„Ta kluczowa inwestycja pokazuje, jak dzięki nowej infrastrukturze możemy rozbudować ofertę dla pasażerów i przewozów towarowych. Dodatkowe tory odciążają cały berliński węzeł, co przełoży się na większą stabilność ruchu pociągów.”

Berlińska senator ds. mobilności Ute Bonde zaznaczyła, że mieszkańcy stolicy zyskają realne skrócenie czasu przejazdów:
„Czas przejazdu z Dworca Głównego spada z około 38 minut do 23 minut. Niemal wszyscy mieszkańcy Berlina skorzystają na tej poprawie.”

Przedstawiciele Brandenburgii i Saksonii podkreślili natomiast znaczenie inwestycji dla mobilności regionalnej oraz europejskich korytarzy transportowych. Minister Brandenburgii Detlef Tabbert powiedział:
„Dzięki nowym torom dalekobieżnym od Blankenfelde mieszkańcy okolicznych powiatów szybciej dotrą do Berlina i na lotnisko BER. Wzmacniamy też europejski korytarz przewozów towarowych.”

Szczegóły przebudowy

Na długości 16 kilometrów powstały dwa nowe, zelektryfikowane tory przeznaczone dla pociągów dalekobieżnych. Wszystkie dziewięć przejazdów kolejowo-drogowych zostało zastąpionych bezkolizyjnymi obiektami inżynieryjnymi. Wprowadzono elektroniczne systemy sterowania ruchem (ESTW), a maksymalna prędkość na odcinku miejskim wzrosła do 160 km/h, natomiast za granicą Berlina — do 200 km/h.

W projekt zainwestowano około 1,1 miliarda euro, pochodzących ze środków DB, rządu federalnego oraz władz krajów związkowych.

Budowa ruszyła oficjalnie w lutym 2019 roku, choć pierwsze prace przygotowawcze rozpoczęto już w 2017 roku. Historyczna Dresdner Bahn powstała w 1875 roku i zawsze stanowiła strategiczny korytarz łączący Berlin z południem Niemiec.

Modernizacja Anhalter Bahn

Równolegle DB InfraGO zakończyła szeroko zakrojoną modernizację Anhalter Bahn między Berlin Südkreuz a Bitterfeld. W ramach prac:

  • zabudowano 33 nowe rozjazdy,
  • wyremontowano 59 kolejnych,
  • wymieniono 100 km torów,
  • zmodernizowano 38 km kolejnych odcinków.

Od 14 grudnia 2025 roku ruch na trasie Berlin–Leipzig/Halle odbywać się już będzie bez ograniczeń.

Ukończenie modernizacji Dresdner Bahn i Anhalter Bahn to kamień milowy dla niemieckiej sieci kolejowej. Inwestycje te przynoszą korzyści mieszkańcom Berlina, całej Brandenburgii, Saksonii, a także europejskim przewoźnikom pasażerskim i towarowym. Niemcy zamykają ważną lukę infrastrukturalną, przybliżając się do celu: szybkiej, ekologicznej i sprawnej kolei przyszłości.

Komentarze