Bateryjne RegioPantery z półmilionem kilometrów na liczniku. Sukces ekologicznych pociągów ČD
Cztery bateryjne jednostki RegioPanter eksploatowane przez České dráhy w Morawsko-Śląskim Kraju osiągnęły wspólnie imponujący wynik 500 000 przejechanych kilometrów.
To pierwszy tak wyraźny sygnał, że pociągi zasilane bateriami są nie tylko ekologicznym, ale również niezawodnym rozwiązaniem dla regionalnego transportu kolejowego.
Rozkład jazdy:
- Jakie korzyści ekologiczne i eksploatacyjne wynikają z użytkowania bateryjnych pociągów RegioPanter w regionie Morawsko-Śląskim?
- W jaki sposób pociągi RegioPanter ładują swoje baterie i jaka jest ich efektywność w trybie bateryjnym?
- Jakie plany dotyczące rozbudowy floty bateriowych jednostek mają České dráhy do 2027 roku?
Ekologia, komfort i niezawodność
Pojazdy, które weszły do eksploatacji w grudniu 2024 roku, kursują na linii S8 – z Ostrawy przez Studénkę i Štramberk do Veřovic. Dzięki bateriom pasażerowie nie muszą już przesiadać się w punktach zakończenia sieci trakcyjnej, co znacząco skróciło czas podróży i podniosło komfort przejazdu. Około połowy przejechanych kilometrów pociągi pokonały wyłącznie w trybie bateryjnym, a druga połowa – pod siecią trakcyjną – również bez emisji CO₂.
Jak podkreślił Michal Krapinec, prezes i dyrektor generalny ČD, na wybranych połączeniach zaobserwowano wzrost liczby pasażerów sięgający nawet 20 procent. RegioPantery wykorzystywane są także do jazd testowych w innych regionach – do Ostravicy, Rožnova pod Radhoštěm czy Budišova nad Budišovkou. Pod koniec września pojazdy pojawią się również w KRNOVIE podczas Regionalnego Dnia Kolei w Bohumínie.
Technologia przyszłości
RegioPantery zostały wyprodukowane przez firmę Škoda Group, a Morawsko-Śląski Kraj jest pierwszym w Czechach, gdzie tego typu pociągi są wykorzystywane. Do końca 2027 roku flotę powiększy kolejnych 15 sztuk elektroakumulatorowych jednostek. Pasażerowie chwalą sobie nie tylko cichą pracę pojazdów, ale i ich nowoczesne wyposażenie – klimatyzację, Wi-Fi, ładowarki USB oraz pełną dostępność dla osób z niepełnosprawnościami.
Z danych producenta wynika, że każdy pojazd pozwala na roczną oszczędność co najmniej 200 000 litrów oleju napędowego i redukcję emisji CO₂ o około 500 ton. Jednostki ładują się podczas jazdy pod siecią trakcyjną, a także dzięki rekuperacji energii podczas hamowania – również poza zelektryfikowanymi odcinkami.
Dalsza ekspansja w Czechach
Jak zaznaczył Jiří Ješeta, członek zarządu ČD ds. przewozów pasażerskich, zastosowanie baterii pozwala na obsługę tras dotychczas dostępnych tylko dla składów spalinowych. Wskazał też na dodatkowe korzyści eksploatacyjne, takie jak brak konieczności uzupełniania paliwa. Według niego to ważny krok w stronę bardziej ekologicznego i komfortowego transportu kolejowego.
Kolejne regiony przygotowują się do wdrożenia bateriowych pociągów w ramach krajowego programu modernizacji transportu publicznego, współfinansowanego przez Fundusz Ochrony Środowiska (SFŽP).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze