Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Arriva z kolejną umową na świadczenie usług kolejowych w Polsce. Co najmniej 6 par połączeń

inforail
21.07.2025 14:45
0 Komentarzy

Od grudnia 2026 roku mieszkańcy województwa kujawsko-pomorskiego zyskają nowe możliwości podróżowania koleją. Na trasach Laskowice Pomorskie–Wierzchucin oraz Rypin–Brodnica uruchomione zostaną nowe połączenia pasażerskie, które obsłuży spółka Arriva.

Umowy na świadczenie usług przewozowych do 2030 roku podpisano 21 lipca w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu.

Rozkład jazdy:

  1. Kiedy dokładnie na trasy Laskowice Pomorskie–Wierzchucin i Rypin–Brodnica wyjadą pierwsze pociągi?
  2. Jakie udogodnienia będą dostępne w nowoczesnych składach obsługujących nowe połączenia?
  3. Jakie są dalsze plany rozwoju regionalnych połączeń kolejowych w województwie kujawsko-pomorskim?

Minimum sześć par pociągów dziennie

Zgodnie z zapisami kontraktów, na każdej z tras kursować będzie co najmniej sześć par pociągów dziennie. Pociągi ruszą na tory 13 grudnia 2026 roku i będą kursować przez cztery kolejne lata. Marszałek województwa Piotr Całbecki podkreślił, że to kolejny etap dynamicznego rozwoju regionalnych przewozów kolejowych:

– Regionalne połączenia kolejowe służą przede wszystkim mieszkańcom naszego województwa, którzy bezpiecznie w komfortowych warunkach mogą dotrzeć do pracy, szkoły i na wypoczynek. Naszymi pociągami przejechało już 8 milionów podróżnych – powiedział marszałek.

Wicemarszałek Aneta Jędrzejewska zaznaczyła z kolei znaczenie szybkości podróży: odcinek Laskowice Pomorskie–Wierzchucin pociągi pokonają w 33 minuty, czyli 6 minut szybciej niż samochód, a trasę Rypin–Brodnica – w zaledwie 23 minuty, znacznie szybciej niż autobusy.

Nowoczesny tabor i niskie ceny biletów

Do obsługi tras wykorzystywane będą nowoczesne składy wyposażone w klimatyzację, toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz miejsca na minimum cztery rowery.

Urząd Marszałkowski zadbał także o atrakcyjne warunki przejazdu:

  • Przez pierwszy miesiąc (13 grudnia 2026 – 17 stycznia 2027) bilet będzie kosztował symboliczną złotówkę.
  • Seniorzy powyżej 65. roku życia zapłacą 4 złote za bilet przez cały okres trwania umowy, czyli aż do 2030 roku.

Wsparcie finansowe i dalsze plany

Władze województwa przeznaczyły:

  • 15 mln zł na obsługę połączenia Laskowice Pomorskie–Wierzchucin (z możliwością wydłużenia do Grudziądza i Chojnic),
  • 13 mln zł na trasę Brodnica–Rypin (z opcją rozszerzenia do Grudziądza i Torunia).

Trwają także rozmowy z województwem mazowieckim, by pociągi kończyły bieg w Sierpcu, co otworzyłoby nowe możliwości dojazdu z Kujaw na Mazowsze.

Modernizacja infrastruktury i rozwój sieci

Nowe połączenia są możliwe dzięki modernizacji infrastruktury kolejowej przez PKP PLK w Brodnicy i Rypinie. Prace te zostały poprzedzone negocjacjami z samorządem województwa. Inwestycje zapewnią odpowiednią jakość torów i bezpieczeństwo ruchu pasażerskiego.

Działania te wpisują się w szeroki program rozwoju regionalnej kolei. Tylko w tym roku samorząd województwa przeznaczył 237 mln zł na organizację przewozów pasażerskich (w tym 31,3 mln zł na dostęp do infrastruktury i opłaty dworcowe). Region jest też właścicielem trzech czwartych składów kursujących po kujawsko-pomorskich torach – to łącznie 37 pojazdów, a w 2027 roku flotę zasili siedem nowych pociągów elektrycznych produkcji bydgoskiej PESY.

Reaktywacja kolejowych tras

Nowe trasy do Rypina i Wierzchucina to kontynuacja udanych projektów reaktywacyjnych w regionie. W grudniu 2024 roku po 14 latach przywrócono połączenie kolejowe Aleksandrów Kujawski–Ciechocinek, umożliwiając m.in. turystom łatwiejszy dostęp do uzdrowiska.

Nowe inwestycje kolejowe to nie tylko komfort i ekologia, ale także impuls rozwojowy dla mniejszych miejscowości regionu. Kujawsko-Pomorskie pokazuje, że lokalna kolej może być nowoczesna, punktualna i dostępna dla wszystkich.

Komentarze