ARRIVA vlaky stawia na rozwój. Od diesli do elektryków i własnego zaplecza
Dyrektor spółki ARRIVA vlaky, Jiří Nálevka, w wywiadzie z 12 sierpnia 2025 r. zapowiada ambitne plany firmy – od modernizacji taboru i rozwoju po wejście w nowe segmenty rynku kolejowego w Czechach.
Priorytetem ma być przejście z wysłużonych jednostek spalinowych na nowoczesne pociągi elektryczne, a także budowa własnego zaplecza utrzymaniowego dla średniej i ciężkiej obsługi.
Rozkład jazdy:
- Kiedy ARRIVA planuje rozpocząć wymianę taboru spalinowego na elektryczny w szerszej skali?
- W których przetargach spółka widzi największe szanse na rozwój w segmencie dalekobieżnym?
- Czy budowa własnego zaplecza utrzymaniowego będzie realizowana samodzielnie, czy we współpracy z partnerem?
Elektryfikacja i nowe inwestycje
ARRIVA chce w kolejnych latach wzmocnić swoją pozycję w przewozach dalekobieżnych.
– Segment elektrycznych pociągów rozwija się bardzo szybko i nie chcemy, aby ten trend nas ominął – mówi Nálevka.
Plan zakłada odejście od starych diesli na rzecz nowych składów elektrycznych, co będzie się wiązać z koniecznością budowy własnego zaplecza technicznego – samodzielnie lub we współpracy z partnerem.
Dyrektor przyznaje, że w dłuższej perspektywie marzy mu się także przejęcie spółki RegioJet, co – jego zdaniem – przyniosłoby ogromne korzyści biznesowe i operacyjne. ARRIVA jest silna w przewozach regionalnych i trakcji spalinowej, natomiast RegioJet dominuje w segmencie dalekobieżnym i elektrycznym.
Tendry i przyszłe trasy
Spółka obserwuje kilka istotnych przetargów. Latem 2025 r. ARRIVA walczyła o utrzymanie obecnych połączeń, w tym północnoczeskich pociągów dalekobieżnych, gdzie możliwe jest wprowadzenie nowoczesnych jednostek bateryjnych po wybudowaniu infrastruktury do ich ładowania. Analizowany jest także duży przetarg Pragi i Kraju Środkowoczeskiego na elektryczne pociągi podmiejskie dla 400 pasażerów.
Istotną trasą pozostaje linia z Pragi przez Písek do Czeskich Budziejowic, gdzie obecny kontrakt kończy się w 2027 r. Do tego czasu planowana jest elektryfikacja odcinka przez Příbram i Písek. ARRIVA zamierza wystartować również w przetargu na obsługę tzw. Vlárskiej dráhy w Kraju Południowomorawskim od grudnia 2029 r.
Zaplecze techniczne – od Malešic po Veselí nad Moravou
Obecnie jednostki spalinowe serii 845 są bazowane w Malešicach, a na większe przeglądy wysyłane do zakładów w Pradze-Michli. Elektryczne Pantery utrzymywane są w zakładach ČD w Pilźnie, a inne jednostki – w Libercu czy Vsetínie. Nowym punktem serwisowym stała się hala w dawnych zakładach metalurgicznych we Veselí nad Moravou, gdzie działa mobilna ekipa ARRIVY. Nálevka przyznaje, że w przyszłości mogą powstać nowe bazy w Pilźnie lub lepsze zaplecze w samej Pradze.
Kadry – własna szkoła maszynistów
Około połowa maszynistów ARRIVY to osoby wyszkolone od podstaw w firmie, co przekłada się na niższą średnią wieku kadry w porównaniu z ČD. Rekrutacja jest intensywna – trwa nabór do Domažlic na nową linię dla Kraju Pilzneńskiego. Kurs maszynisty trwa około dziewięciu miesięcy, a kandydatów rekrutuje się z różnych środowisk – od konduktorów, przez służby mundurowe, po osoby szukające stabilniejszej pracy.
Komfort pasażerów i nowe technologie
Spółka inwestuje w poprawę komfortu podróży – 37 jednostek serii 845 otrzyma klimatyzację, z czego 12 już zostało wyposażonych do połowy 2025 r. ARRIVA wdraża również system ETCS, którego dostawcą jest AŽD Praha. Rozwiązanie ma konstrukcję modułową, co pozwala na elastyczne rozmieszczenie urządzeń i uniknięcie redukcji liczby miejsc siedzących. Wartość pojazdu po instalacji ETCS rośnie nawet o połowę.
Przyszłość taboru spalinowego
Jednostki serii 845 stopniowo będą wycofywane wraz z końcem obecnych kontraktów.
– Technicznie mogłyby jeździć jeszcze lata, ale nie spełniają już oczekiwań zamawiających ani pasażerów – podkreśla dyrektor ARRIVY.
Atuty pracy w ARRIVA vlaky
Nálevka zaznacza, że firma jest na tyle mała, aby zachować bezpośrednie relacje między pracownikami a kadrą zarządzającą, ale wystarczająco duża, by oferować zatrudnienie w innych lokalizacjach w razie przegrania przetargu. Pracownicy mają też szansę zdobywać doświadczenie na nowoczesnym taborze – od motoraków po elektryczne jednostki Panter.
Komentarze