Andrzej Bittel optymistą; zakłada, że strajku w POLREGIO nie będzie
Zakładam, że będzie dojdzie do porozumienia i nie będzie strajku w Polregio – powiedział w czwartek (12 maja 2022 roku) w Sejmie wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel w odpowiedzi na pytanie posłów o planowany na 16 maja strajk.
Międzyzakładowy Komitet Strajkowy w Polregio poinformował, że 16 maja we wszystkich zakładach spółki poza centralą zostanie przeprowadzony strajk generalny.
700 zł podwyżki
Związki zawodowe w spółce chcą podwyżki wynagrodzeń o 700 zł z wyrównaniem od 1 grudnia 2021 r.
Zarząd Polregio przekazał, że podwyżka w oczekiwanej przez związki zawodowe wysokości to roczny koszt ok. 124 mln zł. W jego opinii oznaczałoby to stratę finansową dla spółki i utratę rentowności.
W związku z zapowiedziami związkowców posłowie Lewicy zapytali ministerstwo infrastruktury o możliwość dofinansowania przewozów regionalnych, mediacje między stronami sporu i ewentualne konsekwencje braku możliwości dojazdu do pracy czy szkoły w razie strajku.
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel w odpowiedzi podkreślił, że za przewozy regionalne odpowiadają w głównej mierze samorządy województw, a nie rząd. Klucze do rozwiązania sporu posiadają marszałkowie województw, mimo iż udziały w spółce Polregio ma od 2015 r. Agencja Rozwoju Przemysłu, co wynikało z konieczności dokapitalizowania spółki. Dodał, że tamta decyzja była długo analizowana przez KE w kontekście pomocy publicznej. Zgodnie z prawem UE jakiekolwiek ponowne dokapitalizowanie spółki może zostać uznane za niedozwoloną pomoc publiczna i skutkować koniecznością zwrócenia wszystkich środków.
Bittel wskazał, że dialog między stronami sporu się toczy, a on nie pełni roli mediatora. „Oczekiwania strony społecznej zostały przekazane do marszałków we wtorek (…). Zakładam, że dojdzie porozumienia strony społecznej z zarządem Polregio, na co największy wpływ mają marszałkowie województw” – powiedział.
Wiceminister podkreślił, że nie ma znaczenia, czy głównym udziałowcem Polregio jest ARP, a to, że organizatorem przewozów regionalnych jest 16 marszałków wojewódzkich. „Każda umowa jest negocjowana w każdym województwie. W piątek będziemy wiedzieć, ilu marszałków województw – czyli strona umowy – zdecydowało się podnieść dopłat do przewozów regionalnych” – poinformował.
Polregio to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Udział firmy w rynku wynosi około 27 proc. Większościowym udziałowcem spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze