Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

70 lat aglomeracyjnej kolei elektrycznej w Trójmieście

inforail
03.03.2021 16:45
0 Komentarzy

Zapewne wielu mieszkańców Trójmiasta będzie zaskoczonych, ale to nie linia SKM z Gdańska do Gdyni była pierwszym elektrycznym połączeniem aglomeracyjnym w Trójmieście. 

Pierwsze pociągi elektryczne wyruszyły z Gdańska Głównego do … Nowego Portu. Było to 4 marca 1951 roku. Połączenie na odcinku Gdańsk Główny – Sopot, przedłużone później do Gdyni, zostało uruchomione rok później (2 stycznia 1952 roku).

EW90 do Nowego Portu

Początkowo linię do Nowego Portu o długości 6,7 km obsługiwało 7 pojazdów serii EW90. Jednostki te przed II Wojną Światową obsługiwały berlińską kolej naziemną S-Bahn, która była dla Berlina tym, czym dla Trójmiasta jest SKM. Pojazdy te, zwane potocznie modrakami, woziły pasażerów na tej linii do 1973 roku. Wówczas napięcie w sieci na linii Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port zostało zmienione z 800 V na 3000 V. Modraki jeździły jeszcze do 1976 r na odcinku Gdańsk Główny – Gdynia Stocznia, do czasu zmiany napięcia także i na tej linii. Obsługę pasażerów SKM przejęły pociągi serii EN57 i EW58.

Do 2005 roku

Z biegiem lat linia do Nowego Portu stopniowo traciła na znaczeniu.  Pociągi SKM po raz ostatni pojechały do Gdańska Brzeźna 24 czerwca 2005 roku. Linia ta została częściowo reaktywowana w 2012 roku. Pociągi SKM kursowały wówczas na odcinku Gdańsk Główny – Gdańsk Stadion Expo, wożąc kibiców piłkarskich na mecze EURO 2012. Do dziś na tym odcinku pociągi kursują okazjonalnie, najczęściej wożąc kibiców na mecze gdańskiej Lechii.

Komentarze