Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

52 stacje postojowe PKP Intercity; dlaczego bez Radomia?

inforail
15.02.2022 14:45
0 Komentarzy
Jakiś czas temu PKP Intercity przedstawiły listę 52 stacji postojowych dla swoich pociągów.

Wzbudziła ona zainteresowanie posła Konrada Frysztaka, który wystosował w tej sprawie interpelację poselską.

Bez Radomia

5 stycznia 2022 roku w informacjach prasowych oraz w mediach społecznościowych PKP Intercity pojawiły się komunikaty o wyborze 52 lokalizacji dla stacji postojowych i zaplecza technicznego taboru PKP IC. Wartość inwestycji PKP IC ma wynieść 2,6 mld złotych (co oznacza średnio 50 mln złotych na jedną lokalizację). Wśród zaakceptowanych lokalizacji znalazły się takie miasta, jak np. Płock, Łomża, Elbląg, Władysławowo, Słupsk czy Częstochowa. Brak natomiast Radomia, przez który codziennie przejeżdża przeszło 20 pociągów PKP IC, a w przyszłości, ze względu na obsługę lotniska Warszawa-Radom, połączeń kolejowych w następnych latach będzie jeszcze więcej. W Radomiu znajdują się ponadto tereny, które mogłyby być wykorzystane do tego celu (np. osiedle Potkanów w południowej części Radomia) – napisał poseł.

Dlaczego bez Radomia?  

Odpowiadając na interpelację wiceminister Maciej Małecki napisał, że PKP Intercity poinformowały, iż na liście 52 stacji postojowych znajdują się wszystkie lokalizacje oraz stacje zwrotne, w których pociągi Spółki będą kończyły bieg i w tych lokalizacjach występuje lub wystąpi konieczność tzw. obrządzenia taboru. Zakres wymaganego obrządzenia pociągów uzależniony jest od kategorii stacji. Niektóre lokalizacje zakładają korzystanie z torów postojowych lub torów dodatkowych należących do PKP PLK S.A., umożliwiając prowadzenie jedynie czynności utrzymania czystości składów, co oznacza wykonywanie zadań o mniejszym zakresie, niż na terenie bocznic kolejowych, na których, poza czynnościami związanymi z czystością składów, jest możliwość dokonywania napraw czy też przeglądów technicznych. W celu zapewnienia możliwości postoju i obsługi taboru na stacjach postojowych znajdujących się pod zarządem zewnętrznym (głównie stacje postojowe PKP PLK S.A.), Spółka prowadzi dialog z zarządcami infrastruktury kolejowej przekazując wymogi techniczne w zakresie zapewnienia minimalnego standardu wyposażenia stacji postojowych.

PKP Intercity poinformowały, że w lokalizacjach: Łomża, Elbląg, Władysławowo, Słupsk, Kielce i Częstochowa na dzień dzisiejszy pociągi nie kończą biegu lub – jeśli kończą – obsługa rewidencka i manewrowa zlecana jest firmie zewnętrznej. Jedynie w Płocku Spółka zatrudnia jednego pracownika – rewidenta taboru.

Odnosząc się do pytania o możliwość ulokowania bazy PKP Intercity w Radomiu, Spółka wyjaśnia, że Radom nie został wskazany jako stacja postojowa, ponieważ nie jest planowane kończenie biegu żadnego połączenia PKP Intercity S.A. w tym mieście (stacjami zwrotnymi dla linii przechodzących przez Radom są m.in.: Kielce, Lublin, Łódź czy Warszawa).

Długoterminowym celem PKP Intercity w obszarze infrastruktury jest osiągnięcie zakładanego poziomu standaryzacji stacji postojowych i bocznic kolejowych w perspektywie do 2030 r. Spółka planuje przeznaczyć na modernizację oraz rozbudowę infrastruktury zaplecza technicznego i bocznic kolejowych, zarządzanych przez PKP Intercity, blisko 2,6 mld zł do 2030 r. Źródłem finansowania inwestycji będą środki własne oraz finansowanie dłużne, w postaci kredytów inwestycyjnych, jak również środki pozyskane z emisji obligacji. Szacowane wartości poszczególnych zamówień nie są podawane do wiadomości publicznej przed otwarciem ofert – podał Maciej Małecki.

Komentarze