50 Lisków w Ceskich Drahach
Wiosną 2024 roku podróżni korzystający z usług Českých Drahy (ČD) zaczęli spotykać na czeskich torach nowoczesne jednostki serii 847 znane jako RegioFox, które szybko zyskały przydomek „Lišky” (Lisy).
Do tej pory, czeski przewoźnik odebrał już 50 takich jednostek od polskiego producenta PESA Bydgoszcz. Jubileuszową, 50. jednostką stał się pojazd o numerze 847.043, który będzie obsługiwał połączenia w Kraju Královéhradeckim.
Spis treści:
- Jakie nowoczesne udogodnienia oferują jednostki RegioFox dla pasażerów podróżujących regionalnie?
- W jakich regionach Czech podróżni mogą spodziewać się nowoczesnych jednostek RegioFox?
- Jakie korzyści ekologiczne zapewniają jednostki RegioFox w porównaniu do starszych pociągów spalinowych?
Nowoczesność i Ekologia
„Nowe jednostki RegioFox przeznaczone do obsługi niezelektryfikowanych tras regionalnych były długo wyczekiwane, a ich testy i proces zatwierdzania trwały znacznie dłużej, niż się spodziewaliśmy,” przyznał Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD. „Od wiosny mogliśmy wprowadzać je na tory. Jednostki te zapewniają wyższy komfort i niezawodność, a także spełniają najnowsze normy emisji STAGE V, co czyni je jednymi z najbardziej ekologicznych pociągów spalinowych w Europie. Dodatkowo testujemy możliwość zasilania ich olejem roślinnym HVO, co dodatkowo redukuje emisje,” dodał Krapinec.
Miroslav Kupec, przedstawiciel PESA Rail CR, podkreślił, że mimo początkowych opóźnień, dostawy kolejnych jednostek będą kontynuowane w przyszłym roku. „Jesteśmy gotowi na dalszą produkcję i dostarczanie kolejnych jednostek, jeśli České dráhy będą ich potrzebować,” powiedział Kupec.
Komfort Podróży i Nowoczesne Rozwiązania
Jednostki RegioFox zostały zaprojektowane z myślą o komforcie i nowoczesności. Każdy pociąg oferuje 115 miejsc siedzących, w tym miejsca składane, przestrzeń dla 8 rowerów, 3 wózków dziecięcych oraz 2 wózków inwalidzkich. Pociągi są klimatyzowane, wyposażone w Wi-Fi, gniazda 230V oraz USB, a także systemy audiowizualne i bezpieczeństwa, które obejmują monitoring i liczenie pasażerów. Dzięki dwóm silnikom o łącznej mocy 750 kW, RegioFoxy mogą rozwijać maksymalną prędkość do 120 km/h.
Jednostki te, mierzące 44,4 metra długości i ważące 83 tony, są zaprojektowane z trzema podwoziami oraz czterema drzwiami, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie pasażerów. Dzięki hydrodynamicznemu przenoszeniu mocy i nowoczesnym silnikom Rolls-Royce, RegioFoxy łączą wydajność z ekologicznym podejściem.
Nowe pociągi będą obsługiwać trasy regionalne w takich regionach jak Kraj Královéhradecki, Jihočeski, Pardubicki, Středočeski, Plzeňski, a także w Pradze i na Vysočinie. Wprowadzenie RegioFoxów jest częścią rekordowej modernizacji parku taborowego ČD, który w 2024 roku obejmuje zakup blisko 140 nowych pociągów za łączną kwotę 18,7 miliarda koron.
„Dzięki dostawom RegioFoxów możemy kontynuować wycofywanie starszych, przestarzałych jednostek, takich jak seria 810 i niektóre RegioNovy,” zaznaczył Jiří Ješeta, członek zarządu ČD.
Długofalowe Plany i Perspektywy
Do końca 2026 roku České dráhy planują odbiór wszystkich zamówionych 106 jednostek RegioFox, które zastąpią starsze pociągi i znacząco poprawią jakość transportu regionalnego. Planowana łączna liczba miejsc siedzących w tych nowoczesnych jednostkach to 5 750, co zapewni komfort podróżnym na nieelektryfikowanych trasach.
Wprowadzenie RegioFoxów to krok ku nowoczesnemu, bardziej ekologicznemu i komfortowemu transportowi kolejowemu w Czechach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze