Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

48 mln euro na podlaską kolej

inforail
23.02.2016 19:51
0 Komentarzy

208 mln euro w latach 2014-20 z UE ma być wydanych wPodlaskiem z Regionalnego Programu Operacyjnego na inwestycje na drogachwojewódzkich i na potrzeby kolei regionalnej – poinformował marszałekwojewództwa podlaskiego Jerzy Leszczyński przed konsultacjami na temat planutransportowego regionu. 160 mln euro z tej kwoty trafi na drogi,48 mln euro na kolej regionalną: rewitalizację infrastruktury torów, dworce. Dzisiajw Białymstoku rozpoczął się cykl konsultacji nad Regionalnym PlanemTransportowym Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, który określa potrzebyi cele w tym zakresie, precyzuje zagrożenia i wskazuje szanse.

Plan będzie podstawą do wydatkowania pieniędzy zRegionalnego Programu Operacyjnego na ten cel, ale też z innych źródeł iprogramów centralnych, z których zamierza korzystać region. Plan przygotowałzespół ekspertów z Instytutu Geografii i Przestrzennego Planowania PAN. Planbędzie zatwierdzała Komisja Europejska. Dokument wyznacza kierunki rozwoju transportuw regionie.

Marszałek Jerzy Leszczyński powiedział we wtorekdziennikarzom, że kluczowym celem, który ma być zrealizowany dzięki planowanyminwestycjom, ma być większa dostępność komunikacyjna ze wszystkich miastpowiatowych do stolicy województwa – Białegostoku. Zaznaczył, że to kontynuacjajuż prowadzonych przez samorząd województwa licznych inwestycji na drogachwojewódzkich z wykorzystaniem unijnych pieniędzy z RPO na lata 2007-2013.Marszałek powiedział, że jak tylko plan zaakceptuje Komisja Europejska, będąuruchamiane konkursy, być może pierwszy jeszcze w 2016 r.

W ocenie marszałka realizacja planu transportowego powinnapozwolić rozwiązać większość problemów komunikacyjnych na drogach wojewódzkichi kolei regionalnej, ale nie wszystkie. – Ta kwota w sumie ponad 200 mln euroda nam możliwość wybudowania ponad 200 km dróg, rewitalizacji koleiregionalnych w regionie, oprócz inwestycji centralnych, bo jednocześnie będąprowadzone centralne trasy szybkiego ruchu, tak samo kolei (Rail Baltica:Warszawa-Białystok-Suwałki – red.), także do końca perspektywy 2020-2022 r.(…) Myślę, że w 80-90 proc. dróg i kolei – zmodernizujemy – powiedziałLeszczyński.

Dyrektor departamentu infrastruktury i transportu w urzędziemarszałkowskim w Białymstoku Leszek Lulewicz powiedział, że przygotowano około30 projektów na inwestycje drogowe na drogach wojewódzkich w całym regionie,ale nie wiadomo jeszcze które z nich będą realizowane. – Są to drogi, którepowinny łączyć główne korytarze transportowe, które powinny też poprawiaćdostępność danego regionu, bądź też takie drogi, o których już wcześniej byłamowa, które np. posiadają już wykonaną lub w dużej mierze przygotowaną dokumentację- wyjaśnił Lulewicz.

Dyrektor dodał, że w kwestii infrastruktury kolejowej,władze województwa stawiają m.in. na rewitalizację tzw. szerokiego toru, cojest ważne z puntu widzenia współpracy transgranicznej ze Wschodem. Dodał, żeobecny stan techniczny tego toru jest bardzo zły” i wymagarewitalizacji.

Województwo podlaskie należy do najsłabiej rozwiniętychregionów pod względem dostępności komunikacyjnej zarówno na drogach jak i nakolei – mówił podczas prezentacji planu prof. Tomasz Komornicki z InstytutuGeografii i Przestrzennego Planowana PAN. Dostępność komunikacyjna Podlaskiegoto 35,8 proc. średniej krajowej i lokuje region na jednym z ostatnich miejsc wPolsce.

W regionie jest 8 dróg krajowych, 32 drogi wojewódzkie. Jest108 km dwutorowej linii kolejowej i 676 linii jednotorowej, 18,5 proc. liniinie jest eksploatowanych. Z danych zawartych w planie wynika m.in, że 41 proc.dróg wojewódzkich jest w stanie złym i bardzo złym. Najlepiej dostępykomunikacyjnie jest Białystok. Główny ruch na drogach zależy od lokalizacjimiejsc pracy. Największy ruch tranzytowy odbywa się po drogach S8Warszawa-Białystok, której budowa trwa i ma być zakończona w 2018 r. oraz poplanowanej drodze S 61 Via Baltica do granicy z Litwą od Warszawy przez Łomżę.

W kolejnych dniach konsultacje nad planem transportowymodbędą się w najbliższych dniach w Łomży, Bielsku Podlaskim i Suwałkach.


Komentarze